Da, au trecut doua luni. Deja… (dar asta e alta poveste). Doua luni de cand folosesc un Sony A7III ca si aparat foto principal. Doua luni in care am depasit 14.000 de cadre facute cu el si in care l-am supus, practic, la aproape orice test foto posibil. Ma bucur cand pot scrie reivew-uri fara “presiunea” timpului, cum se intampla cand primesc aparate in teste si trebuie sa fac un articol in 1-2 saptamani. De data asta am putut lucra cu Sony A7 III in voie, iar acum dupa aceasta perioada intensa, pot sa iti spun concluziile mele. 

Sony A7 III cu Sony 100-400mm G Master @ 400mm, F/6.3 1/2500 ISO 400
Sony A7 III cu Sony 100-400mm G Master @ 400mm, F/6.3 1/2500 ISO 400

De la inceput vreau sa stabilim cateva lucruri. Daca ai ajuns pana aici, inseamna ca Sony A7 III te intereseaza si, cel mai probabil, ai citit deja alte review-uri despre el. Ceea ce ma bucura, pentru ca pot spune ca ceea ce ai citit este adevarat. Nu e un aparat bun. E unul foarte bun! Si nu spun asta doar pentru ca e al meu. De ceva vreme ma interesa un aparat foto bun, nou, dar care sa si filmeze la calitate 4K foarte bine. Pana acum, nu am gasit aparatul care sa ma faca sa renunt la ce aveam si sa schimb tot. Stim foarte bine, cu totii, ce inseamna sa schimbi un sistem.

De aceea ajunsesem sa utilizez constant doua sisteme: unul pentru foto si altul pentru video. Cand am fost la lansarea lui A7 III de la Londra, am gasit acolo aparatul care promitea ca le poate face pe amandoua bine, la o calitate care sa imi permita sa il folosesc in proiecte comerciale, fara prea mari compromisuri.

Sony A7 III cu Sony 100-400mm G Master @ 400mm, F/5.6 1/1600 ISO 200Sony A7 III cu Sony 100-400mm G Master @ 400mm, F/5.6 1/1600 ISO 200
Sony A7 III cu Sony 100-400mm G Master @ 400mm, F/5.6 1/1600 ISO 200

Asadar, asta a fost: l-am luat, am cumparat adaptorul Sigma MC-11, pentru a putea folosi (in perioada de tranzitie) obiectivele pe care le aveam deja (Sigma 12-24, 20, 35 si 50 Art) si am inceput sa lucrez cu Sony A7 III. In aceste doua luni, l-am folosit in toate proiectele mele, atat personale cat si comerciale, atat pentru fotografii cat si pentru realizarea unor scurte filmulete de prezentare. L-am folosit astfel pentru fotografie de eveniment, imobiliara si industriala dar si pentru foto-reportaj si peisaj. Insa, am tras si cu obiective Sony native, cel mai important dintre ele fiind Sony 100-400mm G Master, care e un obiectiv fabulos si pe care l-am avut in tura din Delta de saptamana trecuta.

Asadar, parerea mea despre A7 III si concluziile acestei recenzii se bazeaza pe un “mix” de utilizare, atat cu obiective native cat si cu cele cu montura Canon, utilizate cu adaptor. 

Hai si tu cu mine in Delta Dunarii: urmatoarea tura foto Delta Explorer are loc intre 27 si 30 August. Detalii si program, aici.

Sony A7 III cu Sigma 35mm f/1.4 @ ISO 100 F/4.5 1/500
Sony A7 III cu Sigma 35mm f/1.4 @ ISO 100 F/4.5 1/500

Caracteristici generale

Pe scurt, inainte de a intra in detalii, iata care sunt caracteristicile definitorii ale lui Sony A7 III, dar si o comparatie sumara cu modelele A9 si A7R III:

