Filtre foto rotunde, pe filet
rotunde, pe filet

Filtrele foto au fost folosite inca din primele decenii ale fotografiei, atunci cand prelucrarea ulterioara a fotografiilor era destul de inaccesibila si procedeele vremii nu permiteau decat foarte dificil modificarea imaginilor odata captate. Rolul filtrelor in fotografia “clasica” (pe film) este de necontestat. Totusi, in prezent, se poate considera eronat ca vremea filtrelor foto a apus. Probabil, multi se gandesc la programele de editare foto, la diversele efecte ce pot fi aplicate cu acestea si la rezultatele rapide ce pot fi obtinute prin simpla apasare a unor butoane “pe ecran”. Totusi, orice discutie legata de fotografie  imaginilor ajunge pana la urma la problema filtrelor foto si orice fotograf cu pretentii are asupra sa un set minim de filtre ce il ajuta sa obtina imagini mai bune in momentul fotografierii.

Daca inca mai aveti anumite indoieli, trebuie precizat ca exista o serie de filtre fotografice ale caror efecte nu pot fi reproduse cu ajutorul programelor de editare foto. Dintre acestea, filtrul de polarizare este – probabil – cel mai utilizat. Va suna cunoscut? 🙂

Astfel, avand in vedere informatiile vagi despre filtre pe care le-am gasit la ora actuala, am ales tema acestui articol tocmai pentru a readuce in discutie aceste accesorii indispensabile fotografilor: filtrele foto. Este primul articol dintr-o serie ce se adreseaza atat fotografilor amatori dar si celor avansati in care vom prezenta tipurile de filtre si aplicatii ale lor in fotografie.

Ce este un filtru foto?

Filtrele Cokin
Filtrele Cokin

In primul rand, daca ar fi sa incercam o definitie a “filtrului foto” aceasta ar suna cam asa: filtrul foto este un element de sticla (sau plastic) ce se ataseaza in fata obiectivului aparatului de fotografiat cu rolul de a modifica proprietatile luminii si astfel, de a schimba modul in care aparatul percepe si inregistreaza imaginea finala.

Filtrele foto sunt, in linii mari, de doua tipuri: pe filet (rotunde) si cele pe suport, cunoscute mai mult dupa numele brandului ce a inventat acest model: Filtrele Cokin.

Filtrele rotunde (sau “pe filet”) sunt destinate utilizarii pe obiectivele pentru care au fost proiectate. Astfel, filtrele pe filet se gasesc in functie de diametrul obiectivului. Foarte populare sunt filtrele pe 77mm, datorita obiectivelor profesionale ce au ca standard acest diametru de filet. Altele pot fi de 55mm, 67mm, 82mm etc.

Atunci cand achizitionati un filtru pe filet trebuie sa aveti grija ca diametrul filtrului sa fie potrivit obiectivului pe care urmeaza sa il utilizati. Daca obiectivul suporta filtre de 67mm va trebui sa achizitionati un filtru pentru dimetrul de 67mm.

Modul de utilizare al unui filtru Cokin
Modul de utilizare al unui filtru Cokin

Filtrele “pe suport”, denumite si filtre Cokin sunt, la prima vedere, mai greu de utilizat decat cele clasice, pe filet. Totusi, datorita faptului ca acestea nu sunt limitate la un singur diametru de obiectiv, filtrele de tip Cokin au marele avantaj de a putea fi utilizate pe toata colectia de obiective pe care o detineti. Astfel, beneficiand de un sistem de prindere pe obiectiv cu ajutorul unor inele de diferite diametre, filtrele Cokin sunt compatibile cu o gama larga de obiective, datorita sistemului inteligent ce va permite utilizarea aceluias filtru pe mai multe diametre de obiective. Filtrele de acest tip au devenit foarte populare tocmai datorita versatilitatii lor si a costurilor reduse de operare: nu mai trebuie sa achizitionati mai mute filtre de acelasi tip, pe diametre diferite deoarece un singur filtru Cokin se potriveste pe toate obiectivele pe care le detineti.

