Pro si contra: Vizorul optic vs. electronic
Pro si contra: Vizorul optic vs. electronic
Sony A99
A99

Cu ocazia lansarii de saptamana trecuta, Sony a readus in discutie un subiect controversat si, putem spune ca incearca “marea cu degetul” prin lansarea SLT-ului full-frame Sony A99, cu vizor electronic (EVF – Electronic Viewfinder), asa cum este toata gama de aparate SLT. Este pentru prima data cand un producator introduce in segmentul profesional de aparate un vizor electronic ca alternativa la cel optic. Sony A99 este, fara indoiala, un aparat SLT care se adreseaza fotografilor profesionisti, dar oare reprezinta pentru acestia vizorul electronic un impediment? si , de exemplu, mai conservatori si cu o baza de utilizatori profesionisti mai mare decat are Sony nu vor renunta prea curand la vizorul optic in detrimentul unei solutii electronice, oricat de mult a avansat tehnologia in momentul de fata (sau cat vrea departamentul de marketing sa credem ca a avansat…).

Panasonic GH2
Panasonic GH2

Vizorul electronic a aparut ca o alternativa la vizorul clasic si l-am intalnit mai intai pe modelele bridge (Fuji HS-30 , un exemplu de actualitate) iar apoi s-a impus mai ales pe aparatele mirorless (Sony NEX-6, NEX-7 sau Panasonic GH2) si pe aparatele SLT. In cazul aparatelor foto mirorless unde, prin specificul constructiei vizorul optic “TTL” iese din calcul, alternativa electronica este preferata de cei mai multi fotografi in locul unui vizor optic atasat aparatului pe patina de blitz, care nu are o versatilitate si o precizie atat de mare (mai ales datorita diferentei de paralaxa intre vizor si obiectiv si a imposibilitatii focalizatii). Pe de alta parte, multi fotografi nu renunta la aparatele foto DSLR tocmai datorita vizorului optic cu care s-au obisnuit. Ideea unui vizor electronic nu este pe placul tuturor si de cele mai multe ori dezavantajele vizorului electronic sunt suficiente pentru a-i tine pe fotografi departe de acest sistem.

Nikon D600
Nikon D600

Din punct de vedere tehnic, tehnologia din spatele vizorului electronic s-a dezvoltat enorm in ultima perioada si promite o evolutie similara in viitor, mai ales in directia imbunatatirii definitiei si a rezolutiei. Pe de alta parte, nici modelele optice nu au stat pe loc, astazi chiar si unele DSLR-uri considerate a se adresa semi-profesionistilor (de exemplu Nikon D600) avand vizoare optice cu acoperire 100% a cadrului, de exemplu. Totodata, este de mentionat si faptul ca odata cu introducerea sistemului Live View pe majoritatea DSLR-urilor, o parte din avantajele specifice vizorului electronic sunt acum si pe DSLR-uri, ca alternativa la vizarea optica.

vs. vizor electronic.
Avantaje si dezavantaje.

Asadar, sa vedem care sunt atuurile fiecarui tip de vizor in parte. Unele dintre avantajele si dezavantajele din tabelul de mai jos sunt, bineinteles, evidentiate prin comparatie directa cu alternativa optica/electronica.

Avantajele vizorului optic:

  • Cea mai buna claritate posibilia
  • Urmarirea subiectului chiar si in conditii dificile de iluminare
  • Creste precizia focalizarii manuale
  • Nu necesita alimentare (poti incadra/viza prin obiectiv chiar si cu aparatul oprit)

Dezavantajele vizorului optic:

  • Cantitatea de informatii din vizor este limitata
  • Nu toate acopera 100% cadrul
  • Nu poti modifica afisarea pentru a confirma focalizarea (vizualizarea marita a punctului de focus)
  • In cazul vizarii non-TTL (la rangefindere de exemplu), vizorul optic are eroare de paralaxa.

Avantjele vizorul electronic:

  • Poti selecta ce informatii sa fie afisate in vizor (inclusiv histograma in timp real, de exemplu)
  • Poti vedea instant ultima fotografie realizata fara a lua aparatul de la ochi
  • Poti vizualiza fotografiile si modifica setarile aparatului direct in vizor (util cand contrastul ecranului LCD al aparatului este insuficient, lumina ambientala puternica)
  • Afisarea 100% a cadrului, indiferent de modelul aparatului.
  • Permite reducerea dimensiunilor body-ului (daca vorbim de DSLR-uri vs. SLT & Mirrorless cu EVF)
  • Afisarea in vizor a imaginii mai aprope de cea finala (simularea expunerii)

Dezavantajele vizorului electronic:

  • Precizie redusa la focalizarea manuala
  • In lumina slaba vizorul electronic are nevoie de o amplificare a semnalului ceea ce rezulta intr-o imagine cu noise si o definitie mai scazuta
  • Lag (intarziere) la actualizarea imaginii de pe ecran (de ordinul sutimilor de secunda, doar la unele modele)
  • Rezolutia este limitata (definitia imaginii nu este la fel de buna precum  in cazul vizorului optic)
  • Consum de energie (poate reduce durata de viata a acumulatorului)
Fuji X100 - Vizorul Hibrid
Fuji X100 – Vizorul Hibrid

Cum ramane cu vizorul hibrid?

