Canon 5D Mark III
Canon 5D Mark III

Nu prea am abordat pana acum tema „megapixelilor”, dar anuntul recent al celor de la DxO ma obliga, intr-un fel, sa scriu si despre aceasta tema controversata. De cele mai multe ori, rezolutia unui senzor este perceputa ca un aspect definitoriu al aparatului, mai ales in viziunea fotografilor entuziasti. Sunt multe dezbateri pe aceasta tema, daca sunt sau nu sunt „megapixelii” importanti, dar iata ca specialistii de la DxO Mark au adaugat recent inca o caracteristica in testele lor: rezolutia perceputa, atunci cand se utilizeaza un obiectiv sau altul.

In testul DxO Mark pe care vi-l semnalez acum (foto jos), referinta este senzorul de 21 de megapixeli al unui DSLR Canon 5D Mark II. Ce se intampla cand utilizam obiective mai mult sau mai putin performante? Datorita limitarilor impuse de calitatea sticlei, a formulei optice si a altor zeci de factori care intra in calcul, fiecare obiectiv afecteaza mai mult sau mai putin „rezolutia perceputa”.

Din testul celor de la DxO reiese ca un obiectiv Sigma 35mm f/1.4 produce imagini cu o rezolutie perceputa de 17 megapixeli atunci cand este utilizat pe un Canon 5D Mark II dar, la polul opus, un obiectiv Samyang 35mm f/1.4 (review) ofera imagini cu o rezolutie perceptibila de doar 11.5 megapixeli, pe acelasi aparat! E o diferenta mare, nu? Desigur! Dar, pana la urma, vorba englezului: you get what you pay for! Comparati pretul celor doua obiective (Sigma si Samyang) si decideti voi.

When you mount the Samyang lens on the newer Canon EOS 5D Mark II however, the score is 11.5 P-MPix, a loss of 45% of the camera’s resolution.

Sau, pe scurt, aproape 45% din „megapixeli” se pierd datorita calitatii opticii folosite…

Rezolutia perceputa: Canon 5D Mark II cu Sigma 35mm f/1.4, Carl Zeiss 35mm f/1.4 si Samyang 35mm f/1.4
Rezolutia perceputa: Canon 5D Mark II cu Sigma 35mm f/1.4 si Carl Zeiss 35mm f/1.4

Mai interesant este faptul ca Sigma 35 1.4 are performante mai bune decat Carl Zeiss Distagon T* 35mm f/1.4, conform celor de la DxO. Probabil va deveni si acest test un motiv de controversa intre fanii celor doua branduri…

Mai mult decat atat, diferenta dintre rezolutia efectiva a senzorului si rezolutia perceputa creste (sau scade) odata cu numarul de megapixeli. Pe un Canon 5D (12 megapixeli) rezolutia perceputa cand este utilizat obiectivul Samyang din acelasi test este de 10 megapixeli. O „pierdere de rezolutie” mult mai mica decat aproape 45% cat s-a inregistrat in cazul utilizarii lui pe Canon 5D Mark II.

Asadar, cum le spun de fiecare data celor care imi cer sfatul in privinta unui aparat foto, rezolutia nu este cel mai important aspect la o camera foto! Degeaba ai „40” de megapixeli daca tu folosesti un obiectiv care nu poate „stoarce” nici jumatate din performantele senzorului aparatului pe care il detii. Daca aveti un buget restrans, e mai bine sa achizitionati un DSLR entry-level si sa investiti mai mult in obiective. Pe termen lung, veti avea de castigat!

Alegeti DSLR-ul cu grija, dar fiti si mai atenti atunci cand alegeti un obiectiv!

Pentru detalii despre noul sistem de masurare de la DxO accesati articolul acesta.

 

22 COMENTARII

  1. Un lucru care nu il stiam, multumesc :), pana acum stiam ca obiectivele conteaza mult in rezultatul final al imagini, nu si de rezolutie.

  2. Poate de aceea am citit recent de la niste entuziasti ca sunt foarte fericiti ca la aparatele lor moderne „Pentax” sau „Leica” pot folosi obiectivele vechi exceptionale din sticla de la „…bunicu”.Interesant articol…Multumim!

  3. Stiam ca obiectivele nu acopera rezolutiile din acest moment, prea putine sunt optimizate pentru "zeci" de megapixeli. Sunt de parere ca 10-12 megapixeli ajung pentru 95% dintre fotografi (care stiu ce fac), doar in anumite domenii e nevoie de rezolutie mai mare. Pacate ca body-urile apar anual destul de multe, iar obiective putine. Si aici nu ma refer la Sigma/Tamron/Samyang etc, ma refer la Canon/Nikon. Sa scoata si ei obiective mai "decente" la un pret de maxim 1000 Euro, nu 2-3000 "bucata". Degeaba iei un entry-level de 18 megapixeli si pui un 18-55mm IS kit pe el, vei avea calitatea unui Bridge sau compact mai bun, doar un fundal mai vizibil estompat. Asta este…majoritatea dintre utilizatorii obisnuiti se upta la culoare, design, megapixeli si "zum", nu cunosc toate aceste specificatii, si cand le spui te contrazic mereu…

  4. deci ce trebuie sa facem ? sa ne cumparam body cu senzor de 24 de megapixeli ca sa avem 14 😀 :)) ( glumesc )

  5. Prea putine obiective sunt optimizate pentru rezolutiile mari, ma indoiesc ca am da vreunul dintre noi mai mult de 2-3000 RON pe un obiectiv (nou sau second), rar ne-am permite unul, majoritatea niciodata. Rezolutia mare a adus mai mult rau decat bine. Ca sa ai calitatea unui 40D + 50 1.4 usm tre sa iei body de 1000 Euro + obiectiv de 1000-1500. Vorbind "in bani".

