Cu Sigma 17-70mm la Roma
Cu la Roma

De fiecare data cand testam un aparat foto sau calitatile unui obiectiv ne pregatim minutios “scenariul” alegand subiecte, imaginand situatii ce pot fi relevante in analiza noastra si ne straduim sa alegem momente ale zilei care sa ne dezvaluie performantele unui produs ce ar putea reprezenta, pentru unii dintre voi, o alegere pe termen lung. Lasand deoparte, pentru cateva zile, rutina zilelor din laboratorul Clubului Foto, am profitat de oportunitatea unei calatorii la Roma, avand intentia de a observa faimosul  “oras-muzeu” din postura unui calator entuziast.

Am ales pentru aceasta calatorie aparatul de fotografiat EOS 50D (15 MP) dotat cu un obiectiv fabricat de , model cu o luminozitate buna (F:2,8/4) si focala variabila de 17-70mm. … si, bineinteles, un trepied.
Am considerat ca aceasta varianta intruneste toate calitatile pentru a fi utilizata in conditiile de fotografiere de calatorie, intr-un oras cum este Roma, cu strazi largi, cladiri inalte, statui suspendate, umbre puternice, dar si in interiorul salilor de muzeu sau catedrale, unde fotografiatul este permis dar, bineinteles, “fara flash” (blitz).  Obiectivul este cunoscut cu denumirea comerciala, SIGMA 17-70mm F/2.8-4 DC Macro OS HSM Contemporary.

Sigma 17-70mm Contemporary pe Canon 50D - configuratia de test
Sigma 17-70mm Contemporary pe Canon 50D – configuratia de test

Sigma 17-70mm f/2.8-4 Contemporary este un obiectiv zoom-standard, pentru uz general (de zi cu zi), echivalent al unei focale de 28-110mm in formatul standard si este compatibil doar cu DSLR-urile cu senzor crop APS-C de la Canon, , Pentax si Sony. Datorita elementelor SLD si FLD, obiectivul are dimensiuni cu pana la 30% mai mici decat modelele similare de la alti producatori. Include sistemul de stabilizare optica a imaginii de la Sigma si un motorul de focalizare interna silentios Sigma HSM.

De ce Sigma 17-70mm?

Pentru faptul ca poate asigura fotografierea unor subiecte aflate la distante apreciabile, datorita excelentului sistem de stabilizare optica, foarte eficient la focala maxima (zoom 4X) si o luminozitate buna. Obiectivul se remarca si prin sistemul de focalizare automata, precisa, foarte rapida dar si foarte silentioasa, o caracteristica importanta, necesara in foarte multe situatii cand esti nevoit sa incadrezi rapid si sa declansezi printre doi turisti ce-ti trec nepasatori prin fata.
Am apreciat constructia compacta a obiectivului, dotat cu un inel de zoom acoperit cu cauciuc, suficient de lat, ce ofera o “priza” excelenta si un feeling placut la manevrari delicate sau foarte rapide.

Caracteristici tehnice SIGMA 17-70mm F/2.8-4 Contemporary:

  • Distanta focala: 17-70mm ( 27 – 112mm in format APS-C )
  • Diafragma maxima: f/2.8- 4
  • Nr. lamele diafragma: 7
  • Diametru filtru: 72mm

Pret Sigma 17-70mm: Click aici pentru pretul actualizat.

Sigma 17-70mm f/2.8-4 Contemporary
Sigma 17-70mm f/2.8-4 Contemporary

In cele ce urmeaza, voi prezenta pe scurt cateva impresii dar si recomandari de fotografiere pentru cei ce vor dori sa se “aventureze” prin Roma ducand cu ei pasiunea pentru fotografie.

Pot spune acum, ca pe langa DSLR-ul Canon 50D, obiectivul Sigma 17-70  a fost o alegere inspirata si din punct de vedere al economiei bagajului de strada. Cantarind doar 462 grame impreuna cu parasolarul, obiectivul Sigma poate fi purtat fara grija unor senzatii de greutate pe umeri, daca ne gandim la plimbari de 8-10 ore prin parcuri, strazi, muzee si catedrale.

Si cum este bine cunoscut in randul pasionatilor de fotografie, Roma este un oras in care frumusetea arhitecturii este ascunsa de cele mai multe ori in detalii. De aceea pot spune ca obiectivul Sigma 17-70 Contemporary m-a ajutat din plin la dezvaluirea multora dintre ele.

