Senzorul Foveon se reinventeaza. Odata cu el si noul  Sigma DP2 Quattro iese in evidenta datorita designul total atipic al carcasei. Pentru unii, este un design modern, futurist. Pentru altii el pare desprins din manualul de design de la Apple. Iar pentru o parte din utilizatori, DP2 Quattro are pur si simplu un design nereusit. Oricare ar fi “tabara” in care va incadrati, trebuie sa recunoastem ca este un aparat special, care reuseste sa atraga atentia asupra lui si sa ne faca sa ne dorim sa il incercam, macar pentru cateva momente.

L-am asteptat cu un interes destul de mare, mai ales ca am testat acum doi ani si modelul precedent, Sigma DP2 Merrill si am vrut sa aflu in ce masura noul model aduce imbunatatiri generatiei anterioare. Are un senzor nou, un design cu totul diferit si Sigma se lauda ca este cel mai performant compact realizat de ei pana acum. Asadar, are toate premizele pentru a fi un aparat de succes. Sa vedem cum se descurca!

Quattro

Sigma DP2 Quattro
Sigma DP2 Quattro

Specificatii tehnice pe scurt:

  • Senzor FOVEON cu factor crop 1,5x
  • Rezolutie aprox 33Mpx (efectivi 29Mpx), 23.5×15.7mm
  • Obiectiv 30mm (echivalent 45mm), F/2.8-16 cu 9 lamele de diafragma
  • Procesor TRUE III
  • Format fisiere: JPEG, RAW 14 biti
  • Ecran LCD 3 inch, 920.000 px
  • Rafala 7 fps max
  • ISO Auto, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400
  • Moduri de fotografiere: P/A/S/M/C1/C2/C3
  • Filtre si efecte speciale
  • Patina pentru blitz extern
  • Stocare pe carduri SD/SDHC/SDXC
  • Greutate: 410g
  • Dimensiuni: 121.5 x 66.7 x 59.2mm

Constructie si utilizare

Desi se incadreaza, asa cum am spus, in categoria aparatelor foto compacte, Sigma DP2 Quattro nu poate fi purtat in buzunarul de la haina, asa cum probabil multi si-ar dori. Dar, dimensiunile sale generoase (pentru un compact), sunt date de constructia de foarte buna calitate. Bodyul este construit din aliaj, este solid so ofera impresia de aparat de calitate, premium as zice. Ecranul LCD se vede bine, are contrast si luminozitate suficienta pentru a putea fi privit in bune conditii inclusiv ziua, un aspect important daca ne gandim ca DP2 Quattro nu are integrat un vizor optic care sa va ajute la incadrare. In partea de sus se regaseste patina pentru blitz (pe care se poate monta si un vizor optic disponibil separat, ca accesoriu).

Sigma DP2 Quattro
Sigma DP2 Quattro

Butoanele se apasa usor si sunt pozitionate destul de bine astfel incat inclusiv cei cu maini mari sa poata utiliza noul DP2 Quattro fara probleme. In partea de sus se regaseste butonul declansator dar si doua rotite de selectie, una pentru diafragma si alta pentru timpul de expunere (in modul Manual). In celelalte moduri, una din rotite opereaza setarea principala (Timp sau diafragma) si a doua seteaza valoarea compensarii expunerii. Din pacate, trecerea de la un mod de fotografiere la altul se face prin apasarea unui buton, un aspect mai putin evident pentru cei obisnuiti cu DSLR-urile care au toate modurile pe o rotita de selectie (si ma refer aici, in special, la modurile P/A/S/M).

Sigma DP2 Quattro este un aparat care se adreseaza profesionistilor si din acest motiv nu veti gasi in lista de moduri si setarea “Auto” ci cel mult modul “P” (Program). Totusi, atat ISO cat si balansul de alb pot fi setate pe “Auto” din meniu, aparatul fiind capabil sa evalueze si sa aleaga singur setarile de expunere optime. Colorimetrul integrat isi face bine treaba, balansul de alb este setat corect in aproape toate situatiile (in maxim 10% din cadre am observat tendinta aparatului de a aplica o tenta de culoare verzuie pe imagini, dar asta se intampla mai ales in lumina artificiala sau mixta), iar exponometrul integrat reuseste sa evalueze corect cadrele (nu am intampinat nici un fel de probleme la acest capitol).

