In momentul in care bugetul nu reprezinta o problema, alegerea unui obiectiv bun pentru genul de fotografie pe care il practici nu este foarte grea, mai ales daca vorbim de portretistica unde lucrurile sunt destul de clare. Toti producatorii mari precum Canon, Nikon sau Zeiss ofera cel putin un obiectiv luminos pentru acest segment, cu focala standard de 85mm si diafragma maxima incepand cu f/1.2, dar calitatea vine la un pret nu tocmai mic.

Samyang 85mm f/1.4
Samyang 85mm f/1.4

Pana de curand, singura alternativa era data de obiectivele macro de la Tamron sau Tokina, cu o optica buna, dar fara sa fie atat de “rapide” precum concurenta. Lucrurile se schimba repede totusi, astfel ca producatorul coreean ne ofera acum o alternativa foarte interesanta prin al sau Samyang 85mm f/1.4, ce promite o calitate optica excelenta la un pret pe sfertul concurentei.

Odata ajuns in posesia obiectivului, primul lucru interesant a fost sa vad ce ne ofera cei de la Samyang in cutie. Am descoperit o husa subtire, buna pentru protectia impotriva prafului omniprezent, un manual de utilizare surprinzator de bine realizat si un parasolar pe baioneta, foarte practic pentru uzul curent. Una peste alta, continutul pachetului este mai mult decat multumitor, chiar si pentru standardele ridicate de astazi.

Banca: Samyang 85mm f/1.4
Banca: Samyang 85mm f/1.4

Prima impresie e intotdeauna foarte importanta si pot spune ca producatorul coreean a trecut cu brio acest test. De cand il iei in mana, obiectivul iti lasa o impresie puternica de soliditate, cele 513 de grame ale sale adaugand la aceasta senzatie si conferindu-i un echilibru bun montat atat pe aparate mai usoare cat si pe aparate mai grele. Montura metalica reprezinta o mare bila alba, iar carcasa, desi realizata din plastic, are o textura fina ce aduce aminte de obiectivele profesionale de la Nikon.

Masinuta: Samyang 85mm f/1.4 la diafragma f/4
Masinuta: Samyang 85mm f/1.4 la diafragma f/4

Fiind un obiectiv cu focus manual, modul in care este realizat inelul de focalizare are o importanta maxima in utilizarea sa. Suficient de lat si acoperit cu un cauciuc striat, el ofera o miscare precisa si uniforma (chiar daca un pic greoaie la inceput), pusa in valoare de o plaja de aproape 180 de grade de la distanta minima de 1m si pana la infinit. Cu siguranta nu e potrivit pentru schimbari rapide ale distantei de focalizare, dar pentru domeniul caruia se adreseaza este mai degraba un plus decat un minus. Dupa cum era de asteptat, in spatele grip-ului cauciucat gasim scala distantelor, foarte folositoare pentru cei care aproximeaza bine distanta pana la subiect si pre-focalizeaza inainte sa duca aparatul la ochi.

Ultimul element de control, inelul diafragmei se gaseste la baza obiectivului, aproape de montura, asemeni obiectivelor clasice Nikon. Chiar daca nu putem vorbi de o miscare fina asemeni obiectivelor Zeiss, inelul Samyang-ului are opririle bine delimitate, si permite setarea diafragmei in pasi de 1/2 stop (exceptie facand extremele f/1.4 si f/22, aflate la un stop de urmatoarea valoare).

Fiind un obiectiv fara zoom si fara AF, lista de “dotari” e destul de redusa, dar asta nu e neaparat un lucru rau. Sa nu uitam vorba prietenilor de peste ocean: “sometimes, less is more”.
Probabil principalul punct forte al obiectivului e cu siguranta luminozitatea foarte mare, in aceeasi liga cu Nikon, Canon si Zeiss. Asta nu inseamna ca trebuie sa folosim tot timpul obiectivul la f/1.4, dar e bine sa ai aceasta posibilitate pentru momentele in care ea devine obligatorie si, mai mult, sa stii ca el iti poate oferi performante excelente de la f/2.8 in sus.
Vorbind despre sticla, observam o configuratie cu 9 elemente in 7 grupe, una din lentile fiind asferica, pentru corectarea aberatiilor cromatice. Bineinteles, toate elementele sunt coated, lucru deja standard in ziua de azi. Diafragma este formata din 8 lamele, usor curbate, oferind un bokeh foarte placut ochiului.

