Sony A7R a fost prezentat oficial in Romania astazi dupa-amiaza si iata ca acum putem sa divulgam surpriza despre care va spuneam acum cateva zile pe Facebook: am plecat la Viena, intr-un tur al Pietelor de Craciun, sa testam cel mai performant mirrorless lansat de Sony pana acum. Cum se descurca Sony A7R exact acolo unde conditiile dificile de iluminare ar trebui sa dea batai de cap senzorului si sistemului autofocus? Aflam in cele ce urmeaza…

Sony A7R

Kit-ul testat: in acest test am utilizat un Sony A7R cu obiectivul standard (“de kit”) Sony FE 28-70mm f/3.5-5.6 OSS

vezi-promotia-acum

Sony A7R
Sony A7R cu 28-70mm f/3.5-5.6 OSS

Specificatii tehnice pe scurt

  • Senzor CMOS Full Frame 35.8 x 23.9 mm
  • Rezolutie 36 megapixeli (fara filtru AA)
  • Montura Sony E (obiective “Sony FE”)
  • Procesor Bionz X
  • ISO 100 – 25.600
  • Viteza obturator: 30s – 1/8000
  • Inregistrare JPEG / RAW 14 biti
  • Video Full HD AVCHD 1920 x 1080 (60p, 60i, 24p), 1440 x 1080 (30p), 640 x 480 (30p)
  • Ecran LCD de 3 inch, rabatabil, 1,29 milioane px
  • Vizor electronic OLED, 2,39MP, XGA ‘Tru-finder’
  • Moduri: Auto / P / A / S / M / HDR / Panorama
  • Fotografiere in rafala 4fps (A7r)
  • Stocare SD/SDHC/SDXC
  • Acumulator Li-Ion NP-FW50
  • Wi-Fi, NFC
  • Autonomie aprox. 350 cadre (CIPA)
  • Greutate  465g
  • Dimensiuni 127 x 94 x 48 mm

Constructie si utilizare

Sony A7R a venit ‘impachetat’ intr-o cutie neagra destul de voluminoasa. Ma asteptam sa fie un aparat cu dimensiuni pe masura senzorului (Full Frame). Un aparat “full” din toate punctele de vedere. Dar, mare mi-a fost mirarea cand l-am tinut prima data in mana: are doar 12 cm latime si este doar cu aproximativ 30% mai mare decat compactul Sony RX1R.

Un aparat mirrorless, cu senzor Full Frame, care fara obiectiv atasat ar putea intra in buzunarul de la haina? Desigur, acesta este Sony A7R, care reuseste sa impresioneze inca din primul moment. Pe langa dimensiunile sale, aparatul meu, un Canon 5D Mark II (deci tot cu senzor de 36mm), pare un ‘dinozaur’. Si cand te gandesti ca au trecut doar cativa ani intre cele doua, nu cateva ‘milioane’ ….

Sony A7R
Sony A7R

Revenind la lucrurile cu adevarat serioase si importante, sa vorbim putin despre modul in care este construit A7R. Body-ul negru, cu muchii ascutite si design simplu, industrial, ascunde de fapt o constructie solida, din aluminiu, un aparat care va trece cu brio testul timpului. Chiar daca are dimensiuni reduse (nu spun “compacte”, sa nu apara confuzii…) Sony A7R este solid, rezistent si chiar protejat impotriva prafului si a stropilor de apa.

Butoanele par mici si inghesuite, la prima vedere, dar pozitionarea lor pe body este exact asa cum mi-as fi dorit-o. Comenzile sunt la indemana, accesul la principalele functii se face rapid (chiar si in lipsa unui ecran touch screen) iar majoritatea setarilor pot fi ajustate chiar mentinand privirea in vizor. In plus, butoanele sunt marcate cu numere (C1, C2 etc) pentru a lasa la latitudinea fotografului functia pe care fiecare o indeplineste, la acest capitol Sony A7R fiind extrem de user-friendly si customizabil.

