Va scriu acum dintr-un hotel cochet aflat in mijlocul Barcelonei. Nu, nu am venit aici pentru fotbal si nici pentru plaja. Am venit sa vad, la “prima mana”, noile aparate foto mirrorless full frame de la . Primele dintr-o noua serie, de fapt. In acest moment, cand va scriu aceste randuri, a trecut mai putin de o ora de cand am returnat aparatele de test. A fost o zi plina. Dar ce zi! Si ce aparate! Sigur, probabil deja stiti totul despre ele, pentru ca – in ciuda NDA-urilor pe care le-am semnat toti, informatiile “au transpirat”, iar detaliile tehnice au aparut deja pe siteurile de “rumors”. Dar, ce nu stiti, este prima impresie si parerea generala despre aceste noi aparate. Dar, sa le luam pe rand.

Panasonic S1R

Un pic de background: cu si S1R m-am intalnit, prima data, in septembrie anul trecut. La Photokina. Atunci, cei de la Panasonic, impreuna cu reprezentantii Leica si Sigma anuntau alianta Sigma-Leica-Panasonic, care urma sa vina pe piata cu o noua montura, noi obiective si o serie noua de aparate, beneficiand – aproape “la comun” – de expertiza in domeniul fotografic al fiecarui dintre cei trei colosi. Atunci insa nu am vazut decat un body de aparat, nefunctional si promisiunea unor dezvaluiri ulterioare. Au trecut 5 luni in care nu am mai auzit nimic concret din directia acestei “aliante”. Dar iata ca, acum, Panasonic face primul pas si dezvaluie toate detaliile noii serii de aparate. Primele (foto) cu senzor Full Frame, de la un producator care pana mai ieri era axat pe Micro 4/3. Dar iata ca, la vremuri noi, tendinte noi. 

Panasonic S1 si S1R

Da, sunt doua dintr-un foc. Stiam asta. Si au senzori full frame. Stiam si asta. Dar, iata 5 functii si specificatii tari, pe care le-am aflat acum:

1) Ambele aparate filmeaza 4K, 60/50p la 150Mbps si V-Log 10Bit 4:2:2 (4:2:2 doar cu update de firmware platit). Opa! Deja aici incep noutatile. Ei bine, da, noile Panasonic S1 si S1R, sunt primele aparate foto mirrorless full-frame care rup “bariera” 4K30p si vin cu modul de inregistrare 50/60p – adica un framerate aproape dublu, atat de asteptat de cei care filmeaza, la modul serios, cu aparatul lor. Iar V-log 10 biti 4:2:2, in cazul lui S1 va costa in plus si se va “activa” cu un update de firmware accesibil la cu un cost suplimentar (S1 fiind camera dedicata celor care filmeaza, S1R fiind dedicata fotografilor, gratie rezolutiei mai mari). Mai mult, aparatele sunt compatibile cu consola cu intrari XLR pentru audio de la Panasonic si cu toate accesoriile video (microfoane, lumini, etc) de la seria GH.

2) Panasonic integreaza in noile S1 si S1R tehnologii AI (Artificial Intelligence) pentru a face sistemul de focalizare sa identifice subiectele asa cum ar face-o un om. Practic, sistemul AF recunoaste acum atat figuri de oameni  (la nivel de fata/ochi, adica Eye-AF) dar si siluete animale si pasari, pentru a permite functionarea sistemului de tracking AF mai rapid si mai precis. Ma refer la urmarirea subiectului in cadru, da. Mai mult, ei spun ca predictia traiectoriei subiectului in cadru se face tinand cont de specia de animal si caracteristicile sale de miscare (una e cum se misca un lup, alta e cum se misca un urs sau chiar un… pelican). Stiu si trebuie sa recunoastem: nu e chiar o noutate, anticipasem aceasta evolutie in aparatele foto inca de acum un an, dar iata ca acum se si intampla.