Dupa cum era de asteptat de la un astfel de obiectiv, focalizarea se face intern, elementul frontal ramanand fix in orice moment, astfel ca utilizatorii filtrelor polarizante sau al sistemului Cokin pot sta linistiti.

Portret: Samyang 85mm f/1.4, la diafragma f/2
Portret: Samyang 85mm f/1.4, la diafragma f/2

Odata montat pe aparatul de test, un Nikon D300, am sesizat compatibilitatea foarte buna intre obiectiv si sistemul de focus al acestuia, confirmarea focalizarii din vizor functionand ireprosabil. Fiind un obiectiv non-CPU, masurarea expunerii functioneaza in modul center-weighted, iar diafragma maxima este afisata ca fiind f/0, fara alte configurari la nivelul aparatului. Cu toate acestea, daca il introducem cu specificatiile corecte in lista de obiective non-CPU, diafragma este afisata corect, iar modul Matrix de masurare a expunerii devine la randul sau disponibil si functioneaza la fel de bine ca si confirmarea focalizarii.

Un detaliu ce merita mentionat este modul in care aparatul raporteaza diafragma selectata, aceasta fiind tot timpul aproximata la cea mai mare diafragma apropiata. Este de altfel singura incompatibilitate a obiectivului cu sistemul Nikon si poate fi usor explicata prin faptul ca acest sistem a fost conceput pentru a permite reglarea diafragmei in pasi de 1/3 stop si nu 1/2.

Trebuie sa recunosc ca, de cand am vazut prima data obiectivul, a fost increzator ca mitul Cenusaresei se va aplica si aici. Ma bucur sa pot spune ca am avut dreptate, obiectivul fiind spectaculos din punct de vedere al calitatii optice, in special daca luam in considerare pretul.
Constient ca testele sintetice sunt de multe ori prea exacte pentru un domeniu artistic precum fotografia, am pus obiectivul la munca in conditii reale, incercand sa scot la iveala calitatile, dar mai ales defectele sale.

Statuie: Samyang 85mm f/1.4
Statuie: Samyang 85mm f/1.4

Bineinteles, sharpness-ul a fost primul lucru pe care l-am urmarit si pot spune cu incredere ca nu am fost dezamagit. Chiar si de la f/1.4, obiectivul de la Samyang este suficient de sharp pentru aproape orice aplicatie, mai ales daca vorbim de portrete unde un sharpness excesiv e contraindicat. Vorbind despre diafragma maxima, trebuie luata in seama si profunzimea de camp foarte mica ce se va dovedi de multe ori mai problematica decat claritatea obiectivului.

Inchizand diafragma pana la f/4, obiectivul isi atinge claritatea maxima si se dovedeste destul de puternic pentru a lupta de la egal la egal cu contracanditatii sai mai scumpi. Deja, in acest punct obiectivul este atat de sharp incat majoritatea utilizatorilor nu vor observa, in uz curent, vreo diferenta fata de variantele Nikon sau Canon. Sa nu uitam ca fotografia este o arta si nu o stiinta exacta, iar fotografiile trebuie privite in ansamblul lor si nu marite la 100% pe ecranul unui calculator.

O caracteristica deosebit de importanta a unui obiectiv, desi de multe ori trecuta cu vederea, calitatea bokeh-ului e cea care deosebeste obiectivele exceptionale de obiectivele bune. Aici, obiectivul nostru se dovedeste din nou a fi un pretendent puternic, desi nu fara a avea particularitatile sale. Anume, pentru obiecte plasate la o distanta mica in spatele zonei focalizate, se observa fenomenul de dublare a marginilor, efect care nu mai devine problematic la distante normale de lucru.

