La aniversarea primului an de la lansarea gamei Touit, formata din obiective care au marcat o premiera pentru producatorul german – fiind primele cu autofocus – nemtii sarbatoresc in stilul lor: lansand un al treilea obiectiv! Vorbim astazi despre noul Zeiss Touit 50mm f/2.8, un obiectiv macro 1:1, cu focala de 50mm, autofocus si diafragma maxima f/2.8 care se alatura celorlalte doua obiective din gama Touit: 12mm f/2.8 si 32mm f/1.8. Cum se descurca? Aflam impreuna imediat!

Noul Zeiss Touit 50mm f/2.8 Macro se gaseste deja in magazinele din , atat pentru montura Fuji (cel testat de noi acum) dar si pentru aparatele Sony NEX/A6000-5000. Click aici pentru detalii si pret.

Pentru acest test am utilizat un Fuji X-T1, cel mai nou si mai performant aparat foto mirrorless din gama . Un scurt review gasiti aici.

Zeiss Touit 50/2.8M

Zeiss Touit 50/2.8M in test alaturi de Fuji X-T1
Zeiss Touit 50/2.8M in test alaturi de Fuji X-T1

Constructie, specificatii tehnice, autofocus

Noul obiectiv a fost proiectat special pentru aparatele foto mirorless cu senzor APS-C si montura E-Mount (Sony) sau X-Mount (), completand astfel gama de obiective Zeiss cu sistem autofocus incorporat, care a debutat anul trecut odata cu primele obiective Touit 12mm f/2.8 si Touit 32mm f/1.8.

Obiectivul pentru montura Fujifilm se diferentiaza de modelul Sony prin inelul pentru controlul diafragmei, specific acestui sistem mirrorless.

Noul Zeiss Touit 50mm f/2.8 macro este capabil sa ofere un raport de marire 1:1 pentru subiectele aflate la 15cm de lentila frontala (distanta minima de focalizare), ofera un unghi de cuprindere echivalent de 75mm pe Full Frame, si, la fel ca si celelalte obiective din gama Touit, are inclus un motor autofocus dar nu si un sistem de stabilizare. Are o formula optica de tip Macro Planar, compusa din 14 elemente dispuse in 11 grupe si o diafragma cu 10 lamele rotunjite. Are o greutate de 290 de grame, iar diametrul inelului portfiltru este de 52mm.

Carl Zeiss Touit 50/2.8M
50/2.8M

Este construit in metal iar inelele pentru diafragma si focus sunt realizate din cauciuc. Este aceeasi constructie pe care am intalnit-o si la celelalte doua obiective din gama Touit, lansate anul trecut. Obiecitvul este solid, foarte bine finisat, iar inelul de diafragma opune suficienta rezistenta pentru a nu schimba accidenctal valoarea diafragmei (o imbunatatire fata de celelalte doua obiective din “set”). Inelul de focus se misca bine, dar focalizarea este de tip fly-by-wire (electrica), miscarea inelului controland un motor care actioneaza blocul optic principal pentru realizarea punerii la punct. Asadar, focalizarea prin aceasta metoda le ofera un feeling putin diferit de cel cu care sunt obisnuiti cei care au utilizat pana acum obiective Zeiss cu focus mecanic. Daca e bine sau nu, tine de gusturi. Pe mine nu ma deranjeaza, atat timp cat focalizarea este precisa.

Zeiss Touit 50/2.8M pe Fuji X-T1
Zeiss Touit 50/2.8M pe Fuji X-T1

Este un obiectiv Macro iar atat focalizarea automata dar si cea manuala trebuie sa fie extrem de precise. Ei bine, din acest punct de vedere, nota 10 pentru Zeiss, atat focalizarea automata cat si cea manuala fiind exact asa cum ar trebui sa fie. Pe Fuji X-T1, focalizarea automata a functionat excelent de fiecare data. Totusi, lipsa unui limitator pentru focalizarea la distante mici face ca viteza de focus sa nu fie cea mai rapida. Este o caracteristica ce afecteaza majoritatea obiectivelor Macro, asadar nu avem de ce sa ne plangem. Mai utila mi s-ar fi parut totusi o scala de distante pe obiectiv. Aceasta nu a putut fi insa implementata, datorita sistemului de focus actionat electric…

O bila “usor neagra” (gri? 🙂 ) la acest capitol este parasolarul construit din plastic, care ofera un feeling contrar asteptarilor de la un obiectiv Zeiss…

Imagini de test / crop 100%

Pentru ca eu prefer oricand testele realizate in conditii reale in locul celor de laborator, iata acum cateva imagini realizate cu noul Zeiss Touit 50/2.8M si Fuji X-T1, in conditii diverse, analizand si cadrele la rezolutia originala (crop 100%). Imaginile sunt trase in modul “Prioritate de diafragma”, cu ISO 200-400, alegand manual valoarea diafragmei de pe inelul de pe obiectiv. Setarile aparatului: Sharpen (0), Noise Reduction (-1), Dynamic range (100%), Film Simulation (Standard), White Balance (Auto).

