Unul dintre cele mai populare obiective grandangulare pentru aparatele foto DSLR in format APS-C a ajuns la varianta a doua. Tokina 11-16mm f/2.8 Pro DX II este obiectivul pe care l-am testat weekendul trecut intr-o tura foto la munte. Desi vremea nu a tinut cu noi, am reusit totusi sa surprindem un numar suficient de cadre pentru a ne face o parere despre noul obiectiv. Varianta anterioara, care inca se mai gaseste in magazine la un pret foarte atractiv este considerat a fi cel mai bun obiectiv wideangle pe APS-C. Se ridica, oare, noul obiectiv la nivelul predecesorului sau? Incercam sa aflam in cele ce urmeaza!

In acest articol am utilizat un Tokina 11-16mm f/2.8 PRO DX II montat pe noul Canon 100D (review).

Tokina ATX 11-16mm f/2.8 PRO II

Tokina 11-16mm f/2.8 PRO II
Tokina 11-16mm f/2.8 PRO II

Constructie si utilizare

Tokina 11-16mm f/2.8 Pro DX II completeaza gama obiectivelor superangulare dedicate senzorilor APS-C. Pe un DSLR cu factor de multiplicare 1,5x, Tokina 11-16mm f/2.8 ofera o distanta focala echivalenta 17-25mm. Deschiderea diafragmei 2.8 asigura o luminozitate constanta pe toata plaja de distante focale, lucru util mai ales in conditii de iluminare slaba.

Carcasa obiectivului este foarte rigida si sigura, din metal iar sistemul simplu de cuplare AF-MF ramane in standardul Tokina. Trecerea de la sistemul de focaliare automata la cel manual se poate face prin simpla “tragere” a inelului de focus spre obiectiv. Tokina 11-16mm f/2.8 II foloseste un sistem de focalizare interna, lentila principala nu se roteste si obiectivul nu se extinde atunci cand se realizeaza punerea la punct. Din punct de vedere al constructiei, obiectivul se aseamana foarte mult cu popularul model Tokina 12-24mm f/4 din oferta aceluiasi producator.

Performanta optica

Este un obiectiv similar lui 12-24 f/4 din multe puncte de vedere, dar iese in evidenta prin luminozitatea constanta f/2.8 ce ii asigura performante mai bune in lumina slaba. Desi nu are o plaja de distante focale la fel de “larga” precum cea a obiectivului Tokina 12-24 f/4, acesta este cu un milimetru mai “wide”. Acutanta este foarte ridicata, in zona centrala a cadrului, incepand chiar de la f/2.8 iar de la f/5.6 in sus imaginile sunt sharp pe intraga suprafata a imaginii. O caracteristica comuna a obiectivelor grandangulare, sharpness-ul scade in zona periferica a imaginilor, iar Tokina 11-16mm nu face exceptie. Chiar si la f/5.6 claritatea in zonele extreme ale cadrelor are de suferit, dar este putin probabil ca acest lucru sa reprezinte cu adevarat o problema data fiind diferenta destul de redusa intre centru si margini.

Focalizarea este precisa, desi viteza de focus nu este punctul sau forte. Din acest punct de vedere, Tokina 11-16mm f/2.8 II focalizeaza la fel de rapid (sau lent, depinde cu ce il comparam) ca si Tokina 12-24mm f/4, obiectivul pe care eu il folosesc de multi ani pe 50D. Se pare ca Tokina a pastrat acelasi motor de focus, care functioneaza foarte bine, are o precizie buna dar nu iese in evidenta prin rapiditate.

Teste crop 100%:

Foto 1 la f/6.3:

Crop 100% centru la f/6.3:

Crop 100% periferic la f/6.3:

Foto 2 la f/6.3:

Crop 100% centru la f/6.3:

Foto 3 la f/4:

Crop 100% centru (in zona de focus) la f/4:

Foto 4 la f/2.8:

Din zona centrala la f/2.8:

Foto 5 la f/4:

Crop 100% din zona centrala la f/4:

Crop 100% din zona periferica la f/4 (a s e observa nivelul aberatiilor cromatice!)