Tipuri principale de filtre

O clasificare a filtrelor foto, in functie de modul de utilizare si efectul produs este urmatoarea:

  • Filtre UV, Skylight
  • Filtre de polarizare
  • Filtre cu densitate neutra si in degrade (gri)
  • Filtre pentru fotografiere in domeniul IR
  • Filtre pentru fotografiere in domeniul ultraviolet
  • Filtre colorate, filtre pentru efecte speciale

Le vom prezenta pe rand, in functie de tipul lor si vom incepe astazi cu primele trei categorii de filtre. Intr-un articol viitor pe ClubulFoto.com veti putea citi despre restul de filtre prezentate in lista de mai sus.

Filtre UV, Skylight

Filtrele UV sunt, in general, complet transparente. Filtrele Skylight au o tenta galbuie, usor perceptibila cu “ochiul liber”. Ambele tipuri de filtre au ca principala utilizare reducerea razelor UV din atmosfera, ajutand astfel la realizarea unor fotografii clare, fara “ceata” des intalnita la altitudini mari. Daca vorbim de altitudini, trebuie precizat ca aceste filtre nu au efect decat la inaltimi mai mari de 1500 de metrii sau pe malul marii, acolo unde razele soarelui sunt mai puternice. In rest, ele pot fi folosite ca si filtre permanente, de protectie, pentru lentila frontala a obiectivelor.

Tocmai din acest punct de vedere foarte multi fotografi (chiar si profesionisti) recomanda utilizarea permanenta a filtrelor UV (pe filet) ca metoda de protectie. Este de preferat sa loviti sau sa zgariati un filtru decat un obiectiv cu o valoare de cateva zeci de ori mai mare.

Totusi, un sfat valabil pentru orice tip de filtru: utilizarea filtrelor reduce calitatea imaginii datorita interpunerii unui nou strat de sticla intre senzorul aparatului si subiectul fotografiat. In cazul filtrelor UV / de protectie, daca sunt de calitate buna, “impactul” aspura imaginii va fi neglijabil si atunci sunt de preferat datorita protectiei oferite.

Filtrele de polarizare

Efectul filtrului de Polarizare
Efectul filtrului de

Filtrele de Polarizare au rolul de a “filtra” lumina incidenta reducand sau chiar eliminand reflexiile. Astfel, acestea sporesc claritatea si intensifica culorile si contrastul  din imagine. Filtrele de polarizare sunt utile in fotografia de peisaj, amplificand contrastul general si culoarea cerului. In cazul fotografierii printr-o suprafata de sticla sau orice alta mediu ce reflecta lumina, imaginea va fi mai clara si cu un constras mai bun. Totusi, pot fi folosite si pentru reducerea cantitiatii de lumina ce ajunge pe senzor, inlocuind astfel un filtru cu densitate neutra (ND).

In utilizarea unui filtru de polarizare trebuie sa tineti cont ca acestea modifica expunerea cu pana la doua sau chiar trei diafragme. Astfel, parametrii expunerii vor trebui ajustati pentru a compensa micsorarea cantitatii de lumina ce ajunge pe senzor, datorita utilizarii filtrului.

Filtrele de polarizare sunt de doua feluri: circulare sau liniare. Pentru aparatele cu auto-focus se recomanda utilizarea filtrelor de Polarizare Circulara, deoarece cele liniare pot deruta sistemul de focus automat al aparatului.

In alegerea unui filtru de polarizare trebuie sa tineti cond de grosimea sticlei din care este compus. Un filtru de polarizare din sticla groasa va reduce si mai mult cantitatea de lumina ce ajunge pe senzor, va atenua calitatea imaginii si va produce o intunecare la colturi (vignetare) mai pronuntata in cazul utilizarii unui obiectiv wide-angle. Acesta este un aspect important, de care trebuie sa tineti cont atunci cand utilizati un filtru de polarizare in fotografia de peisaj, pentru a preintampina situatii in care cerul isi modifica intensitatea culorii dintr-o parte in alta a cadrului, in urma utilizarii filtrului.