Panasonic S1 si S1R preiau de la G9 ecranul LCD suplimentar. E foarte bine, daca ma intrebi pe mine. Mi l-as dori pe orice mirrorless, pentru ca e foarte util. In plus, butoanele sunt iluminate din interior, exact ca la orice aparat destinat profesionistilor, varf de gama.
Panasonic S1 si S1R preiau de la G9 ecranul LCD suplimentar. E foarte bine, daca ma intrebi pe mine. Mi l-as dori pe orice mirrorless, pentru ca e foarte util. In plus, butoanele de pe body sunt iluminate din interior, exact ca la orice aparat destinat profesionistilor, varf de gama.

3) Modul HFR. Un fel de HDR direct in aparat, cu alt nume. Panasonic promite o gama dinamica de 3 ori mai mare decat in cazul unui singur cadru (RAW), obisnuit. Totul cu o usoara reducere a rezolutiei (maxim 8K, adica 36MPx la S1R, in loc de 47). N-am avut unde si cand sa testez asta, dar imaginile prezentate de ei aratau foarte bine. Ramane de testat, in Romania.

4) Modul High-Resolution: 187 Megapixeli. Da, ati citit bine. 187 de megapixeli, multi-shot, e rezolutia maxima pe care o poate scoate Panasonic S1R (si “doar” 96MPx la S1). RAW, bineinteles. Dar doar de pe trepied, in ciuda sistemului de stabilizare intern foarte bun.

5) Sunt facute sa reziste. Ambele, atat S1 cat si S1R sunt proiectate sa reziste si sa functioneze in conditii extreme. Atat din punct de vedere al etanseizarii cat si al rezistentei la frig. Panasonic spune ca merg fara probleme la mai putin de -10°C (oficial si garantat de producator), iar shutterul tine la peste 400.000 de declansari (iarasi, garantat).

Astea sunt, din punctul meu de vedere, cele mai importante particularitati ale celor doua aparate (adica functiile pe care le fac ambele, atat S1 cat si S1R).

Panasonic S1R si ecranul LCD, rabatat lateral (spre dreapta, da...)
Panasonic S1R si ecranul LCD, rabatat lateral (spre dreapta, da…)

Ca o scurta paranteza: In toti acesti aproape 9 ani de cand am lansat Clubul Foto mi-au trecut prin mana peste 250 de aparate si obiective si am fost la cateva zeci de lansari. Pot spune ca le-am cam vazut pe toate si sunt putine lucruri care ma mai mira sau ma entuziasmeaza. De aceea, consider ca principalele hightlights-uri care imi raman in minte dupa o lansare sunt functiile noi si cele mai importante ale unui nou aparat. Varful de lance, cum s-ar spune. Astea 5 de mai sus si urmatoarele. 

Fotografie realizata cu Panasonic S1R si obiectivul Panasonic L-Mount PRO 50mm f/1.4 Leica
Fotografie realizata cu Panasonic S1R si obiectivul Panasonic Lumix S PRO PRO 50mm f/1.4 Certified by Leica, in lumina artificiala, fara blitz (balans de alb automat, necorectat, in lumina continua calda)

Alte aspecte importante ce tin de specificatiile tehnice:

