Preambul: de ce nu voi mai achizitiona niciodata un aparat DSLR…

Canon 60D

Pe toate forumurile de fotografie (din afara) se discuta din ce in ce mai mult despre sfarsitul “erei” DSLR-urilor si inlocuirea lor treptata cu aparatele de generatie noua: Mirrorless.

Anul 2010 a adus doua produse noi, care au revolutionat piata, fiecare in felul lor: gama NEX si tehnologia “SLT”, ambele de la Sony.

Sony NEX este la ora actuala cel mai bine vandut aparat foto de sistem (Mirrorless). Over-all, cota de piata a aparatelor mirrorless a ajuns anul trecut la peste 50% in Japonia (in detrimentul DSLR-urilor mai mult decat al camerelor compacte).

Tehnologia “SLT”, disponibila pe modelele Sony Alpha A33 si A55 presupune inlocuirea oglinzii rabatabile cu o versiune fixa, semitransparenta. Cu ce ne ajuta? Autofocus continuu in timpul filmarii si viteza de fotografiere in rafala cu pana la 10 cadre pe secunda. Bineinteles, exista si critici: au fost voci care au afirmat ca oglinda fixa din cadrul sistemului SLT impiedica circulatia aerului in zona senzorului, iar temperaturile ridicate la care este supus acesta in timpul filmarilor de lunga durata ii afecteaza functionalitatea. Rezultatul? Sony recomanda filmarea pentru perioade mai scurte de 15 minute per sesiune. Este asta vre-o problema pentru cineva? Nu cred… case closed. Asadar avantajele sunt mai mari decat dezavantajele.

Panasonic Lumix DMC-GH2
Lumix DMC-GH2

Pe de alta parte, tot in Japonia anului 2010, compania Panasonic a aratat ca un aparat mirrorless poate concura foarte bine cu un DSLR mid-level. Este vorba de GH2. Panasonic GH2.

Din punct de vedere tehnologic, GH2-ul este probabil mai important decat Sony NEX. De ce? Nex utilizeaza un senzor “clasic” APS-C care prin definitie ofera rezultate asemanatoare unui DSLR dar Panasonic a ales varianta si au aratat ca noul senzor poate inregistra imagini de o calitate apropiata de cea oferita de aparatele DSLR din aceeasi gama de pret, chiar daca dimensiunile senzorului sunt mai mici. Fata de un DSLR, GH2 are avantajul portabilitatii, al greutatii mai mici si al functiei video care, intre noi fie vorba, intrece din punct de vedere al functionalitatilor chiar si cel mai sofisticat DSLR mid-level la ora actuala.

De exemplu, luna trecuta am avut ocazia sa testez GH2-ul de la Panasonic. Surpiza: la valori ISO de pana la 3200, Panasonic GH2 ofera o calitate mai buna a imagnilor decat 50D pe care il utilizez de doi ani.Vreti mai mult? Comparati testul ISO dintre Canon 60D si GH2, sa vedeti cat de apropiate sunt rezultatele…

Cred ca Panasonic si Sony, vor “remodela” piata aparatelor DSLR asa cum o stim la ora actuala. Modelele lansate in ultima perioada sunt dovada faptul ca sistemul mirrorless a evoluat, iar senzorii Micro 4/3 pot reda imagini de calitate, intr-un body pe jumatate din al unui DSLR. Senzorii vor deveni din ce in ce mai performanti cu fiecare generatie si, cu siguranta, vor fi disponibile din ce in ce mai multe obiective pentru acest sistem.

Bineinteles, probleme exista: senzorii Micro 4/3, prin dimensiunile reduse pe care le au in comparatie cu un APS-C (nu mai vorbim de Full Frame) nu redau atat de bine profunzimea de camp, efectele ce pot fi obtinute fiind mai restranse decat in cadrul DSLR-urilor.  Oricum, sunt necesare obiective foarte luminoase. Obiectivele sunt a doua (mare) problema: optiunile sunt destul de restranse fata de cele pe care le are un posesor al unui DSLR. Dar, la inceputul anului Sigma si Tamron au anuntat ca au deja in vedere lansarea unor obiective pentru Nex, deci cu siguranta in viitorul apropiat numarul obiectivelor disponibile pentru sistemul mirrorless va fi din ce in ce mai mare.