  • Senzorul CMOS nou, de tip BSI (Backside Illuminated) ofera o rezolutie de 24MPx, o gama dinamica de 15 trepte EV, inregistrand fisiere RAW pe 14 biti (similar lui A9, la rezolutie si dinamica, desi nu are senzor multi-strat)
  • Sensibilitatea ISO atinge pragul maxim (nativ) 51.200 (extins pana la 204.800)
  • Stabilizarea integrata in body a fost si ea reproiectata, asigurand acum un avantaj de pana la 5 trepte de expunere (similar lui A7R III)
  • Sistemul de procesare BionZ X este si el de generatie noua si asigura o viteza de citire a senzorului mai mare si tonuri de culoare mai naturale, cu accent pe reproducerea culorii pielii
  • Sistemul de focalizare are 693 de puncte de focus, care acopera 93% din suprafata senzorului (iarasi, similar lui Sony A9). 
  • Focalizarea se face de doua ori mai rapid decat la Sony A7 II, sistemul AF fiind sensibil la lumina pana la -3EV
  • Fotografierea in rafala se face cu pana la 10 cadre pe secunda cu AF-Tracking activ (inclusiv in modul Silent Shooting) bufferul poate acomoda 177 de cadre iar modul Anti-Flicker este si el prezent (iarasi, similar lui Sony A7R III)
  •  UHD intern 24/25/30p 100Mbps, cu readout full-frame 6K, S-Log2/3 si o gama dinamica de 14 EV (similar A7R III si peste A9 care nu are S-Log2/3)
  • Autonomia acumulatorului le-a depasit pe ambele A9 si A7R III, crescand la peste 700 cadre 
  • Body-ul este construit din aliaj de magneziu si este etanseizat impotriva intemperiilor (desi nu la acelasi nivel ca la A7R III). Gasim si joystickul pentru selectia rapida a punctelor de focus (ca la A9) si buton dedicat AF-ON
  • Stocarea se face pe carduri SD/SDXC/SDHC pentru care exista doua sloturi (ca la A7R III / A9, desigur)

Constructie si utilizare

Un grip mai mare, mai pronuntat. Este singura diferenta vizibila, daca nu privesti in amanunt, fata de generatia anterioara, din punct de vedere al body-ului. Insa, la nivel de detaliu, imbunatatiri sunt mai multe, chiar daca over-all body-ul seamana destul de bine cu cel al A7 II-ului. 

Sony A7III
Sony A7III

Avem asa: un body mai solid, care se simte mai bine in mana (si care iti da impresia de durabilitate), cu un grip mai pronuntat, dar care pastreaza dimensiunile generale ale seriei A7 II. Pe spate, avem ecranul LCD rabatabil care acum e are si functie touch (pe care eu am dezactivat-o din primul moment, pentru ca nu ma inteleg atat de bine cu ecranele touch de la aparate,  ca sa conteze pentru mine). Iar langa ecran gasim un joystick nou, care permite selectia rapida a punctelor de focus, pastrand aparatul la ochi. Asta e, din punctul meu de vedere, o adaugare super-buna si utila, mai ales ca A7 III se lauda cu noul sistem AF preluat in parte de la A9, deci – un aparat cu caracteristici pentru fotografie de actiune, care avea nevoie de un selector de AF-points pe masura.

Sony A7 III
Sony A7 III

Tot la capitolul body, notabila este si etanseizarea impotriva prafului si a intemperiilor, care – desi nu este la acelasi nivel de etansare ca la Sony A7R III (lucru mentionat chiar de oficialii Sony la lansare), te face sa te simti mai safe si sa nu “disperi” la primii stropi de apa care ajung pe aparat. 

Ce nu imi place este pozitia butonului pentru inregistrare video, care e prea aproape de vizor si poate fi confundat prea usor (tactil) cu butonul AF-ON de langa el. Vestea buna e ca, in modul video, poti customiza butonul declansator sa porneasca/opreasca inregistrarea, asadar poti renunta complet la butonul “rosu” dedicat. Eu am maini mari si as putea sa continui si spun ca unele butoane de pe body mi se par prea mici sau prea inghesuite (mai ales cand voi folosi aparatul cu manusi, iarna). Dar asta tine de fiecare in parte, asadar prefer sa raman cat mai obiectiv.

