Am primit acum cateva zile un email pe care vi-l reproduc aici:

Am cumparat acum 4 luni un Blit Metz 36 AF-5 TTL digital – pentru Nikon I-TTL II. Dupa nici 200 de cadre, nu a mai functionat, nu se mai aprindea. L-am trimis in service si dupa vreo 3 saptamini mi-au raspuns ca nu se poate repara si mi-au trimis altul nou in loc, pe care l-am folosit aproximativ 3000 de cadre. Ei… ieri, in timpul unei onomastici cand imi era ”lumea mai draga”, m-a lasat din nou blitzul…

Canon 430 EX II
Canon 430 EX II

Exista posibilitatea ca defectul sa apara din vina utilizatoriului sau acel model de blitz sa aiba o problema de fiabilitate. Brandul Metz are o reptuatie foarte buna in domeniul blitzurilor, dar acest mesaj m-a facut sa imi amintesc de o intamplare asemanatoare de care m-am lovit chiar eu. Acum aproximativ 6 ani aveam un Canon 400D. Pe principiul “e mai ieftin” mi-am luat “din afara” un blitz Sigma. Toate bune si frumoase pana in momentul cand am schimbat body-ul. Desi blitzul functiona perfect cu 400D, cu noul meu Canon 50D nu vroia nici in ruptul capului sa functioneze. Mai exact, pozitia lampii nu se ajusta in functie de focala utilizata (functia “zoom” a blitzului). Am cautat pe net si am descoperit ca problema le era cunoscuta celor de la Sigma Japonia si se putea rezolva cu un simplu update de firmware la blitz. Am contactat service-ul local (pe atunci Focus94) si mi s-a raspuns ca in Romania nu au aparatura necesara realizarii update-ului de firmware! O operatiune – zic eu – banala pentru un dispozitiv electronic, nu vorbim aici de alte interventii complicate pe hardware… Asadar am ramas cu blitzul si nu l-am mai putut folosi de atunci decat cu 400D-ul, pe care oricum il scosesem din uz odata cu achizitionarea 50D-ului….

Intre timp am luat doua blitz-uri Canon 430EX II pe care le folosesc in principiu pentru fotografii de produs. Puteam la fel de bine sa iau doua blitzuri Metz sau Nissin in aceeasi bani pe care i-am dat pe UN singur 430EX. Dar nu am facut-o, deoarece mi-a ajuns experienta cu blitzurile Sigma… Acum sunt foarte multumit de 430-uri si le-am testat pe toate aparatele Canon pe care le-am avut pentru review-uri. Functioneaza perfect chiar si cu cele mai noi modele (ultimul testat fiind 5D Mark III). Deci… dupa cum spuneam…

Recent am avut o alta problema, cu un obiectiv Tokina. Parasolarul integrat s-a spart (l-am lovit din greseala) si trebuia inlocuit. In Romania nu exista service Tokina si obiectivul a trebuit trimis in Japonia pentru … inlocuirea unui parasolar de plastic. Bineinteles, la costurile reparatiei, manopera + parasolar s-au adaugat si costurile de transport dus-intors pana in Japonia….

Manfrotto 190CXPRO3 la lucru
Manfrotto 190CXPRO3 la lucru

Sa va mai povestesc o intamplare, tot despre “branduri alternative”: acum multi ani (pe vremea 400D-ului… ๐Ÿ™‚ ) aveam un trepied Weifeng (acum brandului ii zice Fancier). Bineinteles achizitionat, ca orice fotograf amator, pe principiul “ofera multe pentru pretul pe care il are”. Era bunicel, pana in momentul in care placuta de prindere pe aparat s-a spart si aparatul meu a facut cunostinta cu pietrele de pe jos (eram la munte…). Am avut noroc, nici aparatul si nici obiectivul nu au patit nimic, dar din aceasta intamplare puteam sa ies mult mai “sifonat” si cu o gaura mult mai mare in buget decat diferenta de pret pe care as fi dat-o daca achizitionam de la inceput un trepied de calitate, asa cum am acum. Un prieten de pe Facebook a ajuns cu aparatul in apele Dunarii (la propriu) dupa ce i s-a spart capul de trepied, la un model similar cu cel pe care l-am avut eu… Asa iti dai seama ca expresia “Buy your second tripod first” este cat se poate de adevarata!

Din astfel de experiente inveti, chiar si ca fotograf entuziast, ca nu e bine sa mergi pe principiul ย “ieftin si bun” pentru ca nu exista un astfel de produs.ย Acum nu mi-as mai lua alt trepied decat un Manfrotto sau un blitz de la aceelasi brand ca si aparatul foto (macar asa vor fi compatibile garantat!) si m-as gandi de doua ori atunci cand as avea de ales intre un obiectiv de la un brand alternativ si unul echivalent de la acelasi producator ca si body-ul (de exemplu, ce spuneam in concluzie aici).