Pentru utilizarea unui filtru de polarizare este necesar ca inainte de a declansa si a inregistra imaginea sa rotiti filtrul pana cand culorile si contrastul sunt pe placul vostru. Efectele filtrului de polarizare pot fi vazute imediat pe ecanul LCD sau in vizorul optic al sistemelor DSLR si de aceea utilizarea lor este foarte simpla.

Filtrele de polarizare sunt foarte utile si recomandate in multe situatii de fotografiere. Pentru multi fotografi filtrul de polarizare este un accesoriu aflat permanent in geanta foto.

Filtre cu densitate neutra (ND) si in degrade (gri)

Filtrele cu densitate neutra au rolul de a reduce cantitatea de lumina ce ajunge pe senzorul aparatului foto, dar fara a afecta culorile din fotografie. Acestea sunt de doua feluri: filtre uniforme si filtre graduale (“in degrade”).

Filtrele cu densitate neutra uniforma reduc cantitatea de lumina in mod egal, pe intreaga suprafata a filtrului. Sunt utile in fotografia de peisaj, unde este necesar un timp de expunere mai lung decat cel masurat fara a tine cont de filtru. Se folosesc des pentru a accentua efectul de “miscare”, de curgere a apei etc.

Filtrele graduale reduc cantitatea de lumina in mod diferit deoarece sunt acoperite cu un strat gri in mod neuniform. Astfel, aceste filtre au o partea superioara acoperita cu stratul ce reduce cantitatea de lumina iar partea inferioara este netratata. De obicei trecerea intre cele doua “parti” se face printr-o zona in degrade (de unde si denumirea de “filtre degrade“). Acest tip de filtre este foarte util atunci cand o parte a cadrului fotografiat este mai luminoasa decat restul. In cazul fotografiei de peisaj se intampla de multe ori ca partea superioara a imaginii, acolo unde este cerul, sa fie supra expusa sau partea inferioara subexpusa. Echilibrul intre cele doua zone se poate face cu ajutorul unui filtru in degrade care va reduce cantitatea de lumina in zona superioara (cerul) si va lasa partea inferioara la nivelul existent. Astfel, se pot pastra detalii pe toata suprafata cadrului, fara aparitia zonelor “arse”…

Sfaturi pentru achizitie

Atunci cand achizitonati un filtru foto este recomandat sa tineti cont de urmatoarele sfaturi:

1) Verificati compatibilitatea filtrului cu obiectivul. Acest lucru este valabil atat pentru filtrele pe filet cat si cele de tip “Cokin”. La filtrele pe filet, compatibilitatea este evidenta – diametrul filtrului trebuie sa fie acelasi cu cel suportat de obiectiv si marcat de obicei in partea exterioara lentilei frontale a acestuia. La filtrele Cokin trebuie sa tineti cont de dimensiunea fizica a filtrului, deoarece sistemul “Cokin P” suporta obiective cu diametrul maxim de 77mm. Daca doriti sa utilizati obiective cu diametru mai mare va trebui sa alegeti sistemul Cokin X-PRO, care foloseste atat holdere cat si filtre mai mari.

2) Verificati ca filtrul sa nu produca efecte nedorite. Daca filtrul este realizat din sticla groasa este posibil ca in extremitatile imaginii sa apara efectul de vignettare (intunecare). In cazul obiectivelor wide-angle este chair de preferat sa achizitionati un filtru realizat dintr-o sticla mai subitre (“low profile” – LPF la Hoya), pentru a obtine o calitate mai buna a imaginii spre colturi.

3) Calitatea optica a filtrului. Verificati ca filtrul sa fie din sticla de calitate si sa fie produs de un brand consacrat (B+W, Lee, Cokin, Hoya etc). Un filtru de calitate indoielnica poate produce mai mult rau decat bine.