Pentru a face testul si mai interesant, am pus obiectivul de la Samyang impotriva celui mai ieftin „obiectiv bun” de la Nikon, AF-D 50/1.8 (unul din preferatele mele pentru bokeh-ul sau), precum si impotriva referintei in domeniul zoom-urilor „normale”, AF-S 24-70/2.8. Oarecum spre surprinderea mea, el s-a descurcat mai bine decat obiectivul de 50mm si a fost undeva la egalitate (daca nu chiar peste) cu zoom-ul de la Nikon. O performanta foarte buna, dupa toate standardele!

Nikkor 50/1.8, cu diafragma la 2.8
Nikkor 50/1.8, cu diafragma la 2.8
Nikkor 24-70/2.8 cu diafragma la 2.8
Nikkor 24-70/2.8 cu diafragma la 2.8
Samyang 85/1.4 cu diafragma la 2.8
Samyang 85/1.4 cu diafragma la 2.8

In ciuda impresiei excelente de pana acuma, obiectivul are totusi un neajuns la capitolul calitatii optice, dat de aberatiile cromatice pronuntate in zonele de contrast mare. Din fericire, acest comportament este vizibil doar la f/1.4, scazand rapid spre f/2.8 si disparand complet incepand cu f/4. Mai mult, pentru cei care folosesc formatul RAW, aceasta problema este una foarte usor de corectat.

Dupa cum era de asteptat pentru un obiectiv atat de lung, vignetarea si distorsiunile au lipsit cu desavarsire din toate cadrele, intarind impresia buna pe care a creat-o obiectivul de la Samyang.

Am terminat asadar testele practice cu o impresie foarte buna, in ciuda neajunsurilor usor corectabile, si a venit momentul testelor sintetice. Rezultatul a fost unul pe care il banuiam, chiar daca a fost accentuat de conditiile extreme ale testului, pe care nu le intalnim decat foarte rar in folosinta obisnuita a obiectivului: obiectivul este surprinzator de sharp, chiar si de la diafragma minima.

Comparatie intre f/1.4 si f/4 in centru
Comparatie intre f/1.4 si f/4 in centru

Dupa cum se poate vedea si din fotografiile alaturate, Samyang-ul este suficient de sharp in centru la f/1.4, dar sufera de aberatii cromatice destul de puternice, ce ii reduc contrastul perceput. Odata inchisa diafragma, rezolutia in centru creste rapid si atinge maximul la f/4, in timp ce aberatiile cromatice scad foarte repede spre zero. Performanta in colturi se imbunatateste si ea odata cu inchiderea diafragmei, pana la f/8 unde diferentele dintre centru si colturi devin insesizabile. Incepand cu f/11, se observa o scadere a claritatii datorita difractiei, perfect previzibil de altfel.

Distorsiunile si vignetarea au fost absente si aici ca si in testele practice, adaugand la impresia foarte buna despre optica coreeana.
La finalul testului, obiectivul de portrete de la Samyang se dovedeste a fi un concurent foarte serios pe segmentul sau, avand destule puncte forte pentru a lupta de la egal cu obiectivele mai scumpe. Dupa cum era de asteptat, pentru a ne putea bucura de un obiectiv cu o optica buna si o constructie solida la un pret atat de mic, va trebui sa renuntam la autofocus si sa acceptam cateva mici neajunsuri la capitolul ergonomie, dar in conditiile unui buget restrans, un Samyang 85mm f/1.4 este alegerea ideala.

Obiectivul Samyang 85mm f/1.4 este disponibil pentru urmatoarele monturi: Nikon (cel utilizat pentru acest review), Canon, Sony sau Pentax.

Articol si imagini de Catalin Mustata ( http://www.catalinmustata.com/ )

4 COMENTARII

Lasă un răspuns