Calitatea imaginilor, ISO, autofocus

Noul senzor Foveon integrat in gama DP2 Quattro este proiectat tot prin suprapunerea a trei straturi de fotodiode (cate unul pentru fiecare din cele trei culori RGB), dar acum fotodiodele pentru verde si rosu au o suprafata mai mare. Sigma reuseste acest lucru datorita structurii diferite a fiecarui strat de fotodiode. Astfel, primul strat (albastru) are 19,9 milioane de fotodiode, iar urmatoarele doua cate 4,9 MP fiecare. Astfel, compania spune ca noul senzor este mai sensibil la lumina, reducand astfel zgomotul de imagine la valori ISO ridicate.

Iata cum arata structura senzorului Foveon din DP2 Quattro:

Sigma DP2 Quattro - Structura senzorului Foveon pe  straturi
Sigma DP2 Quattro – Structura senzorului Foveon pe straturi

Din punct de vedere al constructiei, senzorul Foveon este cel mai apropiat de filmul argentic. Filmul este conceput din trei straturi, fiecare sensibil la alta radiatie luminoasa (RGB). La fel, senzorul Foveon este conceput din trei straturi, fiecare strat avand fotodiode sensibile la o anumita lungime de unda a luminii. Totusi, daca “pe hartie” toate sunt bune si frumoase in ceea ce priveste tehnologia Foveon, zgomotul de imagine la valori ISO mari nu a fost niciodata punctul forte al acestui tip de senzor. Sigma DP2 Quattro face un pas inainte dar remediaza doar partial aceasta probleme. Daca la valori ISO mici (100,200) calitatea imaginilor este excelenta (fara a exagera cand spun asta!), incepand de la ISO 400 zgomotul de imagine devine suficient de vizibil pentru a fi deranjant. Acesta este “calcaiul lui Ahile” pentru DP2, iar cei care isi doresc cea mai buna calitate a imaginii posibila de la un compact, trebuie sa aiba in vedere ca nu vor putea fotografia cu DP2 si nu vor putea spera la aceeasi calitate la valori ISO medii si mari…

Iata cateva exemple care demonstreaza calitatea imaginilor si nivelul excelent al detaliilor oferit de noul DP2 Quattro:

Foto originala / Crop 100% (click pentru marire):

F/5.6

 F/2.8 (observati si sharpul la F/2.8 dar si bokehul placut)

 F/2.8

F/4

Atat obiectivul, senzorul cat si procesorul de imagine de generatie noua (TRUE III) fac o echipa excelenta in ceea ce priveste calitatea imaginilor. Culorile sunt redate corect, sunt vii, imaginile au contrast bun, iar optica este optimizata pentru acest aparat si acest senzor, astfel incat distorsiunile si aberatiile cromatice sunt practic inexistente.

In ceea ce priveste sistemul autofocus, acesta nu se ridica la nivelul competitorilor. Sigma DP2 Quattro face AF prin detectia contrastului (nu prin detectie de faza, asa cum ne-am obisnuit de la DSLR-uri sau mirrorless-urile de varf) iar asta se vede mai ales in ceea ce priveste viteza sistemului AF. Precizia este buna, focalizeaza corect in conditii bune de iluminare, dar este lent, chiar si ziua. Pacat de obiectivul a carui optica poate face fata senzorului de 39 de megapixeli si ofera detalii incredibile, iar sistemul AF tine toata camera in loc…

Spuneam la inceput ca Sigma se lauda ca a imbunatatit experienta cu DP2 Quattro inclusiv in ceea ce priveste timpul de scriere al imaginilor pe card. Intr-adevar, o imbunatatire se simte, dar este inca lent fata de vitezele cu care suntem obisnuiti la DSLR-uri, mai ales atunci cand am tras in format RAW (sincer, formatul JPEG nici nu prea isi are rostul la acest aparat, deoarece detaliile obtinute in RAW merita tot efortul si … sa zicem .. asteptarea!). In plus, Sigma DP2 Quattro se lauda si cu capacitatea de a fotografia in rafala cu pana la 7 cadre pe secunda, o performanta demna dar limitata de capacitatea sistemului autofocus de a tine pasul cu actiunea.

