Spyder 3 Pro
Pro

Spyder 3 Pro se auto-intituleaza astfel: “Display Calibration for Serios Photographers“. Practic, dispozitivul acesta mic si cu design futurist isi cunoaste exact menirea: sa ii ajute pe fotografi sa obtina imagini mai bune, prin calibrarea monitorului. Desi multi fotografi entuziasti nu acorda prea mare importanta procesului de calibrare al monitorului, fotografii profesionisti nici nu ar deschide convertorul RAW daca nu ar avea siguranta ca lucreaza pe un sistem optimizat si calibrat pentru procesarea imaginilor.

Spyder 3 este disponibil in nu mai putin de patru variante. Ce ne intereseaza pe noi, in principiu, sunt doua: Spyder 3 Express si Spyder 3 Pro. Ambele sunt colorimetre destinate calibrarii monitoarelor, cu diferenta ca modelul mai avansat, Spyder 3 Pro (cel despre care vorbim in acest review), are un program software putin diferit in sensul ca foloseste si senzorul de lumina ambientala in procesul de calibrare. Vi se pare ca vorbesc limbi straine? 🙂 Stati sa le luam pe rand…

Cum functioneaza?

Pachetul “Spyder 3” este compus din doua elemente: colorimetrul si CD-ul cu software. Primul pas al procesului de calibrare este sa instalam programul de pe CD (inainte de a conecta calibratorul in portul USB al sistemului). Din fericire, instalarea software-ului este extrem de rapida si nu necesita decat cateva click-uri (clasicul “Next – next – … Finish!”). Odata instalat, putem trece la treaba. Programul va cere sa conectam calibratorul in portul USB. Zis si facut.

Procesul de calibrare incepe cu un mic “chestionar”. Trebuie specificat dispozitivul ce urmeaza a fi calibrat: monitor CRT, LCD, Laptop sau Proiector. Apoi urmeaza o serie de intrebari despre monitorul pe care il aveti si – foarte important – programul va cere resetarea setarilor monitorului la valorile initiale, pentru o calibrare cat mai precisa. Asta e nasol! 🙂  Spun asta pt ca eu am calibrat trei monitoare si unul dintre ele nu avea optiune de resetare a setarilor. A trebuit sa incerc sa le setez eu, din aminitiri…

Spyder 3 Pro in timpul procesului de calibrare
Spyder 3 Pro in timpul procesului de calibrare

In orice caz, odata trecut si acest pas, programul de calibrare va indruma sa pozitionati colorimetrul pe ecran, in pozitia indicata. Procesul de calibrare este complet automat si, dupa cateva minute, veti avea un monitor calibrat si veti putea vedea diferentele intre setarile initiale (necalibrate) si valorile ajustate de Spyder 3. Asa am aflat ca am prelucrat fotografii timp de 2 ani pe un monitor care avea o usoara tenta verzuie iar eu nici nu stiam. Am avut noroc ca aceasta tenta nu era aproape de loc vizibila, dar omul din greseli invata, nu? Deci, da: calibrarea este mai importanta decat credeti!

Senzorul de lumina ambientala

Senzorul de lumina este pozitionat pe centrul colorimetrului
Senzorul de lumina este pozitionat pe centrul colorimetrului

Spuneam mai devreme ca principala diferenta intre pachetul “Pro” si “Express” este senzorul de lumina ambientala. Acesta este un senzor care identifica nivelul de iluminare din incaperea unde lucrati si ajusteaza monitorul (in principal luminozitatea sa) pentru ca voi sa lucrati de fiecare data in conditii optime. Senzorul de lumina ambientala este activ doar in cazul lui Spyder 3 Pro, varianta “Express” nu il foloseste (desi el exista pe calibrator). Ce este si mai interesant este ca acest senzor nu este utilizat doar in procesul de calibrare initial ci pe tot parcursul perioadelor cand lucrati la calculator. Daca lasati calibratorul conectat in portul USB, acesta va analiza la fiecare cinci minute nivelul de iluminare din incapere si, daca apar schimbari majore, veti fi anuntati pe ecran ca trebuie sa ajustati calibrarea monitorului! Este un lucru util mai ales pentru cei care obisnuiesc sa lucreze atat ziua cat si noaptea la aceeasi statie de lucru si vor rezultate consistente in ceea ce priveste procesarea imaginilor.

