Toamna este, cu siguranta, “anotimpul fotografiei”. Cum se pot surprinde imagini mai reusite, cu culori mai saturate si contraste mai puternice, fara a apela la un program de prelucrare foto? Foarte simplu: utilizand un filtru de polarizare.

Probabil cea mai buna metoda pentru a surprinde culorile specifice in fotografii, toamna, nu este post-procesarea imaginilor ci utilizarea unui filtru de polarizare, care accentueaza culorile si reda mai bine specificul cromatic al acestui anotimp.

Culori mai accentuate toamna, cu ajutorul filtrului de polarizare
Toate imaginile din acest articol sunt realizate cu un Filtru de Polarizare Circulara Cokin

Filtrul de polarizare este cunoscut datorita capacitatii sale de a elimina reflexiile (efect ce nu poate fi obtinut nici macar in post-procesare). In plus, prin ‘filtrarea’ razelor de lumina incidenta, filtrul de polarizare poate accentua culorile si contrastul unei fotografii. Pare complicat, dar in practica utilizarea unui filtru de polarizare este foarte simpla: fixati filtrul pe obiectiv si rotiti-l in timp ce priviti prin vizor. Veti observa imediat ‘efectul’ filtrului (accentuarea culorilor, reducerea reflexiilor etc) si veti putea stabili cu exactitate nivelul dorit. Efectul cel mai puternic se obtine atunci cand razele de lumina de la soare cad intr-un unghi de 90° fata de directia in care se fotografiaza (altfel spus, cand fotografiati cu soarele “in lateral”, nu in fata sau in spate).

Efectul filtrului de Polarizare

Cu sau fara filtru de polarizare – imagini originale, neprelucrate, inregistrate consecutiv.

In utilizarea unui filtru de polarizare trebuie sa tineti cont ca acestea modifica expunerea cu pana la doua sau chiar trei diafragme. Astfel, parametrii expunerii trebuie ajustati pentru a compensa micsorarea cantitatii de lumina ce ajunge pe senzor, datorita utilizarii filtrului. De cele mai multe ori, daca lucrati intr-unul din modurile semi-automate (P/Av/Tv), exponometrul integrat al aparatului va compensa automat lipsa de lumina (in exemplul de mai sus am aplicat o compensare de o treapta de expunere – Exp. Comp. +1).

Filtrele de polarizare sunt de doua tipuri: circulare sau liniare. Pentru aparatele cu focalizare automata se recomanda utilizarea filtrelor de Polarizare Circulara, deoarece cele liniare pot perturba buna functionare a sistemul de focus al aparatului.

Pentru utilizarea unui filtru de polarizare este necesar ca inainte de a declansa sa rotiti filtrul pana cand culorile si contrastul sunt cele dorite. Efectele pot fi vizualizate imediat pe ecanul LCD sau in vizorul optic al sistemelor DSLR, utilizarea filtrului devenind astfel foarte simpla.

Ce trebuie sa stiti cand alegeti un filtru de polarizare?

  • Grosimea sticlei filtrului: Un filtru de polarizare din sticla groasa va reduce si mai mult cantitatea de lumina ce ajunge pe senzor, va atenua calitatea imaginii si va produce o intunecare la colturi (vignetare)
  • Diametrul filetului: pe obiectivul aparatului DSLR/Bridge este marcat diametrul de filet compatibil. Alegeti un filtru potrivit obiectivului pe care urmeaza sa il utilizati sau, in cazul in care aveti mai multe obiective, alegeti filtrul pe diametrul cel mai mare (dintre toate obiectivele). Veti putea utiliza acelasi filtru si pe celelalte obiective, montand un inel de reductie (step-down).
  • Filtrul de polarizare si obiectivele grandangulare: utilizarea unui filtru de polarizare pe obiective cu unghi mare de cuprindere (wide-angle / grandangulare) poate produce un efect de vignetare in cadru, datorita grosimii sticlei filtrului.

Cat costa un filtru de polarizare?

Asadar, toamna nu aveti nici un motiv sa plecati de acasa fara a avea un filtru de polarizare in geanta sau rucsacul foto. Din fericire sunt accesibile, cu preturi pornind de la 88 de lei pentru filtrele de polarizare Kenko sau Hoya, cu diametrul de 55mm si pana la 277 de lei pentru filtrele profesionale de la B+W. Nu uitati sa alegeti un filtru de polarizare circulara, cu diametrul corect!