  • Body-urile sunt (prea) mari. Aduc mult prea mult cu un body de DSLR. E bine sau nu, e de dorit sau nu, depinde de fiecare. Dar au butoane mari, usor accesibile si usor de folosit chiar si cu manusi (ceea ce altor mirrorless-uri de pe piata le lipseste, fiind prea inghesuite). Ergonomia este buna, gripul e suficient de pronuntat pentru a fi comod in utilizare chiar si cu teleobiective voluminoase, deci e de bine. Dar nu e genul de mirrorless pe care sa il iei intr-o geanta mica, de umar. Clar nu e mirrorless-ul “ala” despre care sa spui ca e mic.
  • Sistemul de stabilizare integrat (la nivelul senzorului) promite un avantaj de pana la 5.5 trepte de expunere, la fotografierea din mana, fara trepied. In combinatie cu stabilizarea optica din obiective ating 6 trepte, iarasi o premiera in lumea mirrorless Full Frame (iar ei zic ca sunt singurul producator al carui sistem de stabilizare combinat “in body + in obiectiv” functioneaza cu adevarat simultan, pentru a creste performanta stabilizarii. 
  • Sincronizarea cu blitzul se face la 1/320sec, un timp extrem de scurt, cel mai mic din gama mirrorless full frame de pana acum 
  • Stocarea fotografiilor si a filmelor se face, simultan, atat pe carduri SD cat si pe XQD, fiind disponibil cate un slot de card pentru fiecare din cele doua standarde. Da, atat la S1R cat si la “mezinul” S1.
  • Obiectivele, cel putin teleul 70-200mm au sistem de focus cu “push-pull” (a se citi: ca la Tokina, pe vremuri), ceea ce face trecerea de la focalizarea automata la cea manuala aproape instanta, prin “tragerea” spre tine a inelului de focus de pe obiectiv.
  • Vizorul electronic este mare, cu un numar imens de pixeli (5.7MPx – cel mai mare de pana acum) si refresh de 120fps. Cu 3 nivele de marire. Dar, din pacate, destul de “blurry” in timpul focalizarii (revin la asta mai jos)
  • Au “silent shooting”, functie care foloseste doar obturatoul electronic, iar astfel declansarea si inregistrarea fotografiilor se face in liniste totala. Functie accesibila rapid, cu un buton dedicat de pe body. Foarte buna in fotografia de eveniment, de exemplu. Eu o folosesc des, cu aparatul meu.
  • Functia High Resolution Photo (180MPx/96MPx) functioneaza (uneori) si din mana, gratie stabilizarii integrate in body, pe anumite subiecte. Desi, asa cum si ei rescunosc, a fost proiectata pentru a fi utilizata de pe trepied.
  • Aparatul poate fi customizat in fel si chip, avand mult mai multe optiuni de customizare, inclusiv la nivel de butoane, decat G9 sau oricare alt aparat Panasonic recent. Practic, iti poti programa camera (aproape) cum doresti. Stufos, necesita o perioada de adaptare prin meniul complex, dar care – on the long term – merita din plin. Cel putin la nivel de usability si ergonomie.
Panasonic S1R
Panasonic S1R, cu al lui senzor si montura noua
Montura lui S1 / S1R este destul de mare pentru standardele actuale
Montura lui S1 / S1R 

Acum, ca sa clarific: sunt doua body-uri, unul cu senzor de 47MPx (cel mai mare de pe un mirrorless Full Frame actual) si unul de 24.7MPx. Panasonic spune asa (vezi primul slide de mai jos): 

  • S1R este destinat fotografilor, fiind facut pentru rezolutie si definitie maxima a imaginii
  • S1 este destinat celor care – in egala masura – fotografiaza dar si filmeaza cu aparatul lor. Fotografilor “hibrizi”, asa cum zic ei. S1 fiind cel cu senzor de 24.7MPx si, asadar, cu o sensibilitate la lumina mai buna. 

Dupa conferinta de presa, iata cateva slideuri importante pentru aprofundare dar – mai ales – roadmap-ul pentru anul 2019 si 2020, in ceea ce priveste viitoarele obiective din gama, promise atat de Panasonic cat si de Leica si – mai ales – Sigma. 

Observati insa, mai sus, o chestie tare interesanta: noile obiective integreaza un sistem de focalizare DUAL, cu doua motoare. Desi inca nu sunt convins de viteza de focus a lui S1R (cel putin – revin mai jos la asta), sistemul dual de focus pare interesant si o sa cer detalii despre el, cand ma intorc in Romania.