In partea de sus se regaseste deja-celebra rotita pentru selectia modurilor de fotografiere, dar si butonul declansator alaturi de primul buton Custom (C1 – pe care l-am setat pe ISO) si rotita pentru compensarea expunerii, foarte de bine plasata in coltul din dreapta al aparatului. Patina pentru blitz “troneaza” deasupra vizorului electronic, iar singurul lucru care lipseste din “peisaj” este blitzul integrat, care a fost omis la seria A7, probabil datorita limitarii razei de actiune cand sunt montate obiective voluminoase (inclusiv cel de kit, 28-70 fiind destul de mare, dupa cum se poate vedea si in imaginea de mai jos).

Sony A7R
Sony A7R

Vizorul electronic

In partea din spate a body-ului, atentia ne este atrasa de ecranul LCD rabatabil, suficient de mare si luminos pentru a fi utilizat fara probleme chiar si in lumina puternica dar si de vizorul electronic care la randul sau pare “disproportionat” pe langa dimensiunile bodyului. Totusi, vizorul ascunde in interiorul sau un ecran OLED generos (2,39MP, XGA ‘Tru-finder’), care functioneaza impecabil, din toate punctele de vedere.

Fara sa exagerez as putea sa spun ca este cel mai reusit vizor electronic dintre toate pe care le-am testat pana acum. Cu un contrast si o claritate excelenta, vizorul permite chiar focalizarea manuala fara nici un fel de batai de cap. In plus, functia Focus Peak se activeaza automat in momentul comutarii obiectivului in Manual Focus si permite astfel punerea la punct intr-un timp foarte scurt.

Sony A7

Chiar daca sistemul AF al aparatului se descurca bine chiar si in lumina slaba, am utilizat de multe ori focalizarea manuala doar pentru ca mi s-a parut extrem de simpla si de usor de folosit (iar pentru mine asta a fost o premiera: am renuntat voluntar, de cateva ori, la focalizarea automata pentru a utiliza vizorul si functia Focus Peak, doar pentru ca acest Sony A7 mi-a oferit posibilitatea sa fac punerea la punct extrem de simplu, rapid si precis, manual).

Pe scurt, ca o concluzie la capitolul “Constructie si Utilizare”, ar fi de notat urmatoarele:

  • Vizorul de calitate (depaseste orice asteptare am avut de la el)
  • Butoanele sunt bine plasate, iar cele patru butoane personalizabile fac viata mai usoara oricarui fotograf
  • Singurul buton plasat oarecum peste mana este cel care porneste si opreste inregistrarea video, dar asta s-ar putea sa fie o problema doar pentru cei cu maini mari (ca subsemnatul…)
  • Ecranul LCD rabatabil este util mai ales cand fotografiati de la nivelul pieptului, cat mai discret (este rabatabil pe verticala, nu spre lateral, asadar nu atrage atentia … )
  • Aparatul raspunde bine la comenzi, nu are lag suparator in meniu (dar nici nu exceleaza la capitolul viteza) si aproape zero intarziere la declansare (shutter lag). Totusi are un timp de pornire destul de mare (aprox 2 secunde)
  • Constructia din aluminiu este la nivelul lui Sony RX1 / RX1R (poate chiar mai buna), cu finisaj de caliate
  • Dimensiunile compacte il fac excelent pentru calatorii, travel, fotografie de strada, drumetii etc

ISO 3200:

ISO 6400:

Meniul

Meniul lui Sony A7R este similar seriei Alpha SLT si abunda in optiuni si functii personalizabile. Desi este un meniu stufos si nu in totalitate organizat logic, care te face sa te intrebi – pe buna dreptate – unde au ‘ascuns’ cei de la Sony functia “search” :), dupa o anumita perioada de acomodare lucrurile isi intra in normal si navigarea prin meniu devine simpla si rapida. In plus, extinderea functiilor aparatului este posibila cu ajutorul aplicatiilor ce pot fi descarcate din reteaua online Sony, prin Wi-Fi (deocamdata sunt doar doua aplicatii, dar sa speram ca in viitor numarul acestora va creste).