Nu am scris articolul acesta pentru a “da in cap” unui brand sau altuia. As vrea sa il considerati mai mult ca pe un sfat, pentru ca eu consider ca mai bine inveti din experientele neplacute ale altuia decat sa gresesti si tu la randul tau… Sigur, nu zic, exista “alternative” bune si foarte bune… dar totul pana la proba contrarie.

Asadar… buy your second [anything] first! ๐Ÿ˜‰

UPDATE:ย  Asa cum cineva a observat bine (mai jos, in comentarii), totul se rezuma pana la urma la o problema de mentalitate. Dar, din fericire, cu greu sau nu mentalitatea se poate schimba. In bine…

14 COMENTARII

  1. Foarte bune argumentele dar as avea si eu cateva cuvinte de spus referitor la mirajul oferit de categoria "scump si bun" :D(situatia mea Nikon):

    – Nikon 50 1.4 backfocus pe Nikon D7000 si D700….bagat in service, problema "rezolvata"….backfocusul e in limite reglabile din aparate acum…noroc ca aparatele au si optiunea asta! Focusul cauta….si cauta….in semiintuneric iar in lumina buna e lent.

    – Nikon 24-70 2.8….agata mai mult decat deranjant intre 24-30 dupa nici jumatate de an de utilizare …backfocus pe D7000 si D700 …va intra in service…cine stie poate va fi si reparat…!

    – Nikon D7000 autofocusul a luat-o razna cand mi-a fost lumea mai draga….. apropo de D600 bafta celor care doresc sa il cumpere ca si un prim aparat, nu ca si backup

    – Sigma 17-50 2.8 OS, nu mai functiona autofocul si trebuia demontat/montat pe aparat…foarte rar. Nu avea probleme de back/front focus spre deosebire de obiectivele Nikon mentionate si nu dadea erori de focusare si nu agata!!!

    – Blit Metz 50 AF-1 …impecabil…900lei
    – Nikon SB 910… impecabil…2200lei(unpic mai puternic si mai usor de utilizat decat Metzul dar de 2ori si unpic pretul…dar e Nikon…nu a meritat investitia mult prea scump)

    Deci ca si o concluzie nici produsele "scumpe si bune" nu isi merita, toate, preturile, probabil sunt "Made for Romania" iar dc gasesti o firma 3rd party care sa te satisfaca isi merita pe deplin banii.
    …parere mea…!

  2. Frumos scris Calin si de acord 100% cu tine… in toate privintele, tot pe principiu cumparaturii pe buget mai stiu pe cineva care si-a luat un nissin si apoi a descoperit ca nu stia sa fie slave… tot pe principiu ce mare lucru face un trepied de marca si-a luat altcineva un fancier si la fotografia de noapte la scoala i se misca aparatul ca piftia la expunerile lungi. Cred ca de asta iti aduci aminte atunci la Casa Poporului… un amic de al meu (cam chitroshel el) si-a dorit un 70-200mm L, era convins ca nu are nevoie de IS asa ca l-a comandat in state unde evident e mai ‘eftin. L-a primit si a observat ca facea poze tremurate… l-am chemat sa facem un test, i-am pus obiectivul meu cu IS si am cautat un cadru unde sa poate expune cu 1/10 din mana la 200mm. Dupa ce a tras primul cadru, i-am deconectat IS-ul incercand sa nu modificam pozitia mainii lui si nici punctul de statie.
    Diferenta intre imagini a fost colosala… la 1/10 cu IS era o imagine buna si perfect utilizabila, la 1/10 fara IS un blur total…
    La vandut la mana a doua in Romania si peste banii obtinuti din obiectiv si-a luat un f/4 cu IS… evident a avut de pierdut cam 40% din valoarea primului obiectiv…
    Asa ca “sunt prea sarac sa cumpar ieftin” functioneaza si in fotografie…
    Una peste alta dati navala si buluc pe fancier, nissin si alte dume din astea ca o sa va dati seama mai tarziu ca ati dat banii de pomana.
    Succesuri

  3. total de acord cu tine. si eu am pierdut ceva bani, dar din fericire doar din diferenta de vanzare cumparare. am trecut prin nikon 18-105, tamron 17-50, nikon 1.8, pana am reusit in cele din urma sa imi iau 24-70. deci NU compromisurilor