  6. Acest articol ar trerbui sa apara de 3 ori pe zi timp de un an sa inteleaga toti ,,FOTOGRAFII,, acest lucru foarte logic de altfel …Degeaba ai o vedere buna daca porti ochelarii ,,ABURIȚI,,

  7. Este foarte bun acest articol si cum am mai spus ar trebui postat de 3 ori pe zi timp de un an ca sa priceapa toti profanii care au in cap doar Megapixeli si FPS-uri si ei nu stiu cu ce se mananca fotografia.Sunt indignat fiindca am pus la vanzare un body canon 40d si mai toti PROFII au zis… AAAA pai doar 10 megapixeli…..aparatul este depasit!
    DEGEABA AI VEDEREA BUNA DACA OCHELARII SUNT ABURIȚI !

  8. Am tot spus, de fiecare data (chiar si in discutiile cu reprezentantii Canon/Nikon de la noi): nu de rezolutie avem noi nevoie, ci de noise mai mic si un dinamic-range mai bun. atat.

  9. Tare complicatu’i cu megapicselii astia. Ar fi fost totusi prea frumos sa fie simplu, si pentru ca omenirea sufera de complexisism acut ireversibil, trebe ca si lucrurile sa respecte regula complecsitatii. Multzam fain de articol, sint si eu sint de acod ca aceste explicatii trebe sa apara de 3 ori pe zi, si poate ca numai asa mitul „megapicseli si zum mare” sa fie clasificate! Dar pina atunci, reclama e sufeltul comertului: producatorii de obiective si de aparate foto vor continua sa produca tot mai multe modele, nu conteaza calitatea, ci doar cantitatea, adica banii. Articolul este excelent pentru cei care nu sint dispusi sa arunce banii pe fereastra, pentru cunoscatorii avansati si pentru perfectionisti. Adevarul este dincolo de… reclame, si calitate reala a obiectivelor este de cele mai multe ori ascunsa cu grije, tocmai pentru a nu afecta vanzarile. Prietenii stiu de ce. Sarbatori fericite!!

  10. Bine ca nu am ce face la ora 5 dimineata decat sa scriu ca si obiectivele si aparatele conteaza. Titlul dat aici este unul destul de naiv. De ce? Pai aparatele noi nu au numai megapixeli in plus. In functie de ce fotografiati trebuie sa aveti in vedere mai multi factori: dynamic range, color sensitivity, tonal range dar si iso si megapixeli… cand vine vorba de aparat. Pe mine ma intereseaza dynamic range-ul si color sensitivity atat in iso 80/100 cat si in iso 1600/2000. De ce … pentru fotografie comerciala vreau sa am cele mai bune rezultate si aleg iso 80 iar la fotografia de nunta e nevoie de iso cat mai mare. Pe un d600 la iso 80 avem dr de 14 Ev pe cand la un 5d3 avem doar 12 EV cat avea si 5d2. La iso 1600 raportul se pastreaza intre d600 si 5d3 dar dr scade la d600 la 10 Ev (sa zicem). La fel si cu color sensitivity… momentan pot sa duc o imagine pana in iso3600 altfel degeaba fac eu raw ca, calitatea culorilor este parca de jpg atungi cand lucrezi in photoshop. cand vine vorba de granulatie nu trebuie sa va uitati ca un 5d3 face poze bune la iso6000 ci si la faptul ca pe un iso100 daca recuperezi din shadow apare zgomot ce nu poate fi scos cu tot noise reductionu. Apoi chestia asta cu megapixeli se pastreaza si la obiective… centru imaginii poate ajunge si la 40 mpix dar margnile vor fi la 10 mpix. pe un 35mm asta e un lucru bun cand subiectul este centrat…
    In fine… din cauza testelor de mai sus eu tocmai ce-mi dau scule Canon de 60.000 Lei pentru a-mi lua Nikon. Si am ales d600,24-70,70-200,50mm 1.4 af-s, 85 1.8 af-s. Alte obiective pe care le vreau sunt: 14-24, 24,35,85 1.4 si 105 VR de la nikon. samy 14,24tiltshift si zeiss 50 1.4, 100 2.
    Pentru mai multe informatii cautati teste de obiective pe dpreview si photozone si pe dxo teste de aparate si obiective.
    Scuze pentru limbajul de 5 dimineata

  11. Mda se pare ca mai pierdem un Canon-ist si cistigam un Nikon-ist. Dar per total cistigam un fotograf multumit ca si-a gasit sistemul potrivit. Eu urez tuturor fotografilor profesionisti sa ajunga la meca aparatelor Hasselblad. Mult succes si lumina buna tuturor.

  12. Pentru ca 90% dintre cei care investesc intr-o trusa foto sunt amatori/entuziasti pentru care fiecare leu conteaza, ca sa nu mai zic ca majoritatea au si credite in banci mai mari sau mai mici pentru a-si realiza visul. Nu toti isi permit L-uri doar de dragul de a face poze, majoritatea inlocuiesc obiectivul kit cu ceva pana in 2000-2500 lei. Prea putini sunt cei care vor sa faca o cariera din fotografie si isi permit asemenea investitii, de asta generalizez! Un an nou fericit!

Lasă un răspuns