Ar mai putea fi multe de spus. De exemplu, vizorul optic va disparea si va fi inlocuit cu unul electronic. Deja Panasonic GH2 are un vizor electronic care isi face treaba suficient de bine in 90% din situatii, dar si aici tehnologia va evolua. Ce sa mai zicem de NEX care nu are vizor electronic de loc… Am mai putea discuta de alte doua mari avantaje ale sistemului mirrorless: reducerea vibratiilor la declansare (care erau produse de oglinda rabatabila) si viteza mai mare de fotografiere in rafala.

Olympus PEN E-PL1
Olympus PEN E-PL1

Pe langa Panasonic si Sony, sa nu uitam de Olympus, primii care au introdus cu adevarat conceptul mirrorless, odata cu modelul Pen. Totusi, nu pot sa nu observ ca Olympus se misca atat de lent si bate atat de mult pasul pe loc, incat nu par a face parte din aceeasi piata. Mai degraba ei traiesc undeva in lumea lor… Ar mai fi si Samsung, dar din pacate modelele propuse de ei au un nivel al zgomotului de imagine atat de ridicat incat nu cred ca are rost sa le amintim aici (dar ei ofera si cel mai ieftin aparat mirroless)…

DSLR-ul va muri. Nu imediat, nu brusc, dar in maxim 5 sau 7 ani suprematia sa va fi deja “istorie”. Probabil DSLR-urile full-frame si variantele hi-end vor fi ultimele care vor disparea, dar deja “aerul schimbarii” se simte. Si se simte bine. Ma gandesc cum se va schimba aceasta “predictie” atunci cand Nikon va lansa propriul aparat mirrorless, urmat la scurt timp de Canon, care desi nu a anuntat oficial acest lucru, sunt sigur ca pregateste un model asemanator. Din fericire pentru noi, fotografii, aparitia celor doi mari producatori pe acest segment va accelera concurenta si va da un imbold cercetarii noilor tehnologii. Ceea ce nu poate decat sa ne bucure!

Asadar, cred e realist sa spun ca DSLR pe care il detin acum va fi pentru mine ultimul DSLR. Sau cel putin ultimul DSLR asa cum il stim noi acum…

25 COMENTARII

    • Da…! Dar aparatul tot o "unealta" va fi…cel putin pt. cei care vor sa "spuna"-transmita ceva! Si din acest punct de vedere si cea mai modern(costisitor!) aparat poate fi "un spam de ochii lumii!"…Revenind la aceasta pagina :mi-ar face placere de a vedea fotografiile corespunzatoare/valoroase a acestor aparate noi! Multumesc!

  1. NU, nu sunt de acord in totalitate. Poate ca DSLR-urile din categoria entry-level vor fi afectate, dar in nici un caz nu vor disparea. Aparatele mirrorless vor avansa ca si functii, calitatea imaginii etc, dar niciodata nu vor ajunge la performantele/calitatea unui DSLR (care nu va sta pe loc). Sa ne gandim la un aspect simplu. La ora actuala modelele high-end DSLR destinate profesionistilor sunt dotate cu o groaza de butoane/shortcut-uri care ajuta fotograful profesionist sa reactioneze rapid la diverse situatii. Cum ar face un fotograf de nunta asta cu un NEX5? In al doilea rand, e vorba de obiective… Nu stiu cum 18-200mm de pe NEX5 va ajunge vreodata la calitatea unui 70-200 f2.8. Ori un 70-200 f2.8, ca si constructie este un obiectiv mare pentru ca blocul optic din interior n-ar incapea altfel… Cum ar arata un 70-200 pe un NEX5? Sa fim seriosi.