De notat cateva functii utile din meniu:

  • HDR integrat
  • Panorama
  • Patru butoane custom si controlul personalizat pana in cele mai mici amanunte (inclusiv directia de rotire a rotitelor de pe body)
  • AF micro-adjustment
  • Mod captura APS-C (pentru a utiliza obiectivele Sony E)
  • Setari manuale pentru video (inclusiv nivelul inregistrarii sunetului)
  • Plaja Auto-ISO personalizabila (min/max)
  • Red-Eye reduction
  • Face detection / Smile Shot
  • Functii Zebra, Focus Peak, Focus Magnifier, Nivela electronica, DR Optimization

Iata si toate optiunile din meniu, daca va intereseaza sa cunoasteti mai in detaliu aparatul:

Calitatea imaginilor, ISO si sistemul autofocus

Iata ca am ajuns si la capitolul care ne intereseaza cel mai mult: calitatea imaginior. Este bine sa stabilim de la inceput: Sony A7R se lauda cu un senzor CMOS de 36 megapixeli, fara filtru AA, acelasi pe care l-am intalnit si in compactul Full Frame Sony RX1R. Sony A7, varianta mai accesibila a primului mirrorless Full Frame de la Sony, include un senzor de “doar” 24 de megapixeli cu filtru AA conventional. Dar, pentru ca varianta de varf prezinta mai mult interes, am ales sa testam modelul A7R, pentru a vedea in ce masura senzorul de 36 de megapixeli se ridica la nivelul asteptarilor.

Pentru ca la Viena iarna se intuneca destul de devreme (la 15.30 fiind deja “ora albastra”), momentul in care senzorul isi putea arata adevaraele performant nu s-a lasat prea mult asteptat atunci cand am ajuns in capitala Austriei.

ISO 1600:

Si, daca vrei sa vezi cum se descurca Sony A7R la valori ISO mari, o vizita la Muzeul de Stiinte Naturale rezolva si acest “mister”.

Iata un exemplu la ISO 3200:

Fotografia originala:

Crop 100%:

Iar la ISO 6400, cel mai potrivit este un test de noapte…

Fotografia originala:

Crop 100%:

Senzorul de 36 de magapixeli reuseste sa isi arate performantele chiar si cu obiectivul 28-70mm (“de kit”), ceea ce este mai mult o “bila alba” pentru obiectiv decat pentru senzor. Chiar si asa, senzorul este foarte capabil iar adevaratele performante se vad in lumina slaba, acolo unde imaginile sunt “curate”, fara zgomot de imagine pronuntat chiar si pana la ISO 6400 (inclusiv). La ISO 12.800 imaginile sunt inca utilizabile, iar la 25.600 tot ar putea fi printate in format A4 fara a observa un zgomot de imagine foarte deranjant.

ISO 3200:

Focalizarea automata se descurca bine, desi nu putem spune ca exceleaza la capitolul viteza (dar aici este cel mai probabil ‘vina’ obiectivului de kit…) dar Sony A7R se poate mandri cu precizia sistemului de focus. Din peste 600 de cadre surprinse in acest test sub 10 au avut focalizarea eronata, iar acelea au fost cu subiecte in miscare (Pinguinii de la Zoo) care se miscau rapid si haotic, care probabil ar da batai de cap oricarui sistem de focus….

Senzorul pentru masurarea expunerii functioneaza corect in majoritatea cazurilor, iar rotita pentru compensarea expunerii aflata la indemana este de un real ajutor pentru cei care fotografiaza in modul Prioritate de Diafragma (sau de Timp). Masurarea expunerii se poate face evaluativ, pe aproape intreaga suprafata a cadrului, preponderent central dar si spot.

Sony A7R este capabil sa aleaga singur temperatura de culoare optima si se descurca bine si la acest capitol. Totusi, uneori are tendinta de a exagera tonurile calde, mai ales in cadre iluminate artificial, asadar anumite corectii in postprocesare vor fi necesare in unele situatii. Dar, in peste 90% din cadre aparatul a reusit sa identifice singur temperatura de culoare corecta, optima, fara a necesita interventia mea (A7R a fost printre putinele aparate la care mi-am “permis” sa las setarea WB pe “Auto” in testele mele, deoarece se descurca onorabil…). Bineinteles, cei care vor sa detina controlul asupra tuturor parametrilor de expunere au la dispozitie nu doar 10 presetari pentru temperatura de culoare dar si posibilitatea de a ajusta temperatura in grade Kelvin sau de a memora balansul de alb corect printr-o simpla apasare de buton.

