Canon 5D Mark III
Canon 5D Mark III

Da, ati citit bine. DSLR-urile entry-level sunt „pe duca”. Aparatele foto mirrorless au venit repede din urma si sunt acum la fel de competitive calitativ cu un DSLR la acelasi pret, dar sunt mai compacte si mai usoare. Totusi, amenintarea DSLR-urilor entry nu o reprezinta aparatele mirrorless ci … chiar DSLR-urile Full Frame.

Tehnologia a evoluat mult in ultimii ani iar costurile de productie al senzorilor au inceput sa scada. Deja producatorii incep sa introduca DSLR-uri full-frame la preturi mai accesibile, pentru a atinge noi cote de piata. Sa nu reamintim doar ca senzorii APS-C au fost introdusi in 1998 pentru a reduce costurile de productie si pentru a face SLR-urile digitale mai accesibile ca pret. Ei bine, in 2012 nu prea mai suntem in aceasta situatie, iar dovada in acest sens sta iminenta lansare a lui Nikon D600, cel care va fi, probabil, primul DSLR Full Frame „de buget”. Iar daca Nikon face asta, cu siguranta va urma si un model similar de la Canon. Ca sa nu mai vorbim de SLT-ul full-frame promis de Sony…

Un alt exemplu, neconcretizat inca, este legat de urmasul lui Canon 7D. Cele mai recente zvonuri spun ca 7D Mark II va avea senzor APS-H, deci inca o serie de DSLR-uri la care se renunta la senzorii APS-C in favoarea unor senzori de dimensiuni mai mari. De ce nu full-frame, doar ei stiu, dar sa nu uitam nici ca acesta este doar un zvon si putem avea surprize.

Nikon 1 V1
Nikon 1 V1

Pe de alta parte, aparatele foto mirrorless au costuri de fabricatie mai scazute (datorita mecanicii mai simple, lipsa oglinzii, a pentaprismei, etc) si totusi se vand la preturi echivalente cu ale DSLR-urilor entry. Cred ca sunteti de acord cu mine ca orice producator va alege sa produca din ce in ce mai ieftin, dar sa vanda la acelasi pret, daca ar putea. Asadar, in contextul economic actual, sunt sigur ca primii pasi ai celor doi mari producatori pe piata mirrorless (Canon si Nikon) vin sa confirme exact asta: costuri de productie mai mici, vanzari la acelasi pret. Deci ies „pe plus”.

Sigur, pe langa Mirrorless mai exista si aparatele SLT, cu tehnologia lor hibrida care are unele atuuri de necontestat. Totusi, atata timp cat pe piata va exista doar un singur producator SLT (Sony), nu cred ca putem vorbi de un „trend” si in nici un caz de o „amenintare” la adresa aparatelor foto mirrorless, „adoptate” deja de mai multe branduri.

Sunt convins ca in maxim cinci sau sase ani nu vom mai vedea DSLR-uri entry. In locul DSLR-urilor cu APS-C vor exista tot felul de variante Full Frame (cu preturi incepand de la 1000 de euro, daca ar fi sa estimez), iar locul DSLR-urilor entry-level va fi luat in totalitate de aparatele foto mirrorles. Chiar si senzorii Micro 4/3 mi se par o varianta temporara, de compromis. Eu pariez pe o piata impartita intre DSLR-uri Full Frame (pentru fotografii avansati si profesionisti) si aparate foto mirrorless cu senzor APS-C (pentru entuziasti). Chiar sunt curios ce se va intampla dupa 2014 (adica urmatoarea editie Photokina dupa cea de anul acesta). S-ar putea sa avem surpriza ca DSLR-urile APS-C lansate anul acesta sa fie printre ultimele „exemplare din aceasta specie”… 🙂

Daca vreti sa citit mai multe despre acest subiect si sa aflati alte argumente importante in aceasta privinta, va invit sa cititi recenzia excelenta a lui Falk Lumo, de aici, de la care a si pornit ideea acestui articol.

7 COMENTARII

  1. De curiozitate, care e DSLRu’ ala full frame la pret accesibil ? 1000 EUR nu inseamna accesibil 🙂

    In al doilea rand, nu cred ca o sa isi cumpere nimeni camera full-frame sa o foloseasca cu un obiectiv de „kit”. Un obiectiv bun incepe de pe la 500 EUR, majoritatea sar de 1000. Oricum ar fi, eu prefer un obiectiv bun pe o camera entry, s-ar putea sa bata o camera de top cu un obiectiv prost (ma rog, nu discutam cazuri speciale, high ISO, n cadre/sec, etc.).

    Pana o sa testez cum trebuie o camera mirrorless o sa spun despre ele ca sunt incomode 🙂 Daca le pui si un obiectiv de cateva ori cat ele …

    Concluzii: toata lumea spune ca filmul trebuia sa moara de ani buni, aparatele pe film trebuiau sa moara, formatul de aparat vechi trebuia sa moara. A murit careva ?