Calitatea imaginilor

Sony A7 III si 100-400mm G Master
Sony A7 III si 100-400mm G Master

Cu Sony A7 III mezinul familiei full frame de la Sony s-a innoit: un nou senzor CMOS BSI, un nou procesor de imagine, un nou sistem de stabilizare interna dar si functii avansate preluate de la A9 si A7R III. Cei de la Sony i-au zis simplu: modelul “de baza”. De ce? Pentru ca preia o buna parte din tehnologiile integrate in Sony A9 si A7R III, pastrand in acelasi timp modul simplu de utilizare si versatilitatea unui aparat care se adreseaza tuturor, atat pasionatilor cat si profesionistilor. Asta inseamna o calitate a imaginii de top.

[Ca o paranteza: toate imaginile din acest review au EXIF. Asadar, le puteti descarca si analiza datele de expunere.]

Prima observatie: chiar daca are senzor cu filtru AA, imaginile sunt foarte-foarte sharp (desigur, ajuta si obiectivul de calitate). Iata doua exemple:

Fotografia originala:

Sony A7 III cu 100-400mm G Master
Pui de lebada, fotografiati cu Sony A7 III si obiectivul 100-400mm G Master

Crop 100%:

Crop 100%
Crop 100%

Fotografia originala:

Sony A7 III cu Sigma 35mm f/1.4
Sony A7 III cu Sigma 35mm f/1.4

Crop 100%:

Crop 100%
Crop 100%

Gama dinamica

Sony A7 III lauda cu un senzor nou, BSI CMOS de 24MPx care inregistreaza RAW-uri pe 14 biti, capabil sa ofere o gama dinamica de 15 trepte de expunere. E adevarat? Pe mine m-a convins si va arat si voua de ce.

Iata o imagine facuta acum o saptamana, in Delta. Fotografia originala este prima, unde am expus pentru highlights, pentru ca fotografiam la apus, cu soarele in cadru. Asadar, am subexpus cu aproape 3 trepte. ISO 1600. Ce a iesit dupa prelucrare? Vedeti fotografia a doua:

Fotografia originala:

Fotografia originala, subexpusa 3 trepte, pentru a pastra detaliile in zona luminoasa
Fotografia originala, subexpusa 3 trepte, pentru a pastra detaliile in zona luminoasa

Fotografia dupa prelucrare:

Aceeasi imagine, dupa editare. Sony A7 III cu 100-400mm G Master la 400mm si ISO 1600
Aceeasi imagine, dupa editare. Sony A7 III cu 100-400mm G Master la 400mm si ISO 1600 (punctele care se vad in imagine sunt Efemeridele, insectele care traiesc doar o zi si pe care am avut noroc sa le vedem anul asta)

Nu e un exemplu chiar extrem, dar e un exemplu concludent pentru ceea ce se poate face in postprocesare cu imaginile lui A7 III. Nu e genul de situatie de fotogafiere de care te lovesti in fiecare zi, dar arata destul de bine ca dintr-un singur cadru RAW inregistrat de A7 III poti obtine o imagine similara celor facute dupa combinarea mai multor expuneri diferite (HDR). Iar asta iti usureaza atat munca si workflowul cat te ajuta sa te simti “in siguranta” stiind ce poti obtine in postprocesare.

Senzorul si gama dinamica a lui A7 III te ajuta sa te simti “in siguranta” stiind ce poti obtine in postprocesare, daca e nevoie.

Legat de ISO, nu mai stau sa fac celebrele teste ISO de studio – le gasiti in orice review prin afara. Dar va arat doua situatii reale, pentru ca astfel mi se pare mai concludent testul.

La ISO 1.600

Fotografia originala:

Fotografia originala la ISO 1600
Fotografia originala la ISO 1600

Crop 100%:

Crop 100% la ISO 1600
Crop 100% la ISO 1600

La ISO 10.000

Fotografia originala:

Fotografia originala @ ISO 10.000
Fotografia originala @ ISO 10.000

Crop 100%:

Crop 100% @ ISO 10.000
Crop 100% @ ISO 10.000

Asadar, pot spune fara sa exagerez ca A7 III are o calitate a imaginii de top, indiferent de situatie sau de valoarea ISO utilizata. Nu le-am testat pe toate in amanunt, dar cunosc modelele si ce se gaseste pe piata, asadar pot spune ca in segmentul lui de pret A7 III are cea mai buna calitate a imaginii posibila, in acest moment.