4) Tratamentul anti-reflex. Desi mai scumpe, filtrele cu tratament anti-reflex multi strat sunt mai performante deoarece reduc sau chiar elimina riscul aparitiei reflexiilor.

5) Incercati sa nu “combinati” in exces filtrele. Filtrele se pot si combina, in sensul utilizatrii mai multor filtre in acelasi timp, dar acest lucru nu este recomandat datorita cresterii riscului aparitiei reflexiilor si reducerea calitatii imaginii datorita adaugarii mai multor “straturi de sticla” in fata obiectivului. In general, nu uitati regula: “Orice filtru in plus reduce calitatea imaginii“.

Acestea fiind spuse incheiem aici cu promisiunea ca vom reveni cu un nou articol despre restul filtrelor foto despre care am amintit mai sus. Pana atunci, lumina buna si spor la fotografiat!

P.S. Cititi aici si continuarea: Filtrele in Fotografie, partea a II-a

P. P.S. Voi ce filtre folositi? Va invitam sa ne spuneti impresiile voastre despre filtre, in comentarii! 🙂

45 COMMENTS

  1. Mica adaugire la filtrele de polarizare:

    Aceste filtre au fost concepute pentru landscape in general, ele asigurand prin reducerea luminii incidenta a unor contraste mai clare in foliaje si in zone cu multe detalii imbricate. Exista si niste filtre polarizante care folosesc culori, gen blue yellow si care se pot dovedii fantastice in fotografia landscape.

    Spor la fotografiat, si nu uitati un filtru ieftin pe un obiectiv scump face media aritmetica a calitatii celor doua. Daca cumparati un super obiectiv si puneti o bucata de sticla in fata lui, va bateti joc de obiectiv!

  2. am o intrebare.am achizitionat de curand un nikon coolpix l110.e foarte ok si sunt multumita de el.insa as vrea sa realizez asemenea poze cu el http://weheartit.com/entry/5753597 si nu stiu um.adica fie am o lumnare pe care o vreau blurata si in spate portretul normal fie invers.aveti vreo idee?

    • In cazul asta trebuie sa ai un camp de profunzime cat mai mic. Pentru a avea un fundal neclar (ca in exemplul dat de tine) iti trebuie o valoare a diafragmei cat mai deschisa. Daca aparatul tau iti permite setari semi-automate, poti utiliza modul “Av” (Apperture Value) si sa selectezi o diafragma cat mai deschisa (f numar cat mai mic … de exemplu f/3.5). Din cate stiu, L110 nu permite utilizarea setarilor manuale in fotografie deci poti sa incerci sa “pacalesti” aparatul sa faca ce vrei tu: cu functia macro (si sa te aproii cat mai mult de subiect) sau sa folosesti modul “Portret” al aparatului. Totodata, o alta metoda pentru a obtine un fundal neclar ar fi utilizarea zoom-ului. Incearca, experimenteaza si vezi cum iti iese mai bine! Poza din exemplul tau se poate face si cu L110 🙂

  3. am achizitionat de curand un nikon l110 si as vrea sa stiu cum as putea realiza o astfel de fotografie http://weheartit.com/entry/5753597.vreau sa imi spune-ti ce moduri si scene trebuie sa folosesc.sau cum as putea inversa,lumanarile sa fie blurate si bradul normal,sau in locul bradului sa fie o persoana.as vrea,daca se poate,fara sa editez poza ca sa capete un asemenea aspect.multumesc !

    • Pretul filtrelor depinde de diametrul lor … dar in principiu cele sub 100 de ron nu intra in categoria “decente” 🙂 (acuma na, depinde si de preferinte… fotografii profesionisti e posibil sa nu gaseasca nici filtrele de 400 Ron ca fiind decente…)

  4. Buna ziua,
    Va rog sa ma ajutati si pe mine cu cateva sfaturi. Mi-am cumparat de curand un aparat foto Nikon D5000, si doua obiective: Obiectiv Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED si Obiectiv Nikon AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR. Cele mai multe fotografii le fac in natura(padure, pe munte, flori, peisaje,wildlife, apus de soare etc). Ma puteti sfatui si pe mine ce filtre as putea folosi?