Testul ISO:

Iata cum se descurca la valori ISO ridicate.

  • Imaginea originala:
  • ISO 100 – Crop 100%:
  • ISO 400 – Crop 100%:
  • ISO 800 – Crop 100%:
  • ISO 3200 – Crop 100%:

 

Filtre si efecte speciale

Spre deosebire de generatia anterioara, Sigma DP2 Quattro dispune de nu mai putin de 12 filtre si efecte ce pot fi aplicate direct din aparat (doar in JPEG). Cateva filtre sunt: Alb Negru, Sepia, Cinema, Hi Key, Low Key etc. Iata mai jos o galerie cu toate aplicate. Din pacate, in meniu nu se gasesc si functiile avansate cu care ne-am obisnuit de pe modelele “concurente” (Panorame automate, HDR etc). Sigma DP2 Quattro nu are functie de filmare (in caz ca va intrebati …).

Pret

Sigma DP2 Quattro costa aproximativ 3.799 lei. In el se gaseste aici.

Concluzii

Intr-o piata “saturata” de aparate foto care nu se diferentiaza radical intre ele, Sigma DP2 Quattro este un model unic. Nu atat designul face diferenta intre noul Quattro si restul aparatelor, dar mai ales calitatea imaginilor inregistrate de senzorul de tip Foveon. Nu este un aparat perfect, dar ne arata ca limitele in ceea ce priveste calitatea imaginilor nu au fost inca atinse. Cei care isi doresc maximul de calitate de la un aparat compact nu vor da gresi alegand noul DP2 Quattro. Totusi, modul de utilizare si mai ales limitarile impuse de senzor (la valori ISO mari) necesita o perioada de acomodare si un mod de lucru mai atent si mai dedicat decat in cazul aparatelor foto “conventionale”. Cui i se potriveste? Fotografilor entuziasti si profesionistilor care urmaresc ceea mai buna calitate a imaginilor, fara compromisuri. La ce este indicat? Fotografie de studio, de strada, de calatorie.

Nota Clubul Foto: 7.5/10

Bile albe:

  • Calitate foarte buna a imaginilor la valori ISO intre 100 si 400
  • Culori vii, imagini cu contrast bun
  • Obiectiv cu optica de calitate, sharp de la f/2.8
  • Imagini foarte bogate in detalii (mai ales RAW)
  • Rafala 7 fps
  • Procesare pe 14 biti
  • Constructie solida, body din aliaj de magneziu
  • Ecran LCD mare, cu vizibilitate buna
  • Filtre si efecte speciale
  • Corectia automata a zonelor “arse” (detail recovery in JPEG)

Bile negre:

  • Noise vizibil la valori ISO mai mari de 400
  • Lipsa unui vizor optic integrat
  • Autofocus lent
  • Lent la scrierea imaginilor pe card
  • Autonomie redusa (aproximativ 200 de cadre) – dar vine cu doi acumulatori in cutie
  • Lipsa functiei video

 

Toate imaginile trase cu Sigma DP2 Quattro selectate pentru test:

 

1 COMENTARIU

  1. Buna ziua,
    As dori sa stiu daca aveti (sau daca s-a efectuat mai inainte) o comparatie intre pozele si filmele executate de un DSLR (Nikon, Canon sau Sony) si o camera video (Sony, Canon sau JVC…). Raspunsul clasic il cunosc deja (vrei sa faci fotografii – cumperi DSLR) iar daca vrei sa filmezi, iti cumperi o camera video. Numai ca la performantele de procesare si capacitatea senzorilor care intra in dotarea aparatelor de azi, nu prea mai sut mari diferente intre ele…sau chiar sunt?

Leave a Reply