Noaptea, de pe trepied, expunere de 20s
Noaptea, de pe trepied, expunere de 20s

In ceea ce priveste efectul nedorit de banding (sau stripes) despre care vorbesc unele review-uri, eu in peste 14.000 de imagini facute pana acum cu el nu m-am lovit de asta, asadar nu i-as da mare importanta, fiind probabil o chestiune rezolvata de Sony intre timp (respectivele reivew-uri au fost facute imediat dupa lansare, cu sample-uri de pre-productie, cel mai probabil).

 DESCARCA FISIERE RAW 

Daca vrei sa testezi chiar tu editarea fisierelor RAW trase cu Sony A7 III ti-am pregatit 4 imagini gata de descarcat de aici (arhiva ZIP are 100MB).

Sony A7 III
Sony A7 III

Sistemul autofocus

Sistemul AF a lui A7 III are 693 puncte de focus cu detectie de faza si 425 cu detectie de contrast, acoperire 93% a cadrului, sensibil la -3EV.

Vine cu celebra functie Eye AF la pachet (pe care am apreciat-o la A9 si, apoi, la A7 III), ceea ce inseamna ca fotografierea portretelor este foarte simpla, aparatul tinand permanent focusul “pe ochi”. Mai mult, folosid si functia de tracking concomitent cu Eye-AF, avem un mix asigurat pentru fotografia de eveniment, fie ca vorbim de evenimente corporate sau nunti si botezuri, pentru ca aparatul va focaliza automat pe fetele/ochii oamenilor, ceea ce imi face munca mult mai simpla (si mai rapida). Mai mult, Eye AF functioneaza acum permanent, nu mai e necesara apasarea unui buton suplimentar, asa cum era la A7 II.

Sony A7 III
Sony A7 III

La capitolul focalizare, trebuie sa vorbim si despre fotografierea in rafala. Sony A7 III trage cu 10 cadre pe secunda (avand un buffer de pana la 40 de cadre RAW full-res sau 86 cadre RAW in format APS-C de 10MPx). Face asta cu AF continuu, avand practic aproape acelasi functii si moduri de tracking (inclusiv matrice, zona si point AF cu selectia dinamica a locului de start al AF-ului in tracking) si black-out foarte redus in vizor ca la A9 (nu e black-out free, totusi). Iar modul Silent-Shooting, care permite fotografierea complet silentioasa, folosind doar obturatorul mecanic, este si el disponibil la rafala – un mare plus pentru fotografii de eveniment si wildlife.

Am avut ocazia sa testez din plin AF-ul si rafala in tura mea din Delta, acolo unde s-a descurcat impecabil. Si spun asta fara sa exagerez: daca a fost suficient de bun sa tina focusul permanent pe subiect in zborul haotic al pasarilor mici, atunci poti face cam orice fotografie cu Sony A7 III, indiferent de subiect, job sau conditii. Pentru mine, in Delta si-a dovedit performantele, ca intreg (calitatea imaginii + AF tracking + autonomie). 

 PRO TIP:  Poti seta pe unul din butoanele camerei (eu mi-am pus pe C4) comutarea din modul Full Frame in APS-C, pentru un plus de “zoom” la distante focale lungi (si pentru a comuta rapid, fara a mai lua aparatul de la ochi si a mai cauta prin meniuri. Atentie insa, e vorba de un crop, asadar rezolutia fisierelor RAW scade la 10MPx.

Functia video

Ce tocmai ati vazut este un video inregistrat cu Sony A7 III (exceptand cadrele aeriene, desigur) si montat in Final Cut Pro X, la doar doua saptamani dupa ce mi-a sosit aparatul. Dar, arata destul de bine – zic eu – ce poti face cu A7 III: filmari din mana, fara un sistem de stabilizare extern (gratie stabilizarii mecanice foarte bune integrata in body), filmari cu incetinitorul (slow-motion despre care vorbim mai jos), color grading si cam tot ce ti-ai dori pentru a crea videoclipuri de prezentare sau scurte documentare.