  5. salut , am si eu un fujifilm hs10 si as dori sa achizitionez niste lentile de polarizare si UV , poate asa ii mai maresc calitatea pozelor , pentru ca is tare nemultumit ! am tot cautat pe net saituri cu accesori fujifilm hs10 da nu am gasit mare lucru ! aici pe sait as putea comanda ….

  6. Am si eu un aparat Canon PowerShot Sx20is compact. Ma bate gandul sa imi iau ceva filtre pt imbunatatirea imaginii. Eu fotografiez mai mult poze de natura, peisaje. Ma ajuta la imbunatatire aceste filtre? (ex filtru de polarizare circulara). Investitia pt a utiliza filtrul este in jur de 270 ron (130 inel de adaptare si 150 filtru de polarizare). Merita aceasta investitie? Astept sfatul d-voastra. Ms

  7. Hello, as fi curios sa aflu mai multe despre filtrele ND graduale. Nu prea le-ai tratat in articol, si mai interesant ar fi sa ne spui daca poti CUM ANUME SI UNDE SE FACE EXPUNEREA!!!! 🙁 nu inteleg de ce nimeni nu vorbeste despre acest lucru, multi prezinta filtrele din ce sunt compuse si imaginile finale. OK, si procesul prin care au fost facute acele poze superbe????

    Multumesc mult si multa apreciere pentru ceea ce faci

    • Salut, la ND graduale expunerea se face pe zona care nu va fi acoperita de partea graduala a filtrului (adica acolo unde filtrul nu are efect), lasand ca zona supraexpusa sa fie compensata de filtru. Astfel, o buna practica este sa faci expunerea inainte de a pune filtrul pe obiectiv.

  8. O intrebare ?!
    Am Fujifilm finepix s 28000 am inteles ca e bun dar… eu sunt la inceput imi poti spune si mie niste setarii cv sauu mna:-??

  9. Buna ziua.

    Am probleme cu vantorii de maasini 🙁 , asa ca am montat un sistem de supraveghere cu IR.
    Problema e ca noaptea cand se aprind ledurile nu se mai vede nimic :(, lentilele se orbesc de la ledurile IR care se reflecta in geam.

    Aveti idee ce tip de lentiule trebuie saa pun la camere sau alta solutie, pentru a putea utiliza si noptea camerele cu IR fara sa le scot afara?

    Va multumesc.

  10. Salut.Calin ma poti ajuta cu alegerea a doua tipuri de filtre si anume uv si ciculare si aici ma refer clar la marca si model dimensiune 52mm. am un uv si dupa ceva teste facute (pe timp foarte noros cu aparatul pe trepied), ataca totusi calitatea fotografiei. vreau ceva de genul : satisfacator, mediu si foarte bun. multumesc !

  11. Salut Calin!
    Sunt la inceput de drum in fotografie si pe langa 18-55 mm care a venit in kit-ul aparatului mi-am achizitionat de curand si un obiectiv de portret de 50 mm f1.8G. De asemenea am achizitionat ieri un set de trei filtre Polaroid putin sub 100 de lei. Bineinteles ca unul dintre ele este fluorescent. Nu am stiut. O prostie din partea mea. Le-am probat, si sunt foarte dezamagit. Tu ce fel de filtru crezi ca se potriveste cel mai bine pe un obiectiv de portret pentru ca este destul de clar ca nu am ce sa fac cu aceste trei filtre. Am citit articolele tale abia azi. Daca stiam mergeam pe o varianta mai buna si pe un singur filtru. Un mic ajutor te rog, precum si un exemplu de filtru imi poti recomanda!
    Mersi mult pentru ajutor!
    Zi frumoasa!

  12. Salut tuturor am achizitionat de curind un aparat foto canon 50D si vreau sa intreb daca e posibil sa fac poze alb negru cu el sau trebuie sai pui vriun filtru ceva ?

Leave a Reply