Cum filmeaza Sony A7R?

Sony A7R reuseste sa inregistreze filme Full HD 60/30p la fel de bine precum fotografieaza. Functia video ofera un set bogat de optiuni, printre care si posibilitatea de a seta manual parametrii expunerii (inclusiv in modul Av/Tv) dar si cei de sunet. Pentru cei pretentiosi, pe patina pentru blitz poate fi atasat inclusiv in microfon extern…

Am facut doua teste, primul pe timp de zi, pentru a vedea cum filmeaza subiecte in miscare si cum se descurca sistemul autofocus (mai ales cat de rapid este in timpul filmarii):

Si un test de noapte, inregistrat la ISO 3200:

Obiectivul Sony EF 28-70mm f/3.5-5.6 OSS

Sa vorbim putin si despre obiectivul de kit Sony EF 28-70mm f/3.5-5.6 OSS, cel care mi-a fost alaturi in toata aceasta tura foto la Viena. Este primul obiectiv disponibil din noua serie Sony EF  (adica cu montura E dar compaitibil cu aparatele cu senzori Full Frame) care reuseste, in linii mari, sa fie un companion bun noului A7R. In ceea ce priveste rezolutia, se descurca bine, detaliile fiind bine reprezentate chiar si in cazul senzorului de 36 de megapixeli. Bookehul este placut, asa cum se poate vedea in imaginile de mai jos (dar nu exceleaza), reprezentarea culorilor este foarte buna dar stabilizarea de imagine putea functiona mai eficient. Nu pot spune ca stabilizarea de imagine ‘m-a dat pe spate’, am vazut si obiective mai bune…

Bokeh cu Sony EF 28-70mm f/3.5-5.6 OSS:

Reproducerea culorilor:

Autonomie, format fisiere, conectivitate si stocare

Autonomie:
Senzorul de 36 de magapixeli isi pune amprenta asupra autonomiei lui A7R intr-un mod foarte “brutal”. Aparatul consuma mult, iar un singur acumulator ( Li-Ion NP-FW50) va va ajuta sa surprindeti maxim 280-300 de cadre, daca faceti un management foarte bun al bateriei (daca folositi exclusiv vizorul electronic si inchideti aparatul cand nu fotografiati timp mai indelungat). Asadar, cel putin inca un acumulator, de rezerva, este mai mult decat recomandat. Poate chiar doua…

Format fisiere:
Sony A7R salveaza fotografiile in format JPEG sau RAW (sau simultan JPEG+RAW), iar fisierele RAW sunt pe 14 biti. Filmele sunt inregistrate la o rezolutie maxima de 1980×1080 (30, 25, 24 fps) cu sunet stereo, in format AVCHD si la  rezolutie de maxim 1440px pe latime in format MPEG-4. N-am sa inteleg niciodata de ce Sony tine atat de mult la formatul AVCHD, dar asta este…

Stocare:
Fotografiile si filmele sunt stocate pe carduri SD/SDHC/SDXC, pentru acestea fiind disponibil un singur slot (din pacate). Cadrele de 36 de megapixeli au dimensiuni mari (pana la 40MB/fisier RAW) asadar un card SD de viteza mare, Class 10 de exemplu, este mai mult decat recomandat. Eu am folosit un SanDisk SDHC 32GB Class 10 (45MB/s) si transferul fotografiilor din buffer, pe card, dura maxim 4 secunde pentru 5 cadre RAW.