Sony A7 III filmeaza la rezolutie 4K (UHD 3840×2160 pixels) 100Mbps / 50Mbps 24/25/30p cu readout la 6K (pe intreg senzorul), cu stabilizare mecanica integrata in senzor, are intrare pentru microfon si poate salva totul in format S-Log 2/3, o caracteristica cu care nici macar varful de gama, Sony A9, nu se poate lauda. Mai mult, gama dinamica pe filmare este de 14 EV cu HDR activat (cu profilul Hybrid Log-Gamma) si S-Log2/3, ceea ce inseamna ca puteti face filme compatibile cu TV-urile HDR UHD direct din aparat, fara a apela la alte functii din programele de editare. Singura bila neagra aici e inregistrarea doar pe 8 biti a fisierelor video (intern sau extern, tot pe 8 biti). Dar nu as numi asta neaparat o limitare capitala, data fiind categoria de utilizatori careia A7 III i se adreseaza.

Acum cateva saptamani cineva ma intreba daca Sony A7 III este bun si pentru filmare. I-am raspuns ca da si i-am spus sa astepte review-ul pentru a-i explica de ce. Explicatia, dupa cum vedeti, este cea de mai sus. Cred sincer ca toti sau aproape toti fotografii care fac si film, ocazional (cum sunt si eu) pot utiliza un Sony A7 III fara nici un fel de probleme ca si camera foto-video principala, fara a apela la alte sisteme. Ceea ce, pe termen lung, face foarte bine bugetului propriu. 

Insa, ce nu imi place in mod deosebit la capitolul filmare este modul cum functioneaza autofucusul in timpul inregistrarii. Nu afiseaza punctul de focus, nici macar in tracking, asadar poti doar sa “ghicesti” ca el tine focusul unde trebuie in timpul inregistrarii. Reuseste sa faca asta, dar feelingul in utilizare e cel putin ciudat, iti lasa impresia ca nu ai controlul si ca nu va focaliza corect.

Sony A7 III cu Sigma 35mm f/1.4
Sony A7 III cu Sigma 35mm f/1.4

Functia S&Q (Slow&Quick, adica slow-motion direct din camera)

Recunosc: functia asta a devenit preferata mea de pe A7 III la scurt timp dupa ce am descoperit-o. Spun asta pentru ca Sony nu a pus prea mare accent pe ea la prezentarea oficiala, eu descoperind-o cu adevarat dupa ce mi-a aratat-o prietenul Alin Popescu (review-ul sau despre A7 III este aici) intr-o tura in Moldova. Modul S&Q este accesibil rapid, direct de pe rotita de selectie a modurilor de fotografiere/filmare aflata in partea de sus a aparatului. Practic, modul asta “was hiding in plain sight”, cum spun englezii.

Ce este S&Q? E o functie video care permite inregistrarea secventelor in slow-motion (maxim 4x) direct din aparat, fara a mai apela la alte editari ulterioare. Poti face asta cu o incetinire a actiunii de pana la 4x, cu mai multe optiuni de configurare, la rezolutie Full HD (1080 25p), optiuni despre care puteti citi aici mai multe

cu functia S&Q inregistrezi cateva secunde de actiune, care se vor derula automat cu incetinitorul, in slow-motion.

Practic, cu S&Q inregistrezi cateva secunde de actiune care iti vor arata totul cu incetinitorul, in slow-motion. E un mod foarte util, odata ce incepi sa il valorifici si care iti va arata lumea altfel si iti va face videoclipurile mai interesante si mai dinamice.

Eu l-am folosit in videoul de mai sus, dar si cand am fot in Delta, inregistrand decolarea pelicanilor in slow-motion.

Ce a iesit? Iata: 

Slow-motion cu Sony A7 III si functia S&Q

 PRO TIP:  inregistrarea automata in slow-motion (S&Q) se face fara sunet! Daca vrei totusi si sunet, poti seta camera sa filmeze normal, la rezolutie Full HD 120fps 100Mbps, inregistrezi si apoi reduci viteza de derulare manual, in programul preferat de montaj video. 

Ce gasesti in cutie?