Exista de ceva vreme si vizorul hibrid. Pana acum l-am intalnit doar la Fuji X100, dar desi incearca sa preia ce e mai bun din ambele lumi, implementarea tipica unui rangefinder digital are bineinteles limitarile sale (eroarea de paralaxa si imposibilitatea focalizarii manuale prin vizor). De aceea, cred ca este destul de devreme sa vorbim despre vizorul hibrid ca o varianta de luat in calcul, mai ales ca doar X100 are un astfel de vizor.

Asadar, ce parere aveti despre vizorul electronic ca alternativa la cel optic? Ati considera utile avantajele vizorului electronic pentru a achizitiona un aparat dotat cu un astfel de vizor? Creteti ca “zilele” vizorului optic sunt numarate, in favoarea alternativei electronice, mai versatile? Ati cumpara un aparat foto cu vizor electronic in viitorul apropiat?

7 COMENTARII

  1. Ar fi de comentat si dinamica afisarii pe vizorul electronic – dupa mine dezavantaj doar daca ai in cadru elemente cu diferente mari de expunere. Totusi poza reflecta aceeasi dinamica si prin urmare, e adevarat ca printr-un vizor optic vezi mai bine insa nu vezi rezultatul decat dupa ce ai facut poza!

  2. N-as renunta la vizor optic pentru nimic in lume. Prefer un optic minuscul de pe entry-level pentaoglinda, decat un vizor electronic de top asa cum intalnim pe noile SLT-uri Sony sau Mirrorless-uri. Calitatea imaginii nu se poate compara, orice ar spune carcotasii, m-am uitat si printr-un vizor de pe Sony A35, si printr-un vizor electronic de pe Panasonic G3, mirrorless, exista o senzatie de artificial, efectiv te simti inca in lumea compactelor. Si sa dai in jur de 1000 Euro sau mai mult pe un body cu vizor electronic…e aiurea. E doar opinia mea. Cui trebuie vizualizarea fiecarei fotografii dupa ce-o faci? Practic daca ai notiunile de baza nu prea ai voie sa ratezi expunerea, histograma generala este ea aproximativa, greseste deseori, dar este utila pentru incepatori. Din punctul meu de vedere afisarea 100% a cadrului e un moft, rar sunt cei care pastreaza pozele asa cum sunt ele, majoritatea de prelucram, cropuim etc etc, dupa gusturile personale. Singurul avantaj al vizorului electronic, avantaj real fata de cel optic, este acela ca poti focaliza si pe lumina slaba, apare zgomot dar totusi afiseaza ceva, prin cel optic nu poti viza nimic, esti nevoit sa comuti pe live-view care, de regula este lent (la multe DSLR-uri pe crop). Cand un vizor OLED sau orice alta tehnologie mai scot egaleaza clasicul vizor optic pentaprisma, atunci poate voi lua si asa ceva. Ma refer la calitatea imaginii vizate si la usurinta focalizarii manuale. Rar, mai mult la sedintele foto si macro/close-up, ma uit la poze dupa 2-3 cadre trase, in rest fac cateva zeci fara sa le vizualizez, tin display-ul intors. Repet, e doar opinia mea, din cate am vazut, multi prefera un vizor electronic mai mult pentru simularea expunerii si afisarea instant a fotografiei dupa declansare. Pana la urma scot astia si vizoare care "incadreaza" singure dupa regula treimilor ca sa nu mai fie nevoit "fotograful" sa citeasca ceva :)).

    • Adevarat, domnul Costiniuc, eu vizez cu ochiul stang, am defecte pe amandoi, -0,75 pe stangul si -1,75 pe dreptul..nu port ochelari din incapatanare prosteasca…pana la urma trebuie sa-i port. Pot regla atat un vizor optic (cum ar fi cel de pe 60D-ul meu), cat si unul electronic pentru a viza corect. Am testat un Panasonic G3, am unui prieten. Poate, pentru cei cu defect + e mai complicat, nu poti seta mai mult de +1 la majoritatea vizoarelor.Problema este ca mereu ai o senzatie de artificial…nu te simti in lumea fotografului. Sanatate, o seara placuta si numai bine!

    • La 35 ani ochiul mai corecteaza in anumite limite . La o varsta mai inaintata cand ajungi la -3,5 si pasiunea nu dispare , preferabil un vizor optic( + ochelarii de rigoare )Rotita de langa vizor corecteaza ceva , dar trebuie sa vezi si setarile , si daca mai e si lumina ambianta deficitara … 🙁

Leave a Reply