Iar acum, sa trecem mai departe:

Fotografie realizata cu Panasonic S1R si obiectivul Panasonic L-Mount PRO 50mm f/1.4 Leica
Fotografie realizata cu Panasonic S1R si obiectivul Panasonic Lumix S PRO PRO 50mm f/1.4 Certified by Leica (fotografie trasa cu blitzuri de studio, declansate cu trigger de pe aparat)

Ce nu mi-a placut…

Bineinteles, nu poate fi totul numai lapte si miere. Nici nu ma asteptam sa fie si asta din doua motive: sunt primele modele dintr-o noua serie si, doi la mana, ce am testat noi au fost aparate de pre-productie (adica nefinalizate). Insa iata si 5 “bile negre” pe care tot le-as puncta, in acest moment:

  • Focalizarea: in ciuda a ce spune producatorul (0.08ms – cea mai rapida de pe un mirrorless full frame, pana la -6EV) este destul de lenta iar in practica se vede asta (cu toate cele doua obiective cu care l-am testat). Mai ales la AF-C (focus continuu) pare foarte imprecisa (spun “pare” pentru ca, repet, nu am apucat sa le testam decat putin mai mult de o ora – e prea devreme pentru un verdict clar). E pacat insa, pentru un aparat (sau o serie de aparate), proiectate “fara compromisuri”.
  • Rafala de doar 6 cadre pe secunda cu autofocus continuu mi se pare lenta pentru standardele actuale (si doar 9 fps cu AF-S). 
  • Vizorul electronic: desi are o rezolutie imensa (5,760k px.) si un framerate foarte bun (120fps), de invidiat chiar pentru ca se vede foarte bine, in timpul focalizarii imaginea apare blurata. Iar daca folosesti focalizarea continua, in 90% din situatii (cum fac eu), ai imaginea blurata aproape permanent. Greu de intuit daca ai subiectul in focus sau nu…
  • Autonomia: am facut 155 de cadre si acumulatorul mai avea 40% din capacitate (da, e misto ca iti arata si in procente, desi trebuie sa sapi dupa functia asta in meniu). Facand un calcul, inseamna aproximativ 280-300 de cadre cu o singura incarcare (Panasonic spune peste 340 CIPA). Putin, pentru un mirrorless din gama Pro in momentul de fata… Vestea buna e ca deja exista un grip disponibil pentru ele. 
  • Ecranul LCD: rabatabil lateral, da, dar intr-un mod destul de neintuitiv (rabatabil spre dreapta, nu spre stanga, cum suntem obisnuiti). Panasonic spun ca l-au facut asa pentru a fi mai rezistent. Dar are cel putin doua probleme mari: impedica utilizarea aparatului pe un gimball (pentru ca, fara rabatare laterala spre stanga, ecranul va fi practic acoperit de bratul gimball-ului in permanenta) si nu poate fi intors la 180° pentru a-l proteja la transport. 
Reprezentantii Panasonic spun ca au ales sistemul de rabatare al ecranului pentru a maximiza rezistenta sa
Reprezentantii Panasonic spun ca au ales sistemul de rabatare al ecranului pentru a maximiza rezistenta sa. Si ne-au provocat sa facem acest test! Recunosc, toate ecranele au rezistat, desi combinatia asta de body+tele de 200mm nu e deloc usoara.

E drept (si sper!) ca pana cand vor ajunge in magazine, in primavara, mare parte – sau chiar toate – din aceste probleme vor fi rezolvate, toate fiind usor de adresat prin updateuri de software (cu exceptia rabatarii ecranului LCD).

Fotografii de test cu Panasonic S1R

Acum, ca stiu ca le asteptati. Iata fotografii facute de mine, azi. Toate cu Panasonic S1R (doar cu el) si cu doua obiective: Panasonic L 50mm f/1.4 PRO (portretele – excelent obiectiv, btw!) si Panasonic 70-200mm f/4 (restul). Toate fotografiile sunt JPEG, direct din aparat, redimensionate. Adobe Camera RAW & Lightroom inca nu deschid fisierele RAW ale lui S1/S1R.

Fotografie realizata cu Panasonic S1R si obiectivul Panasonic L-Mount PRO 50mm f/1.4 Leica
Fotografie realizata cu Panasonic S1R si obiectivul Panasonic Lumix S PRO PRO 50mm f/1.4 Certified by Leica

Nota despre fotografii: aparatele pe care le-am testat azi sunt modele nefinalizate,  de pre-productie, asadar calitatea imaginilor nu este neaparat cea finala, pe care o vor avea aparatele care vor ajunge in magazine. De aceea, toate imaginile de test le-am redimensionat la 2000px (latura mare), iar teste de ISO, cadre crop 100% si fotografii de download o sa va ofer cand voi primi un aparat de serie, in Romania. Este cerinta producatorului, in acest moment.