Eu am Sony A7III body-only iar in cutie se gasesc:

  • body A7 III
  • un acumulator
  • manualul de utilizare (care are si versiune in lb. romana)
  • incarcatorul 220V si un cablul USB standard care permite incarcarea acumulatorului in aparat
  • cureaua de umar standard

Despre incarcarea acumulatorului

Din pacate (sau din fericire, depinde cum privesti lucrurile…), Sony A7III incarca acumulatorul in-body.

E bine, pentru ca il poti incarca pe drum, de la masina sau de la un acumulator extern. Insa cei de la Sony au facut o mica economie si au exclus din pachet incarcatorul standard, care incarca acumulatorul direct din priza, in afara aparatului. Asadar, va trebui sa il achizitionezi separat, mai ales daca vei avea mai mult de un acumulator si nu vei vrea sa tii aparatul “blocat” cat se incarca unul dintre ei. Incarcator care, din pacate, costa nejustificat de mult

Sony A7 III
Sony A7 III

Autonomia acumulatorului lui Sony A7III

Una din vechile “probleme” ale aparatelor mirrorless e chiar asta: cate cadre faci la o singura incarcare a acumulatorului? Ei bine, Sony A7 III foloseste noul acumulator Sony NP-FZ100, un acumulator cam cat unul de pe DSLR-uri (ca dimensiune), dar care ii asigura o autonomie de peste 700 de cadre.

Sony A7 III foloseste noul acumulator Sony NP-FZ100, care ii asigura o autonomie de peste 700 de cadre (in practica).

Autonomie care se confirma. Ca sa testez am facut doua sesiuni foto pentru clienti, in doua zile diferite, fara a reincarca acumulatorul, iar in Delta am tras peste 1500 de cadre, pe parcursul unei zile si am ramas, la final cu 28% autonomie.

 PRO TIP:  pentru a conserva acumulatorul si a face cat mai multe cadre m-a ajutat si faptul ca am setat de la inceput aparatul sa foloseasca doar obturatorul electronic (pentru ca imi place foarte mult modul silentios si e ideal la evenimente), iar asta mai economiseste la randul ei din baterie (aparatul nedeclansand obturatorul mecanic, care e destul de mare “consumator”). Pe de alta parte, ecranul LCD consuma mai putin curent decat vizorul electronic (datorita rezolutiei mai reduse in comparatie cu vizorul), asadar daca incadrezi folosind ecranul vei avea un plus de energie chiar si de pana la 20%.

Sony A7 III cu 100-400G Master @ 400mm ISO 400 F/5.6 1/2000
Sony A7 III cu 100-400G Master @ 400mm ISO 400 F/5.6 1/2000

Conectivitate

Ca orice aparat din ziua de azi, care se respecta, Sony A7 III vine stadard cu Wi-FiIEEE 802.11 b/g/n 2.4GHz, Bluetooth si NFC integrate, iar transferul fotografiilor (si, mai nou, a videoclipurilor) pe un smartphone sau pe o tableta se face foarte simplu si rapid, gratie aplicatiei Sony PlayMemories. 

Sony A7 III are conector pentru microfon extern si iesire audio pentru casti (jack 3.5mm), un conector HDMI si doua USB (un USB Micro B si unul 3.1 Type-C). USB-uri care, atentie, pot fi utilizate in paralel, pentru alimentarea aparatului si pentru a conecta alte accesorii sau pentru a transfera imagini.

Sony A7 III @ ISO 3200
Sony A7 III @ ISO 3200

Concluzii

Recomandat de Clubul Foto
Sony A7III: de Clubul Foto

Despre Sony A7III mi-e foarte greu sa spun ceva “de rau”. Nu spun ca este aparatul perfect, pentru ca nici unul nu este, dar e un aparat pe care “concurenta” nu cred ca ar fi avut curajul sa il lanseze vreodata. Am spus si cand am fost la lansarea din Londra si ma repet: sintagma “entry-level” nu i se potriveste.

Desigur, e cel mai accesibil Sony mirrorless full-frame la ora actuala (din gama noua), e un “entry” prin prisma pretului, dar din punct de vedere al performantelor (foto si video), al functionalitatilor, al constructiei body-ului si al etanseizarii, este un aparat din gama mid-level, care poate fi folosit cu succes atat de entuziasti cati si de profesionisti.