    Din nou spunca aparatele mirrorless vor evolua si este bine sa fie asa. Nista de piata este consistenta, iar o parte din potentialii cumparatori de DSLR entry-level se vor reorienta. Dar nu vad fotografii profesionisti trecand prea curand la Sony NEX5, in defavoarea lui D3s. Sau nici in viitor nu prea ii vad trecand la Sony NEX8 in devafoarea unui Nikon D6.

    • Cel mai probabil 18-200 va ramane un 18-200 dar eu sper ca vor lansa si obiective “echivalente” cu cele mentionate de tine, dar special concepute pentru mirrorless. Oricum, treaba asta e cu doua fetze: daca nu vor lansa obiective noi, atunci vanzarile se vor plafona. Ceea ce nu e in interesul lor. Pe de alta parte, Sony face si DSLR-uri si daca va merge pe varianta mirrorless, atunci isi cam da singur in cap pe segmentul DSLR… Dar, din fericire NEX nu este singurul model mirrorless si exista si alternative mai interesante cred eu 🙂

      Oricum, viitorul “suna bine” 😀

  2. O parte din fotografiile tale mi-am permis/mi-a facut placere sa mi-le alatur la pagina mea facebook,impartasindu-le cunoscutilor mei de acolo ca sa ne bucuram…! si CONGRATULATIONS!!!

  3. Ma cam indoiesc ca va fi asa. Cel putin pe segmentul high-end nu cred ca va introduce nimeni o camera cu oglinda translucida prea curand, si asta tocmai din cauza faptului ca ea reprezinta un obstacol in plus in calea luminii… Toata lumea incearca sa creasca sensibilitatea fara a afecta IQ, atata timp cat exista tehnologia cu oglinda mobila si isi face treaba cum trebuie nu conteaza ca are un cost ceva mai mare. Cred ca de asta nu se inghesuie prea tare Canon si Nikon la tehnologia asta, segmentul lor de piata e cu totul altul.

    “…si au aratat ca noul senzor poate inregistra imagini de o calitate apropiata de cea oferita de aparatele DSLR din aceeasi gama de pret…” … corect! Apropiata. Apropiata este si calitatea oferita de bridge-uri, dar doar atat.

    Referitor la “vizor optic vs. vizor electronic”, oare de ce nu s-a trecut la tehnologia asta mai devrmeme, ca doar e disponibila. Pe bridge-uri asta se foloseste.

    Camerele rangefinder au murit ? Nu.
    Se mai trage pe film ? Se mai trage, si chiar alb-negru.
    E clar ca tehnologia va evolua in urmatorii ani, dar principiile fizici vor ramane aceeasi. Si pana la urma fotografia inseamna lumina, optica, etc. Sa vedem ce va aduce nou 5DMkIII-ul… 🙂

  4. Cred ca asta reprezinta aparitia unei noi clase de aparate ceva intre Bridge si DSLR,numita Mirrorless,dar nicidecum nu reprezinta disparitia DSLR-urilor sau a vizorului optic(mi se pare pripit sa se afirme asa ceva).

  5. aparatele mirrorless nu vor inlocui dslr-urile intr-un viitor foarte apropiat, si pana sa ajunga la nivelul acela mai este: autofocusul este destul de lent comparativ cu un dslr chiar si entry level, videfinder optic nu prea se poate decat la cele cu oglinda fixa, dar … alea deja nu mai sunt mirrorless, prin urmare manul focus poti sa il si tai de pe lista la asemenea aparate.