Concluzile:

E un sistem nou, care promite MULTE. Aparate sunt performante, iar asta se vede si se simte, in utilizare. RAMANE DE VAZUT IN CE MASURA REUSESC SA INCHEGE SISTEMUL…

Cam atat, pentru acum. Am avut doar trei ore sa testam noile aparate. A fost un preview bun, dar, ca de obicei, ele trebuie testate in amanunt, in situatii de shooting cat mai diverse. Mai vedem alte detalii la primavara, cand va ajunge in Romania si il voi primi din nou, pentru a-mi face o idee mai amanuntita despre performantele lui. 

Over-all, imi plac foarte mult, cu precadere S1R pe care am avut ocazia sa il testez mai mult (chiar daca doar pentru cateva ore, e drept). Cu exceptia “bilelor negre” de mai sus, mi se pare un aparat foarte reusit, care va avea succes, alaturi de o gama extinsa de obiective bune.

Asadar concluzia, la cald: e un sistem nou, care promite. Aparate sunt performante, iar asta se vede si se simte, in utilizare. Au niste specificatii si niste functii foarte interesante si capabile. 

Dar, ca orice sistem nou, are nevoie de obiective, chiar de o gama cat mai larga. Succesul adoptarii acestei serii de catre fotografi va depinde de capacitatea Panasonic si Sigma, in special, de a lansa pe piata obiective bune, cu focale cat mai variate la preturi competitive.  Cat mai repede. Spun ca “ramane de vazut” pentru ca, deocamdata, cel putin din partea Sigma nu am vazut nimic concret, decat promisiuni ca vor scoate o gama intreaba de obiective pe montura noua (probabil cele din seria ART, adaptate la montura Leica-S). Oricum, viitorul “suna bine”. Arata, mai bine zis.

IN istoria fotografiei, tehnic, acum Suntem in perioada de tranzitie de la DSLR la

Yasuhiro Ohsone – Head of Product Planning, SIGMA Corp., la conferinta de presa Panasonic S1

Nu pot decat sa aprob cele spuse de Dl. Ohsone de la Sigma, mai sus. Traim un moment important in istoria fotografiei. Toti producatorii mari (cu exceptia unuia singur), au lansat in ultimele 6 luni aparate foto mirrorless full frame. E o moda, un trend sau… o necesitate. Eu zic ca e o necesitate. Iar, ca de obicei, concurenta e buna si ne avantajeaza, in primul rand, pe noi – cei care le folosim. Acum avem de unde alege. De acum conteaza detaliile, sistemele si, nu in ultimul rand – optiunile (a se citi: gamele de obiective si accesorii). Cine va face, primul, un sistem inchegat, performant, cu o gama de obiective pentru toti fotografii (profesionisti sau nu), va lua locul 1. La vanzari, la cota de piata, la popularitate. 

Cat vor costa noile body-uri?

  • Panasonic S1R va costa undeva in jur de 3700 Eur (body)
  • Panasonic S1, cel pentru foto+video, va fi undeva pe la 2600 Eur (body)

Ambele vor fi disponibile atat body only cat si in versiuni de kit cu obiectivul 24-105mm f/4, incepand din aceasta primavara (Martie/Aprilie).

Acum, aici trebuia sa fie lista cu specificatiile tehnice complete. O gasiti aici, in comunicatul de presa, nu are rost sa o mai copiez si eu si sa o traduc, acum. 

In plus, pentru alte discutii, informatii si impresii despre noile aparate, a aparut un forum dedicat entuziastilor L-Mount. Il gasiti aici.

Sistemul Panasonic S1 / S1R, in acest moment
Sistemul Panasonic S1 / S1R, in acest moment

Leave a Reply