In ceea ce priveste aberatiile cromatice, Tokina ATX 11-16mm f/2.8 PRO II reuseste sa se descurce mult mai bine decat predecesorii sai. Daca Tokina a fost criticata pana acum pentru aberatiile cromatice foarte evidente ale obiectivelor sale grandangulare, se pare ca acum aceasta problema a fost remediata, iar obiectivul Tokina 11-16mm f/2.8 II reuseste sa produca imagini in care acest efect nu iese in evidenta. Culorile sunt foarte bine reproduse iar imaginile au un nivel al constrastului optim.

Chiar daca este un grandangular extrem, inca de la 11mm distorsiunile sunt foarte bine controlate, astfel incat se pot surprinde inclusiv imagini de arthitectura cu un nivel al distorsiunilor minim, care se poate corecta usor in prostprocesare.

Concluzii

Singura bila negara importanta este plaja focala foarte redusa. Mi-ar fi placut sa fie un obiectiv care sa acopere o focala mai larga, pana la 20mm sau chiar mai mult. Asa, de la 11 la 16mm unghiul de cuprindere nu difera foarte mult, ceea ce ii reduce din versatilitate. Din acest punct de vedere, apreciez mai mult versatilitatea lui Tokina 12-24mm f/4, desi 11-16mm f/2.8 este un obiectiv mai reusit din toate punctele de vedere.

Totusi, este un obiectiv grandangular reusit din punct de vedere optic si al constructiei, poate cel mai bun obiectiv wide pentru APS-C existent la ora actuala. Un obiectiv caruia foarte greu ii poti gasi “bile negre”, dar care are un pret pe masura: Tokina 11-16mm f/2.8 II costa acum 3.299 lei si este disponibil pentru montura Canon sau Nikon.

Nota Clubului Foto: 8.7/10

Bile albe:

  • Calitatea imaginilor
  • Acutanta ridicata (sharpness)
  • Vignetare redusa
  • Constructie solida
  • Focalizare precisa (dar destul de lenta)

Bile negre:

  • Plaja focala redusa
  • Greutate ridicata
  • Acutanta scade in zonele periferice-extreme ale cadrului
  • Focalizare destul de lenta

Toate imaginile din testul din acest weekend. Am utilizat un Tokina 11-16mm montat pe noul Canon 100D (review), in modul Prioritate de Diafragma (Av) si f/5.6:

5 COMENTARII

  1. Sa inteleg ca f/2.8 este inutilizabil? (poate trebuia incercat la cateva poze "cu oameni"). Pentru peisaje si poze de noapte (trepied) si un ultra-wide cu f/4 – 5,6 sau f/3.5 – 4.5 e bun. Si asa nu tragi la f/2.8 sau f/4. La pretul care-l are as merge pe 10-22 Canon fara sa stau pe ganduri, chiar daca n-are f/2.8 (pe sistem Canon, evident). Tokina asta nu cred ca merita un pret mai mare de 500 Euro. Si vechiul model l-a avut putin cam piperat.

    Legat de aberatiile cromatice, din ce am vazut si la alte obiective Tokina ale cunoscutilor si prietenilor (un 10-17, un 16-50 2.8 si vechiul 11-16 in doua exemplare si pe Canon si pe Nikon), plus alte sample-uri online, toate sufera la acest capitol. Toate redau aberatii cromatice, care pe mine cel putin, nu ma deranjeaza in 98% din situatii. Rar trebuie sa le corectez putin.

    Articol bun, ca de obicei, dar eu as aduga la bile negre pretul. Sunt alte ultra-wide mai bune decat acesta. Cred ca videogafii pe APS-C vor fi interesati mai mult decat fotografii. Numai bine!

  2. Nimic cu adevarat revolutionar fata de vechiul 11-16mm? Mai putin CA eventual? Nu vad de ce ar merita mk II fata de varianta veche. In rest, comparat cu rivalii sai, este o alegere deosebita.

  3. Intr-adevar nu e "revolutionar", dar este un pas inainte. Cei care deja au varianta "I" nu prea au de ce sa faca upgrade. Pentru ceilalti, in schimb, este un obiectiv demn de luat in considerare.

  4. Ma intereseaza obiectivul acesta pentru utilizarea sa la evenimente…petreceri..nunti…are cineva poze sau imibpoate da un sfat? Mersi

Leave a Reply