Practic, acesta este si scopul principal pentru care Spyder 3 este util oricarui fotograf: obtinerea unor culori echilibrate si a unor rezultate consistente in timp in ceea ce priveste prelucrarea imaginilor. Cu Spyder 3 veti evita situatiile cand fotografiile arata “ok” pe un monitor dar sunt prea intunecate sau au tenta de culoare pe alt monitor. Ca sa nu mai vorbim de print, acolo unde un management de culoare precis este esential!

Concluzii

Spyder 3 este varianta optima pentru fotografii care cunosc importanta detinerii unui monitor calibrat corect. Din fericire, fata de alte solutii asemanatoare, Spyder 3 Pro este disponibil la un pret corect, care nu va face gaura in bugetul nici unui fotograf entuziast. Este usor de instalat si de utilizat si, mai ales, procesul de calibrare este automatizat. Bineinteles, exista si setari avansate pentru cei pretentiosi, dar chiar si cu setarile standard, Spyder 3 se descurca excelent in procesul de calibrare automata. Il recomand oricarui fotograf care tine la calitatea prelucrarii fotografiilor sale.

Spyder 3 Pro este disponibil aici. Varianta Express, poate fi achizitionata de aici.

Rezultatele calibrarii (inainte si dupa):

Inainte de Calibrare
Inainte de Calibrare
Dupa calibrarea cu Spyder 3 Pro
Dupa calibrarea cu Spyder 3 Pro

 

 

14 COMENTARII

  1. Intr-adevar un accesoriu foarte important pentru oricine editeaza imagini, fie ele foto sau video. Primul pas catre o imagine corecta este insa un monitor bun. Daca veti calibra monitoare de laptop, de pilda, (pentru ca din ce in ce mai multi fotografi folosesc laptopuri) veti gasi diferente intre modele chiar si dupa calibrare… Exista insa monitoare bune (ca de pilda HP LP2475W) unde calibratorul nu prea are ce sa corecteze. Optimizeaza putin nivelul de nuante, obligand placa video sa randeze tonurile cu mai multa generozitate pentru degradeuri.
    Un lucru foarte important la calibratoare este ca pot genera un profil de culoare, dedicat, ce poate fi folosit si pe alte computere in cazul tiparului, publicarii de pe alt comp etc.
    Dar ceea ce nu se prea spune nicaieri este ca cel mai important este un monitor bun. Am ajuns la concluzia asta si dupa Spyder si dupa Pantone.

    • Foarte adevarat! Dar din pacate un monitor decent pt editare foto costa destul de mult si atunci, poate ca acest calibrator mai "salvea" putin din situatie 🙂 … chiar vreau un articol despre monitoare pt editare foto-video dar va mai dura putin pana atunci

    • Cred ca ar fi foarte util! Dupa parerea mea ar trebui sa existe review-uri anuale despre produse testate pe bune si nu subiect al sponsorizarilor. Sunt multe produse bune si relativ accesibile care trec nevazute in timp ce entuziastii sunt intoxicati cu device-uri "marketate" bine.

  2. Salut
    Vin si eu cu o intrebare dispun de un monitor Samsung T27A550 si nu am gasit pe nicaeri daca Colorimetru DataColor SPYDER 3 PRO poate fi utilizat si ptr modelul meu de monitor?
    Merci

  3. il folosesc de circa 1 an si diferenta am vazut-o de la prima utilizare. sa ma explic: editam raw-ul dupa bunul meu plac, dar la printare iesea cu totul altceva; alt contrast, alte culori… de cand folosesc Spyder vad pe hartie ce vad si pe monitor

  4. De acord cu tine Daniel, chiar aseara am avut de calibrat un laptop a carui ecran facea o "preeditare" a imaginilor, marindu-le contrastul. Dupa calibrare, am comparat monitorul laptopului cu dispayul calculatorului meu deja calibrat. Spyder 3 Express regleaza culorile si o parte din luminozitate, insa nu regleaza contrastul. A durat cam 10 minute de modificat setarile initiale puse pe default la constrast, luminozitate si gama pentru a aduce la aceleasi valori vizuale monitorul laptopului cu monitorul meu. Deci si prin urmare, o calibrare cu un Spyder nu va avea aceleasi rezultate pe monitoare diferite, ele diferind foarte mult de tehnologia si modelul displayului calibrat. Totusi, diferentele de culoare nu difera foarte mult. Modificarile vizibile sunt pe partea de contrast si cateodata de luminozitate. Asta cel putin din observatiile mele in urma calibrarilor a catorva zeci de monitoare diferite 😉

Leave a Reply