Foto 1: F/2.8

Crop 100%:

 

Foto 2: F/2.8

Crop 100%:

 

Foto 3: F/2.8

Crop 100%:

 

Foto 4: F/2.8

Crop 100%:

 

Foto 5: F/5.6

Crop 100%:

 

Foto 6: F/5

Crop 100%:

 

Foto 7: F/2.8

Crop 100%:

 

Testul macro 1:1

Pentru a afla cum se comporta cu subiecte aflate aproape de distanta minima de focalizare, am realizat un test simplu, de pe trepied, fotografiand un ceas la diverse valori ale diafragmei. Am focalizat manual, am pus aparatul pe timer si am declansat, de fiecare data cu alta valoare de diafragma, dintre cele “intregi” marcate pe inelul obiectivului (de mentionat si faptul ca de pe inel pot fi alese si valori intermediare de diafragma, in trepte de 1/3). Iata cadrul original si imaginile crop 100% pe centru (zona de focus), in care se poate observa claritatea si acutanta constanta, de la f/4 la f/16. La f/2.8 imaginea este deja suficient de sharp dar se imbunatateste la f/4. La f22 difractia deja isi arata efectele si imaginea pierde din rezolutie…

Setarile aparatului au fost aceleasi ca mai sus:  Sharpen (0), Noise Reduction (-1), Dynamic range (100%), Film Simulation (Standard), White Balance (Auto). ISO 200. Prioritate de diafragma.

Cadrul original, de la 20cm de subiect:

Crop 100%, central:

F/2.8

F/4

F/5.6

F/8

F/11

F/16

F/22

Bokeh

Obiectivele Carl Zeiss sunt recunoscute pentru bokehul lor placut, dar nu extrem de soft. Aici parerile sunt impartite, pentru ca este un aspect pur subiectiv. Dar, pentru a face testul cat mai interesant, iata cum reuseste noul Touit sa separe subiectul de fundal, in cateva imagini trase la f/2.8 si f/5.6, la diferite distante fata de subiect:

F/2.8 la distante mici si medii:

F/2.8 focalizat la infinit:

F/2.8 macro (<10cm de subiect):

F/5.6 macro (<10cm de subiect):

 

Tratamentul anti-reflex, flare

La acest capitol noul Touit 50/2.8M se prezinta foarte foarte bine. Lentilele au parte de un tratament anti-reflex de calitate, dovada ca in imaginile de test de mai jos flare-ul este aproape inexistent. In prima imagine puteti vedea o usoara reflexie in partea din centrala-stanga iar in imaginea a doua flareul este practic inexistent.

 

Vignetare, distorsiuni

La F/2.8 vignetarea este aproape imperceptibila. De la F/4 in sus chiar nu mai imi pot face griji in privinta vignetarii la noul Zeiss Touit 50 f/2.8. Nu am ce imagine sa va arat aici, pentru ca vignetarea este extrem de redusa chiar si la diafragma maxima. Sunt destule imagini in acest review trase la F/2.8 pentru a va putea face o parere proprie la acest capitol. Ochiometric as putea aprecia ca la f/2.8 vignetarea este sub 0,5 trepte de diafragma.

Distorsiunile sunt minime, greu perceptibile cu ochiul liber. Sigur, probabil o masuratoare in laborator ar evidentia o usoara tendinta a obiectivului de a introduce distorsiuni de tip butoi. In practica insa, acestea nu sunt vizibile. Iata un exemplu:

Concluzii

Al treilea obiectiv din gama Touit continua in stilul cu care ne-a obisnuit deja producatorul german. Este un obiectiv de calitate, caruia cu greu ii poti gasii “bile negre” (si acelea nu tin de calitatea optica ci mai mult de modul in care a fost proiectat sau materialele din care sunt facute accesoriile, in speta parasolarul). Este destinat doar aparatelor foto mirrorless Sony sau Fuji, cu senzori APS-C, deci ofera o focala echivalenta de 75mm conform formatului standard, destul de versatila pentru un obiectiv care se preteaza atat pentru a fotografia subiecte de dimensiuni mici (insecte de exemplu) dar care poate fi utilizat cu succes si in studio, pentru fotografie comerciala (fashion, fotografie de produs etc). Dar, ca de obicei, calitatea are un pret pe masura, iar cel mai nou obiectiv din seria Touit de la Zeiss nu face exceptie de la aceasta regula.

In prezent gama Zeiss Touit este formata din trei obiective. Click mai jos pentru detalii si pret:

Nota Clubul Foto: 8.5/10

Bile albe:

  • calitate excelenta a imaginilor
  • culori vii, contrast bun
  • acutanta buna chiar si in zonele periferice ale cadrelor
  • autofocus silentios, precis si destul de rapid (pentru un obiectiv macro)

Bile negre:

  • parasolar de plastic
  • lipsa scalei de distante pentru focus
  • sistemul de focus manual cu actionare electrica (fly-by-wire) s-ar putea sa nu fie pe placul tuturor
  • lipsa unui limitator al plajei de focus (pentru macro)

Toate imaginile de test:

Toate imaginile selectate pentru acest review. Carl Zeiss Touit 50/2 si Fuji X-T1:

 

2 COMENTARII

Leave a Reply