Eu ma bucur de alegerea facuta si, cel mai bun moment in care am realizat ca “e ce trebuie” a fost in Delta: daca fotografiand pasari mici dimineata, la rasarit, in lumina slaba, a reusit sa tina focus tracking-ul asa cum a facut-o si sa scoata cadrele de mai sus, pentru mine e suficient sa consider ca e un aparat cu care poti face orice job foto.

6 lucruri care imi plac cel mai mult la Sony A7 III:

  • calitatea imaginilor si gama dinamica foarte buna (care imi permite sa le editez dupa bunul plac)
  • sistemul de focus care merge impecabil inclusiv la tracking, in timpul rafalelor si functia Eye AF (inclusiv Eye-Tracking AF) – ideala pentru portrete si pentru fotografia de eveniment
  • modul de filmare S&Q (slow-motion) de care m-am indragostit
  • modul Silent-Shooting in care aparatul fotografiaza fara a scoate absolut nici un zgomot (cu obturatorul electronic)
  • posibilitatea de a personaliza functiile de pe butoane dupa bunul plac
  • autonomia buna a acumulatorului (mare pentru un mirrorless, identica cu a unul DSLR mid/high level)

In aceste doua luni de cand a ajuns la mine am tot citit diferite pareri si review-uri despre el in afara, unii mergand pana acolo incat sa il declare (deja) aparatul foto al anului 2018. Nu m-as grabi, avand in vedere ca urmeaza Photokina in Septembrie si (ca de obicei) un nou val de lansari care mai de care mai interesante, dar este – intr-adevar – cel mai interesant aparat foto lansat de Sony pana acum si, cu siguranta, un best-buy in clasa sa, detronand practic cam orice aparat foto din acelasi segment de pret actual, mirrorless sau DSLR.

Sony A7 III cu 100-400G Master @ 400mm f/5.6 1/2000 ISO 400
Sony A7 III cu 100-400G Master @ 400mm f/5.6 1/2000 ISO 400

Sony A7 III sau A7R III? Depinde daca te ajuta cu adevarat rezolutia mare a lui A7R III. Daca rezolutia nu e chiar o prioritate, atunci A7 III e o alegere mai rationala: are un AF mai bun, e mai rapid si are un pret mai accesibil. 

Sony A7 III sau A9? Daca tragi constant la evenimente sportive sau faci nunti si botezuri pe banda rulanta, Sony A9 e o optiune buna, aparatul acesta fiind facut pentru asta. E varful. Dar, avand in vedere ca A7 III are (aproape) acelasi sistem de focus, aceeasi rezolutie si are un mod video cu mai multe functii la aproape jumatate de pret, eu zic ca alegerea (pentru toti fotografii care nu trag sport la modul hardcore) este A7 III, daca nu ai nevoie neaparat de rafala de 20fps a lui A9.

Nota Clubul Foto: 9/10

 Bile albe: 

  • Calitate foarte buna a imaginii inclusiv in low-light (best in class), gama dinamica extinsa
  • Fotografiere RAW 14biti
  • Sistem AF foarte rapid si precis (preluat, in mare parte de pe Sony A9)
  • Fotografiere in rafala cu pana la 10fps, buffer 177 cadre JPEPG / 89 RAW
  • Autonomie imbunatatita (peste 700 cadre cu un singur acumulator), eu am reusit chiar si peste 1500 de cadre intr-o zi, in Delta si ramanand cu 28% acumulator
  • Stabilizare interna imbunatatita (cu un avantaj de pana la 5 trepte de expunere la fotografierea din mana, fara trepied) functioneaza cu orice obiectiv (Sony sau nu)
  • Modul silentios de fotografiere (cu obturator electronic) este excelent pentru evenimente, birdwatching si alte momente cand nu vrei sa faci nici un fel de zgomot
  • Functia de filmare este mai performanta decat la varful de gama – Sony A9, incluzand S.Log si functii Zebra, Peaking, 4K HDR direct din camera si iesire 4K RAW prin HDMI
  • Functia S&Q (filmare in slow-motion) este genul de functie de care te indragostesti imediat si care iti va da un plus de dinamism filmelor tale
  • Bodyul din aliaj de magneziu, entanseizat impotriva intemperiilor (nu la acelasi nivel de etanseizare ca la A7R III, insa) te reasigura ca esti safe, in orice conditii ai fotografia
  • Toate butoanele de pe body pot fi customizate si pot executa cam orice functie doresti
  • Doua sloturi de card, care pot fi folosite in paralel (pentru mirror backup), dar pot fi configurate si separat (RAW pe unul, JPEG pe altul sau FOTO pe unul, VIDEO pe celalalt etc).