  4. Aici nu e vorba de ieftin si prost, scump dar bun, ci este vorba de utilizatorul care il cumpara. Ce nu inteleg multi este ca aceste produse au ca target diferite clase de consumatori …. una este sa il folosesti acasa si sa faci trei mii de poze in 2 ani si alta e sa te duci la o nunta si sa tragi 1000 de pozografii intr-o zi … doar ca romanul se va uita intotdeauna la pret si va observa ca un produs similar e mai ieftin, il va lua pe cel cu pretul mai mic. Ca sfarseste sa cumpere un alt produs 100% compatibil, aia e alta problema. Toate produsele sunt bune daca sunt folosite corespunzator … e ca si cum iti cumperi o imprimanta laser de 250 lei, producatorul zice ca volumul lunar maxim e de 2000 pagini si tu te apuci si faci 10.000 . E normal sa crape mai repede decat una care e facuta pentru 10,000. Toate bune !

    • da, dar nu poti face din rahat bici. nu te poti astepta la un produs facut de alt producator decat brandul respectiv sa fie la fel de bun si fiabil.
      pe de alta parte insa, te astepti ca acel produs sa functioneze la standardele producatorului. in exemplul tau as avea pretentia ca cele 2k de pagini/ luna sa fie conform asteptarilor

    • Cele 2k sunt conform asteptarilor, Alin Virsescu . Daca vrei sa vb de mentalitati iti recomand vreo doua scrise de mari nume in domeniu. Nu ma bag in domeniul foto pt. ca nu am experienta ca tine cu scule profesionale, dar 80% din probleme vin de la utilizarea de catre consumator si mai putin din vina producatorului. Daca zici ca esti 100% multumit de un produs, inseamna ca nu l-ai exploatat 100%. Daca nu ar avea mici hibe un produs nu ti-ai mai cumpara superiorul lui care tocmai a aparut. La orice produs exista o rata de nemultumire din partea clientului … pana si Apple care, zic unii, e cea mai buna marca din lume … are astfel de mici probleme – lucru care nu-i impiedica pe unii sa stea cu noaptea in cap la coada … asta ca veni din nou vorba de mentalitate.

    • inca o dovada ca spalatul de creiere aduce profit garantat ! Deci ii place designul, ii place Apple, taciscriin .. e normal. Si noua ne plac magazinele de tzoale, un whisky sau coniac vechi de calitate, sa fim realisti … ๐Ÿ™‚ asta e brandingul draga Alin Virsescu ! D'aia isi cumpara unii masini super scumpe dar stau in garsoniere de 20mp … plm, ma intelegi ! ๐Ÿ™‚

  5. De acord cu tine, dar nu in totalitate. Am un Metz 48 de aproape doi ani si am tras peste 10000 de cadre cu dansul. Nu sunt multe, dar consider ca e peste media unui utilizator "casnic". Il luasem pentru un 350D si a functionat impecabil. Recent am achizitionat un 7D si parca merge si mai bine. Merge si slave cu 7D-ul. Singurul inconvenient e patina de plastic si trebuie avut mare grija cu el. Cadre sub/supraexpuse…? Nimic memorabil. In schimb am un prieten cu un D90 si un SB800 care mi-a ars deranjant de multe poze la cununie…Nu stiu, sincer, ce a zic. Posibil ca la uzul "industrial" pierd brand-urile 3rd party, dar cum zicea Mihai Oprescu "Toate produsele sunt bune daca sunt folosite corespunzator"… Daca tragi 1000 de cadre saptamanal merita investitia, pentru ca e amortizata in scurt timp, teoretic. Dar daca tragi 1000 de cadre in 6 luni – 3rd party e alegerea. Dar la trepiede sunt 100% de acord cu tine ๐Ÿ˜‰ Numai bine!

    • Daca stie sa foloseasca programe ca Lightroom, DPP (nu stiu daca deschide si .NEF-urile), Photoshop + ACR, Corel AfterShot si alte soft-uri, nu avea voie sa arda/subexpuna atatea cadre. Desigur, asta daca trage RAW. Jpeg-urile nu le poti corecta fara sa pierzi calitate. Ratari are oricine, dar daca sunt mai mult de 20% din cadre deja fotograful are vina, fie nu-si cunoaste aparatura, fie nu stie tehnica de utilizare, macar generala (si eu am facut evenimente la cunoscuti si prieteni…eram nevoit, si voi mai face…sunt slab, nu-s fotograf de eveniment, dar din 8-900 cadre n-am stricat mai mult de 100-120, si foarte putine dpdv al expunerii, mai mult out of focus sau incadrari irecuperabile prin crop si rotate).