Alte sfaturi pentru a surprinde “culorile toamnei”:

  • Momentul zilei: pentru fotografii de toamna cat mai inedite, cele mai bune momente ale zilei le reprezinta apusul si rasaritul, atunci cand lumina cade razant pe sol si umbrele sunt mai accentuate.
  • Vremea ‘rea’ vine in ajutorul fotografilor: unele dintre cele mai reusite fotografii de peisaj (si nu numai) se fac atunci cand vremea nu invita fotografii sa iasa din casa. Cei ‘curajosi’ vor obtine insa imagini deosebite, pe vreme ‘rea’!
  • Uneori detaliile chiar fac diferenta: chiar si o banala frunza uscata poate reprezenta un subiect interesant, daca este surprinsa intr-o fotografie care sa o puna in valoare. Am vorbit pe larg despre obiectivele macro, burduful si tuburi de extensie in articolele din arhiva.
  • Cautati contrastele: Indiferent de subiect sau de momentul zilei, contrastele pot oferi cel mai bun efect vizual intr-o fotografie.
  • Folositi internetul in ajutorul vostru: puteti cauta zone si locatii propice pentru fotografii de toamna in arhivele comunitatilor foto dedicate (Flickr, 500px etc), filtrand dupa loc, zona si anotimp (de cele mai multe ori este suficient sa folositi anotimpul ca cuvant cheie in cautare, alaturi de zona sau locatie)
  • Folositi setarea temperaturii de culoare (balansul de alb) pentru culori mai accentuate: setarea balansului de alb pe “Cloudy” sau “Shade”, chiar daca afara este soare, va ofera fotografii cu culori mai calde si mai accentuate (atentie insa, nu e un ‘truc’ general-valabil care sa se potriveasca in orice situatie!)
  • Subexpuneti: utilizand setarea de compensare a expunerii, subexpuneti cu 0,5 sau chiar o treapta de expunere pentru a obtine culori mai accentuate.

Inchei aici prin a va invita sa experimentati si sa fotografiati toamna asa cum este ea: imbracata in culori specifice! Ce filtru de polarizare utilizati? Puteti lasa linkuri catre fotografiile voastre de toamna, mai jos, in comentarii.

18 COMENTARII

  1. Foarte interesant articolul si util pentru cei care nu au auzit sau folosit pana acum un filtru de polarizare. Eu personal folosesc un filtru Hoya Professional pe obiectivul meu standard (Tamron 17-50mm cu VC, f2.8) si mi se pare foarte bun. Acum depinde fiecare cat vrea sa investeasca “doar” pentru un filtru. Tineti minte insa ca acest efect nu poate fi reprodus in niciun software disponibil momentan (dupa cum zice si Calin in acest articol).

    • Salut, adauga-ma te rog pe mess : [editat] Vreau sa te intreb despre obiectiv ceva detalii daca ai timp, te rog 🙂 Mersi frumos.

    • Conteaza foarte mult ce fel de “sticla” pui pe obiectiv.
      Si eu folosesc tot Tamron 17-50 f/2.8 fara IS pe Canon.
      MI-am luat la un moment dat un Kenko ce m-a costat sub 100 de lei. Foarte mare prostie. Am scapat cat am putut de repede de el si mi-am luat un Hoya Pro1 digital cam de vreo 3 ori mai scump. Diferenta e ca de la cer la pamant. Nu afecteaza foarte tare claritatea si in plus nu-mi baga tenta aia de magenta care era vizibila in pozele facute cu filtrul ieftin. In plus, efectul polarizarii e mult mai puternic.
      Daca aveti bani, v-as recomanda filtrele B+W 🙂

  2. Foarte bun articol,ca de obicei!

    Eu as spune sa cumparati filtre de calitate, un "ciob" ieftin, strica optica. Orice filtru ia din sharpness, culori, TOATE fac asta, dar alea ieftine au un efect negativ destul de vizibil.

    Cumparati de calitate, si, recomandat e sa le luati pentru cel mai mare obiectiv din trusa voastra, apoi folositi inele de reductie pentru celelalte obiective. Si asa nu puteti pune parasolarele cand utilizati filtru de polarizare circulara sau neutru variabil, nu deranjeaza ca e cu cativa milimetrii mai larg in diametru, decat obeictivul. Folositi 1-2 inele de reductie si rezolvati problema.

    Atentie la obictivele ultra-wide, cautati filtre cu rama ingusta, slim, altfel accentueaza vignetarea.

    Nu tineti filtre UV pe obiective, in special alea ieftine primite cadou. Baga flare in draci, cea mai buan protectie mecanica a obiectivelor, ramane parasolarul (original). Am patit-o si eu cu 2 UV-uri, nu prea ieftine, de la Hoya, au patit-o si prieteni de-ai mei. La fel si cu filtrele de protectie.

  3. Va rog frumos un raspuns.Daca folosesc filtru U.V.pot sa folosesc simultan si filtru de polarizare?
    E doar o intrebare,nu trageti in pianist.
    Multumesc!

    • Se zice ca nu e ok suprapui mai mult de 3 filtre simultan. Eu zic ca si 3 sunt multe… in primul rand scade sharpul si pot apare reflexii nedorite, mai ales daca filtrele nu au un tratament anti-reflex bun (coating multi-strat)

  4. Poti. Dar nu are sens sa pui inca o sticla care nu are practic niciun efect pozitiv asupra fotografiei. Din contra, poti pierde la sharp.
    Pe scurt: daca folosesti polarizare nu mai ai nevoie de UV.

Leave a Reply