Conectivitate:
Din punct de vedere al conectivitatii, Sony A7R se lauda cu un conector USB 2.0, o iesire A/V digitala si una HDMI dar exceleaza la capitolul conectivitate wireless, acolo unde functia Wi-Fi este completata de senzorul NFC, care permite practic setarea transferului intre aparat si un dispozitiv portabil (smartphone, tableta etc) printr-o simpla apropiere a celor doua aparate. Nota 10 pentru Sony la acest capitol, pentru ca au realizat un aparat aproape complet din punct de vedere al conectivitatii. Ii lipseste doar un conector X-Sync, pentru declansarea blitzurilor de studio. Dar se pot gasi solutii…

Portabilitate:
Sony A7R cantareste putin peste 450 de grame (body only) si are doar 12,8cm lungime. Este un aparat nu compact ci EXTREM de compact, mai ales daca ne gandim ca are in interior un senzor Full Frame. De fapt asta a fost si prima reactie cand l-am scos din cutie: “este incredibil de compact!”. Imi pare rau acum ca n-am facut o fotografie cu el in mana… Chiar si obiectivul de kit 28-70mm pare mare pe langa body-ul lui A7R si chiar daca se balanseaza destul de bine in mana, nu stiu cum se va comporta cu obiective mai voluminoase. Din fericire cei de la Sony au proiectat si un grip pentru Sony A7/A7R care ar trebui sa ajute in acest caz…

Pret

Sony A7R body se gaseste in magazine la un pret aproximativ de 9.599 lei. Verifica pretul actualizat aici.

Sony A7 (practic acelasi aparat dar cu senzor conventional, cu filtru AA si “doar” 24 megapixeli) costa aproximativ 8.000 lei cu obiectivul de kit 28-70mm (obiectiv pe care l-am utilizat in acest test).

Pe care l-as alege eu? Probabil as lua un Sony A7, pentru ca cei 24 de megapixeli sunt arhi-suficienti iar prezenta filtrului AA nu ma deranjeaza. In plus, este mai accesibil si fiind – de fapt – acelasi aparat dar cu alt senzor, toate atuurile lui A7R se regasesc si la A7 (cu exceptia senzorului). Asadar, cred ca Sony A7 are un raport calitate/pret chiar si mai bun decat A7R.

Concluzii

Recomandat de Clubul Foto

Intr-o perioada in care se pune accentul mai mult ca niciodata pe ‘miniaturizare’, Sony A7R ofera lovitura de gratie aparatelor foto mari si voluminoase, integrand un senzor Full Frame intr-un body similar ca dimensiuni cu cel mai recent membru al familiei OM-D (cu senzor Micro 4/3) –  le-am utilizat in paralel in tura foto de la Viena si dimensiunile bodyurilor sunt similare. Sony A7R ar putea fi “Aparatul Anului 2013”, atat datorita conceptului inovativ dar si datorita modului in care incearca sa schimbe lumea foto asa cum este acum. Stiu, sunt poate putin prea darnic cu A7R, dar este greu sa nu apreciezi un aparat care chiar are cateva atuuri importante si vine cu ceva nou. Sigur, nici A7R nu este un aparat perfect, dar singurele “bile negre” majore ar putea fi doar doua: obturatorul zgomotos si o autonomia redusa. Cat de mult conteaza pana la urma aceste doua aspecte pe langa ce ofera A7 si A7R de fapt…

Sony A7R trebuie vazut ca un “intreg” – mai compact decat un DSLR, mai accesibil ca un Leica, compatibil cu o gama larga de obiective (inclusiv Zeiss, Leica, Canon sau Nikon, cu adaptoare, bineinteles) si la fel de performant ca orice alt Full Frame actual de varf. Pentru toate acestea Sony A7R primeste recomandarea mea astazi, fiind un aparat care a demonstrat ca “marimea nu conteaza” atunci cand vorbim despre calitate. Si, probabil, vom mai vorbi despre A7 mult timp de acum inainte…

vezi-promotia-acum

Nota Clubul Foto: 8.9/10

Bile albe:

  • Calitatea foarte buna a imaginilor (pana la ISO 6400 inclusiv!)
  • Focalizare automata rapida si precisa (inclusiv in low-light)
  • Poate cel mai bun vizor electronic pe care l-am testat pana acum
  • Focalizarea manuala simpla si rapida, gratie functiei Focus Peak si a vizorului bun
  • Viteza maxima a obturatorului 1/8000, sincronizare cu blitzul 1/250s
  • Ecran LCD rabatabil, cu rezolutie mare si contrast bun, usor de vizualizat chiar si in lumina puternica
  • Dimensiuni reduse, constructie solida (aluminiu), butoane amplasate facil
  • Acces rapid la functii (plus patru butoane personalizabile)
  • RAW pe 14 biti
  • Intarziere la declansare insesizabila (shutter lag)
  • Video Full HD AVCHD 1920 x 1080 (60p, 30p, 24p), 1440 x 1080 (30p)
  • Mod HDR si Panorama
  • Functii Zebra, Focus Peak, Focus Magnifier, Nivela electronica, DR Optimization
  • Mod captura APS-C (pentru a utiliza obiectivele Sony E)
  • AF micro-adjustment (din meniu)
  • Setari manuale pentru video (inclusiv nivelul inregistrarii sunetului)
  • Wi-Fi si NFC
  • Constructie solida (aluminiu) si dimensiuni compacte (excelent pentru travel, street etc)

Bile negre:

  • Obturator zgomotos si destul de “violent” in miscare – atentie cum stabilizati camera cand fotografiati cu timpi relativ lungi, gen 1/15s
  • Autonomie destul de restransa (maxim 300 de cadre)
  • Incarcarea acumulatorului se face direct in aparat (se poate achizitiona totusi un incarcator extern)
  • Startup lent (lag 1-2 secunde intarziere la pornire)
  • Navigare mai lenta in meniu si la zoom pe fotografii decat la alte aparate
  • Doar un singur slot pentru carduri de memorie
  • Lipsa conectorului X-Sync
  • Deocamdata este un sistem cu un numar restrans de obiective (dar compatibil cu obiectivele Sony E in APS-C mode si Sony A-Mount cu un adaptor)
  • … nu este o “bila neagra”, dar stabilizarea integrata in body ar fi fost un mare plus

Toate imaginile din testul lui Sony A7R

21 COMENTARII

  1. Sunt multi amatori avansati care simt nevoia unui Full Frame, cred ca A7 si A7r au castig de cauza inaintea unui DSLR FF. Adevarat, obiectivele sunt putine, si destul de scumpe… dar daca pleci cu sistemul de la zero, cred ca merita. La ce sa-ti faci nervi cu un DSLR full frame entry-level, care are destule lipsuri (si unele esentiale, venind de pe mid-level APS-C o sa le simti lipsa), cand Mirrorless-urile astea doua au cel mai bun raport pret-calitate.
    Sunt primele, probabil acum incep si ceilalti sa produca. Cum ar fi un X-Trans Full Frame, pe body-urile lor metalice? :)) (baga Canikon in faliment) :))

    Nici nu stiu daca merita sa cumperi un OM-D E-M1 de la Oly, la pretul unui Sony A7? (A7 e chiar mai ieftin cu 200 lei :)) ).

    • pai stai ca vine acum si review-ul despre Olympus OM-D E-M1… e urmatorul “pe teava” 🙂 … apoi o sa urmeze Nikon Df. Deci unul mai interesant ca altul, in zilele urmatoare.

      • Df-ul e scump al dracu… la banii aia D800E fara sa stau pe ganduri (daca as fi nikonist). Astept review-urile 😀

      • Poate pui mana pe un Pentax K-3 sa-l supui putin la “perversiuni” :))).
        Nu stiu de ce am impresia ca el este cel mai bun DSLR APS-C de pe piata.

      • Am pus mana pe Pentax K-3. Dar mi l-au luat mai repede decat au promis si nu am suficiente materiale pentru un articol complet (am scris odata pe Facebook ce s-a intamplat atunci de fapt…). Si da, e bun.

  2. Am obiectivele de la Samyang cu montura A, insa si obiective Minolta din seria Beercan care se gasesc in stare foarte buna la preturi mici. Cu aceste obiective ce ofera o calitate a imaginii mai mult decat satisfacatoare, Sony A7 sau A7R fac o figura frumoasa. Niciodata nu nu a fost mai usor sa fotografiezi manual cu un Samyang decat azi cu Sony.

  3. Multumesc pentru informarile periodice;complete,utile despre aparatele foto.Se pare ca in acest domeniu “limita e doar cerul”.Cand sa spun ca “acest aparat e cel mai,cel mai” nu trece o luna si hop…altul “cel mai”

Leave a Reply