  6. Bun articol! Tin sa fac si eu cateva precizari, daca nu aveam oferta la body 60D + blitz Canon 430EX II, luam mai mult ca sigur Nissin Di622 Mark II, patina de plastic nu ma deranja, sunt destul de grijuliu cu lucrurile mele. Acum insa, ma bucur enorm ca n-am luat Nissin-ul. Il au doi amici, la unul l-am si probat, fiind tot pe sistem Canon. E mult, mult mai slab ca 430EX II si am impresia ca varianta lui subexpune mult. Voi mai lua inca un 430EX II, fiindu-mi necesar la sedintele foto (chiar si utilizandu-l mereu la 1/1, e perfect!). Mi-a si scapat jos luandu-mi vantul umbrela cu trepiedul "pe sus", patina de pe receiverul radio Pixel Pawn a sarit (am prins-o cu Picatura si apoi suruburile pentru contact pe interior, merge si azi ca nou!), dar blitz-ul intact, fara urme, si a cazut pe beton (a fost umbrela sub el ca asa aveam stersaturi ceva). Cu trepiedul, am patit-o si eu. Am luat Fancier FT6906 – Trepied profesional, F64 Studio ca de obicei, respect, nota 20, dar trepiedul insa… este slab. Pentru 625 lei pot spune ca am luat teapa. Mai puneam 2-300 lei si luam un Manfrotto, chiar farianta non-carbon. M-am bucurat ca e solid, inalt, apoi am vazut ca e si mult prea greu de plimbat peste tot. In acest moment mai are doar cateva utilitati, macro si filmari. Am avut probleme cu melcul care ridica/coboara coloana, s-a facut praf o rotita dintata, l-am reparat in final, il pot utiliza dar…pe viitor "il marit" si trec pe Manfrotto. As vrea sa spun cateva cuvinte despre acumulatori, poate vi se pare scump unul Canon/Nikon sau produsul original, si treceti pe no-name gen Power3000/Replace, Hahnel etc. Replace am utilizat si pe bridge, acum numindu-se Power3000, am luat patru bucati pentru 60D-ul meu plus un original, am zis sa am 3 schimburi, nu-i prea folosesc, am o autonomie mult prea mare cu originalii incat nu-i folosesc. Sper sa nu se duca in timp, sa-i pot utiliza peste vreun an cand incep sa "moara" originalii. Am inteles ca autonomia e aproximativ la fel, dar numarul de incarcari este mai mic, se uzeaza mai repede. Pe bridge (Panasonic FZ38), mergeau la fel si dupa un an jumate. As mai putea spune de un prieten care are D5100 si Nikon SB900 luat nou de pe okazii.ro. Prima data i-a cedat blitz-ul, supraincalzit, l-a costat ceva reparatia tinand cont de cat a dat pe el, apoi i-a cedat aparatul, facea poze "negre" indiferent de setari si obiectivul folosit (a incercat si RAW si Jpeg). O problema des intalnita la modelul D5100 din cate am citit pe forumurile straine, fiind in garantie la Emag l-au schimbat, dar eu nu m-as baza pe acel model (i-am si recomandat batranul D90, dar fiecare e liber sa cumpere ce doreste). Acelasi lucru pot spune si despre SB 900, se pare ca multi au avut probleme cu supra-incalzirea. Eu cu 430EX II am reusit sa descarc 2 seturi de SANYO Eneloop 2500 mlA, si ceva din al treilea, am folosit mult rafala si tot n-am avut probleme cu supraincalzirea sau cadre ratate dpdv al expunerii. Cu gentile la fel, cineva a luat o geanta Fancier KingKong 90 si s-a trezit cu cataramele rupte cand a sarit de pe scara unui autocar, eu cu Tamrac 5606-R Pro 6 – Black am sarit ca un cangur prin paduri si peste tot pe unde am fost, n-am nicio emotie, si am destule in ea, e FULL (si putin mai ieftina decat modelul Fancier). Tind sa cred ca sunt produse ieftine foarte bune si produse scumpe foarte proaste. Toti cautam review-uri si opini despre ceva anume, sample-uri chiar. Dar cati cautam defecte? Eu de ceva timp caut si probleme intampinate de altii cu produsul dorit. Conteaza sa stiti.

  7. Is perfect de acord cu tine. Cat timp lumea te plateste pentru servici nu ar trebuii sa mergi cu dispozitive in care nu ai incredere 100%. E prea mare prejudiciul ca sa nu iei un obiectiv, blitz, trepied sau ce-o mai fi, foarte bun din prima. Pe termen lung ai doar dureri de cap.

Leave a Reply