  6. Eu zic ca e pripit sa spunem ca DSLR-urile vor fi inlocuite de aceasta noua clasa “Mirrorless” din mai multe motive.In primul rand e posibil sa ramana doar o alternativa la DSLR-urile entry/mid-range,un bridge mai avansat cu obiective interschimbabile.In al doilea rand pentru a inlocui in totalitate DSLR-urile le trebuie zic eu multi ,multi ani ,doar tehnologia SLR-urilor a tot evoluat vreme de 50 de ani ,trecand de la film la digital(in ultimii 10 ani).Din moment ce se mai trage inca pe film nu cred ca trend-ul asta fara oglinda va sterge cu buretele toata traditia asta…
    Pe langa asta,Nikon si Canon ar trebuie sa orienteze publicul spre astfel de aparate si sa renunte la DSLR-urile care contine sa evolueze si sa apara de la an la an noi modele…ma indoiesc ca se va intampla asa.

  7. Sunt nitel nedumerit. Urmatorul tau aparat va fi unul mirrorless… de ce?
    Daca vei dori o calitate a imaginii asemanatoare see you a dslr-urilor, atunci in mod sigur vei avea nevoie de niste obiective bune. Iar cum senzorul (la Sony e APS-C) va fi mare, aceste obiective vor fi la fel de voluminoase / grele ca si cele pt DSLR-uri.
    Atunci avem cazul: un obiectiv mare, pe un corp mic. Castigul tau ca utilizator va fi… aici nu inteleg.
    Daca vorbim despre ergonomie, la fel, o sa ai surpriza ca un body mic nu poate sa iti ofere aceleasi posibilitati ca un dslr.
    Iar daca se va merge pe miniaturizarea senzorilor si implicit si a obiectivelor, vei ajunge sa nu ai posibilitatea detasarii subiectului de fundalul, decat intr-o masura mult mai mica – fenomen vizibil la compacte / bridge.
    Singura aplicatie pt un fotograf serios o vad ca aparat de backup, sau aparat pe care sa il ai see you tine oricand, see you un obiectiv cat mai mic si care ar transforma de fapt aparatul intr-un compact see you senzor de dslr 🙂

  8. Cand au inceput sa apara aparatele foto digitale majoritatea era categorica ca aceste aparate nu pot si nu vor inlocui niciodata aparatele foto clasice.
    In 1996 – 97, cand au inceput sa apara pe piata din Romania eram convins ca nu merita banii o asa magaoaie care nu putea sa scoata poze la calitatea unei film color.
    Acum cine are un aparat foto cu film se poate considera un clasic.

  9. care aveti corp cu oglinda translucida sa nu stergeti niciodata oglinda cu spatula …pt ca are o pelicula subtire de plastic si se cuteaza si nu il face in garantie sony

  10. Am visat la GH2, pana sa aflu despre actualul 60D. Eram fascinat de calitatea video, autofocus, functiile pe care le poate avea aceasta minune tehnologica. Am ajuns la comparatia ISO intre GH2 si 60D de…. multe ori. Am fost "indepartat" de potentiala alegere a unui GH2 de pretul ridicat, lipsa obiectivelor disponibile pentru el si mai ales de marimea senzorului. Asa am ajuns la 60D. Pot sa spun ce am comparat pana m-am hotarat la 60D:
    Panasonic GH2 / Sony A55 / Sony NEX5 / Canon 600D / Canon 60D / Canon 7D / Nikon D5100 / Nikon D7000. Greu! Banii limitati au avut un cuvant greu de spus si am scos din "schema" 7D si D7000. Am ales 60D si sunt fericit de alegere, dar inca sunt preocupat sa citesc si sa aflu cat mai multe despre aparatele mirrorless. Ele vor evolua semnificativ. Atunci sa vedeti ce comparatii grele intre un mirrorless high-end (cu full-frame si cine mai stie ce capacitati de procesare digitala) si un DSLR scump!

  11. Acest articol, precum si articolul “Tu chiar vrei un DSLR?” (si nu numai) m-au ajutat sa imi dau seama in ce sa-mi investesc banutii! Multumesc Calin pentru ca ai dat nastere acestui site si pentru pasiunea ta pe care ai ales s-o impartasesti si cu noi. Este uimitor cate am putut invata si inca mai pot invata de aici. Sa fii binecuvantat!

Leave a Reply