 Bile negre: 

  • Ca toate aparatele din seria noua, posibilitatea de a instala aplicatii (si de a extinde functiile aparatului astfel) a fost eliminata
  • Nu are functie time-lapse (intervalometru integrat) si nici mod auto-stich pentru panorame
  • Pozitia butonului video e destul de greu accesibila (si poate fi confundat usor cu butonul AF-ON)
  • Inregistrare video doar pe 8 biti (intern sau extern, la fel)
  • Sistemul AF in timpul filmarii este destul de neintuitiv
  • Senzorul are filtrul AA (low-pass), dar care, in practica nu are un efect vizibil asupra sharpnessului (aka. imaginile sunt oricum foarte sharp)
  • Doar unul din cele doua sloturi de card este compatibil UHS-II
  • Incarcarea acumulatorului se face in body, daca vrei un incarcator extern trebuie sa il achizitionezi separat

Sony A7 III, specificatii tehnice pe scurt:

  • Aparat foto mirrorless cu senzorul Full Frame cu montura Sony FE
  • Senzor CMOS BSI ExmorR 24.2 MPx, de generatie noua
  • Dynamic range: 15 trepte EV
  • ISO 100 – 51.400 (extins 204.800)
  • Fotografiere in format RAW pe 14 biti
  • Procesor de imagine Bionz X de generatie noua
  • Stabilizare integrata in body, cu un avantaj de pana la 5 trepte de expunere
  • Sistem AF cu 693 puncte de focus cu detectie de faza si 425 cu detectie de contrast, acoperire 93% a cadrului, sensibil la -3EV, cu EYE AF (similar A9)
  • Fotografiere in rafala cu pana la 10cps, buffer 177 cadre JPEPG / 89 RAW (comp.) / 40 RAW, mod Anti-Flicker (acelasi de la A7RIII)
  • Mod Silent Shooting
  • Filmare la rezolutie 4K (UHD 3840×2160 pixels) 100Mbps / 50Mbps 24/25/30p, cu 6K full pixel readout si Dynamic range 14 EV cu HDR (cu profilul Hybrid Log-Gamma) si S-Log2/3. Inregistrare Full HD la 120fps @ 100Mbps
  • Vizor electronic XGA OLED cu ZEISS T* Coating
  • Autonomia acumulatorului: pana la 710 cadre (CIPA)
  • Joystick pentru selectia punctelor de focus si buton AF-ON (ca la A7RIII)
  • Body din aliaj de magneziu, entanseizat impotriva intemperiilor (nu la acelasi nivel de etanseizare ca la A7R III, insa)
  • Ecran LCD sensibil la atingere
  • Stocare: 2 sloturi SD/SDHC/SDXC (recomandat carduri USH-II)
  • Conectivitate Wi-Fi, Microfon, USB 3.1 Gen. 1
4.5 / 5 stars     
REVIEW OVERVIEW
Constructie si ergonomie
8
Calitatea imaginilor (foto)
9.5
Calitatea imaginilor (video)
9
Functionalitati
9
Portabilitate
9
Raport calitate/pret
9.5
SHARE
Articolul anteriorCastigatorii concursului foto ASUS #MyZenPet
Articolul urmatorTest: noul card SD Kingston Canvas React 128GB
Calin este fotograf profesionist si fondatorul siteului Clubul Foto. Portofoliu: CalinStan.com Alte proiecte: TheDrone.ro si TravelLife.ro

3 COMMENTS

Leave a Reply