    • Si eu sunt de aceeasi parere. Mirrorless sunt incomode cu teleobiective (si nu numai). Intr-o mana medie sau mai mare nici nu vin bine. Sunt aparate „de femei”, de tinut in poseta, sau ceva pentru familie, diverse ocazii, fiind usor de purtat oriunde (desi eu port mereu cu mine geanta cu trusa foto, m-am obisnuit, daca iti place nu te deranjeaza sa ai 7-8 kg dupa tine). Daca incerci totusi sa faci ceva mai bun un DSLR entry-level este superior. Stiu, la calitatea imaginii si senzorii 17x13mm se descurca aproape ca un DSLR entry-level, dar un DSLR este mai customizabil, mai multe accesorii pentru ele, mai multe obiective de toate „natiile” etc. Eu cred ca voi scoate o noua generatie de senzori, atat APS-C cat si FF, care sa suporte valori ISO ridicate, care se vor descurca mai bine pe video, mai multe fps-uri…etc. Poate, daca ar face battery-grip pentru mirrorless-uri ar fi ceva bun, unele merita atentia tuturor. Sa pui tele-uri pe ele parca ar fi struto-camile, dupa cum am mai zis, un grip le-ar face mai comode in mana. Nu am nimic cu ele, o perioada chiar doream sa-mi iau GH-2 de la Panasonic, sau G3 (fiind fost posesor de FZ-38), numai ca sunt prea mici, doream ceva mai solid, mai „pro”, sa recunosc, imi place apratura mare, robusta, ma incurajeaza cand lucrez cu ea. Full Frame la 1000 de euro nu vom vedea niciodata. Second cu 100k+ cadre poate. Nu mai vorbim de pretentiile la „sticla”. Pe crop obiective de 5-700 euro sunt de top, excelente calitativ, unele venite in kit cu multe body-uri isi fac treaba destul de bine, pe FF esti nevoit sa investesti mai mult pentru a scoate aceleasi performante. Multi din ziua de azi isi cumpara DSLR si raman cu obiectivul kit, doar vor aparat „mare si negru” cu care sa se dea mari in stanga si-n dreapta, probabil tot ei vor sari pe FF si vor pastra obiectivul kit pana crapa body-ul. O multime au DSLR si habar nu au ce tin in mana. Am intalnit una cu 5D II + 24-105L si 70-20 f/2.8L IS 1, a venit din Italia si fotografia pe strada prietenele, habar nu avea ce tine in mana, doar a prins o promotie acolo si i-au placut sculele :). Cei ca ea da, de acord, n-au nevoie decat de un mirrorless si un obiectiv mai bun. Nu mai zic ca majoritatea n-au nevoie de un FF. Pentru ce? ISO mai mare? In situatii reale n-am folosit mai mult de 2500, care nici nu este o valoare nativa, deci un 3200 mi-ar fi suficient in orice situatie. Iar ISO 3200 pe 60D-ul meu sa zicem (care nici nu este un entry-level…poate tatal lor), este excelent pentru printuri 10x15cm, 13x18cm sau in unele situatii maxim A4! Ce-mi trebuie ISO 12.800, 25.600 sau mai mult? Vorbesc eu, in calitate de amator/entuziast. Profesionistii sau semi-pro poate ca au nevoie, eu nu. Majoritatea vor fi de acord cu mine, un entry-level high-end este tot ce avem nevoie pentru pasiunea noastra. In special ca body-urile se schimba mereu, mai bine investim in obiective bune. Oricum, sper sa ai dreptate Calin, FF la 1000E ar fi o solutie ideala pentru entuziastii mai avansati, dar iar ma intorc in urma si spun ca…prefer un APS-C high-end decat un FF „chel” fara „dotari” …Numai bine! O zi placuta tuturor!

      • vor scoate*, scuzati greselile, se intampla, e cam devreme de scris „romane” pe net :))

  2. Probabil articolul trebuie inteles in contex international. Piata foto nu se rezuma doar la Romania, iar in alte tari 1000 de euro nu este o suma chiar atat de mare ca la noi.
    Iar 1000 de euro este suma de inceput, care dupa un timp poate scade. Oricum ramane de vazut ce se va intampla si sa speram ca si noi utilizatori vom avea de castigat!

  3. Pentru Romania si zeci de alte tari un DSLR „entry” la 1000€ e inca foarte scump pentru un entuziast care nu face bani din asta – sa nu uitam ca multi la noi si-au permis un DSLR doar cand un kit de D40 a ajuns pe la 1.200 RON, nu euro.

  4. Teoretic „aparatele foto mirrorless au costuri de fabricatie mai scazute…” dar in practica preturile se dovedesc a fi mai mari. Deocamdata mirrorles-urile inca nu si-au demonstrat noutatile. Ca sa nu mai vorbesc de incompatibilitatea obiectivelor de la DSLR-uri, decit cu inele adaptoare, care la rindul lor sint exagerat de scumpe.

  5. Care este situatia la zi in anul de gratie 2016?Vad ca s-au facut previziuni foarte categorice la inceputul topicului…

Lasă un răspuns