Fotografiile prezentate nu au fost prelucrate, tocmai pentru a se observa comportamentul obiectivul in diverse situatii, utilizand modul de fotografiere cu prioritate de diafragma (A).
Am apreciat viteza de focalizare foarte buna, fara nici o ratare, chiar in conditii extreme de iluminare.
Totusi am remarcat o tendinta de subexpunere la focale mari.

Fotografierea in muzeele si catedralele Romei a fost o experienta placuta avand avantajul focalei de 70 mm si stabilizare activa, in conditiile unor subiecte slab luminate, aflate de cele mai multe ori la distante de peste 15 m inaltime: picturi, statui sau cupole pictate.

Totusi, a existat si o situatie cand focala de 17 mm nu a fost suficienta!
… Ati ghicit: fotografierea celebrului Colosseum!  Aici obiectivul Sigma a fost depasit de „subiect” si a fost pentru prima data cand am simtit nevoia unui alt obiectiv, cu focala de 12mm.

Cu toate acestea, obiectivul japonezilor de la SIGMA entuziasmeaza utilizatorii prin calitatea sistemului optic de lentile ce ofera imagini clare, contururi bine definite si o cromatica echilibrata.
Am remarcat calitatea culorilor obtinute utilizand obiectivul fara niciun filtru  de polarizare sau UV atasat. Am pastrat doar parasolarul cu care este dotat kit-ul obiectivului.

Constatari si recomandari:

  • recomand utilizarea unor aparate dotate cu stabilizare si obiective luminoase ( F: 2/4),  fiindca in muzee sau catedrale lumina este deficitara si de cele mai multe ori pentru obtinerea unor imagini sunteti nevoiti sa fotografiati “de sus”, pe deasupra multimii;
  • pastrati aparatura foto in genti sau borsete adecvate pentru a avea libertatea de miscare cu ambele maini, chiar daca sunteti inconjurati de multimea turistilor;
  • nu uitati trepiedul pentru fotografii de noapte! Roma devine alt oras odata cu lasarea serii si aprinderea luminilor;
  • alcatuiti cu minutiozitate bagajul foto (carduri, acumulatori, obiective de schimb cu focale suficient de bune si stabilizare optica daca e posibil,  sisteme de back-up) fiindca la Roma nu gasiti magazine specializate in echipament fotografic in zonele de interes turistic;

Un fapt divers, la Roma!
Una dintre cele mai raspandite indeletniciri ale vanzatorilor ambulanti din Roma este comertul cu trepiede foto (mini- trepiede) si nu cel cu suveniruri asa cum ne-am fi asteptat.  🙂

…si totusi important!
In plimbarile voastre, pe strazile din jurul obiectivelor turistice, veti intalni unii desenatori ambulanti, ce incearca sa-si „puna in opera” talentul de a imprima pe coli de hartie sau tricouri, imagini din Roma. Acestia folosesc vopsele pulverizate pe sabloane, folosind sprayuri ce produc vapori periculosi de vopsea. Acesti vapori, cu miros de acetona, sunt transportati de vant in mediul inconjurator si, bineinteles, pe lentilele aparatelor de fotografiat purtate neacoperite, neglijent, pe umar sau la piept, de cei ce zabovesc curiosi prin preajma lor.  Ar fi pacat sa va distrugeti aparatul in acest mod !

Fotografiile prezentate in galeria foto au fost realizate la Vila Hadriana, Roma, palatul San Angelo, piata Santa Maria Maggiorecatedrala San Giovanni in Laterano, Santa Maria della Vittoria, Columna lui Traian si Arcul lui Constantin.

3 COMENTARII

  1. Imi aduc eu aminte gresit sau este destul de soft in extremitati la focala maxima? Stiu ca l-am testat si eu pe Nikon D7100 imediat dupa ce a aparut.

  2. Pai scuza-ma dar, nu prea mi se pare ca motorul HSM in acest caz sa fie de tip "internal focusing" de vreme ce imaginea de sus arata cum obiectivul se lungeste. Internal focusing inseamna ca isi mentine dimensiunile chiar daca se duce de la focusul cel mai apropiat la infinit.

Leave a Reply